Sponningschaaf advies gevraagd

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik wil mijn handgereedschap uitbreiden met een goede sponningschaaf. Tenzij jullie mij nog weten om te praten wordt het een Record 778 kloon, naar mijn mening toch net iets beter doordacht dan de Stanley 78.
Sponningschaaf Record 778.jpg
De officiële opvolger van Irwin is me eigenlijk te duur, al lijkt hij wel beter afgewerkt dan zijn concurrenten.

Ik twijfel nog tussen de Peaktool 778 van Baptist en de Rider 778 van Axminster/GereedschapPro. Afgezien van de messing knopjes op de Rider (+ €14 ...) is dat volgens mij voornamelijk een leverancierskeuze, of denken jullie daar anders over?
Graag wat input hierover.

Voor het geval dat iemand toevallig net van plan zou zijn om zijn/haar in uitstekende staat verkerende 778 of wellicht een alternatief van Veritas, Lie Nielsen of Clifton voor een vriendenprijsje op Marktplaats te gooien: stuur me dan even een persoonlijk berichtje, ik ga pas a.s. woensdag beslissen & bestellen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Peaktool en Rider komen beiden uit dezelfde fabriek (Quangsheng). Rider is net iets luxueuzer, o.a. door messingdetails. En ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat ze een striktere kwaliteitscontrole doen. Als je geen maandagochtendmodel hebt van Peaktool is het dus in principe dezelfde schaaf. Ik heb zowel de Woden 778 als de Stanley 78 in gebruik, en merk eigenlijk weinig verschil. Met 1 arm blijft de geleider ook parallel, en het hendeltje om schaafdiepte in te stellen is best wel handig. Dus ik zou de Stanley niet afschrijven als je hem goedkoop (bv. 40 of minder) op de kop kan tikken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb ook de stanley 78 en een paar houten sponningschaven.
En ik vind de houten sponningschaven toch fijner om snel te werken. De Stanley gebruik ik uiteindelijk voor het finetunen van de sponning.
Een grote houten sponningschaaf heeft meer houvast en de beitel blijft beter op zijn plek.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik meerdere schaven gebruik om een sponning te maken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Dank voor het meedenken. Ik vind bij de 778 de schroefverstelling voor de beitel, de dubbele ophanging van de parallelgeleider en de mogelijkheid om daar een lat op te bevestigen aantrekkelijk. Ik heb lang geleden wel eens met een 78 gewerkt en was daar niet van onder de indruk, maar met dat exemplaar was ook niet erg liefdevol omgegaan. Dan komen de zwakkere punten nadrukkelijk in beeld. Ik heb de 78 dus nog niet afgeschreven, zal hem bij gelegenheid nog eens extra kritisch bekijken.

Sponningen maak ik nu op de zaagtafel of met de bovenfrees. Maar ik bedenk steeds vaker argumenten waarom zoiets ook mooi met de hand zou kunnen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb de Peaktool maar kan niet zeggen dat ik tevreden ben.
Bezwaren; De dekbeitel is een onding. Het hout stroopt enorm. Tevens was de beitel niet haaks, ook de vervanger niet. Heb er een uit Engeland laten komen die wel haaks is.
Het apparaat werk door diverse trucje toe te passen. Zou ik het opnieuw kopen? Nee, ik zou het geld uitsparen en iets van Veritas kopen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zou gewoon een oude Stanley scoren voor een paar centen worden regelmatig aangeboden.
Ik zelf vind het zo wie zo geen fijne schaaf geef mij maar een houten variant veel fijner instelbaar en prettig in de hand
Heb ook nooit begrepen waarom deze schaaf een plek heeft voor een schaafbeitel op de neus positie je kunt in die positie toch nooit tot de stop schaven.
De zool van de Stanley vind ik ook relatief kort.
Succes met het vinden van een dergelijke schaaf.

Groetnis, Roeland
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hm, de reacties zijn bepaald nog niet onverdeeld gunstig. Ik had verwacht dat Baptist de lat hoog genoeg zou hebben gelegd, maar als jullie oordeel mbt Peaktool terecht is kan ik mijn plannen misschien beter bijstellen. Die Rider is misschien het betere deel van de productie (?) maar komt toch van dezelfde productielijn, met mogelijk dezelfde issues. Nog maar eens een nachtje over slapen. Zelf maken is natuurlijk ook nog een hele leuke optie :p maar ik heb eigenlijk teveel andere (dringender) zaken af te handelen.
Ik hou jullie op de hoogte...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Peaktool en Axminster Rider komen niet uit dezelfde fabriek. Peaktool is Chinees en de Riders komen uit India. Dit zei Sander van GereedschapPro over de Axminster Riders:

[FONT=&quot]Het opnemen van het Rider schaven assortiment liet even op zich wachten omdat Joost eerst uitgebreid getest moest hebben. De conclusies waren dat de toleranties van Lie-Nielsen, Veritas en Rider hetzelfde zijn en het gewicht eigenlijk ook wel. Beiden zwaar en stevig.
[/FONT]

[FONT=&quot]Het prijsverschil zit hem een beetje in de afwerking: Lie-Nielsen en Veritas zijn gewoon mooier afgewerkt. De verstellingen draaien soepeler en ze houden iets lekkerder vast, dat eigenlijk niet eens, maar het lijkt alsof de gewichtsverdeling iets anders is. Het grootste verschil is natuurlijk dat ze gemaakt worden in de USA en Rider in India, daar zit behoorlijk wat uurloon verschil in. En ook het verschil in hoeveelheden, want Rider wordt gemaakt in een echt hele grote fabriek met aantallen die echt groot zijn te noemen en ze produceren niet alleen voor Axminster maar ook voor andere merken/bedrijven. [/FONT]
[FONT=&quot]In India bij Rider hebben ze hele grote loodsen die vol staan met een soort garage boxen. In die boxen liggen letterlijk bergen en bergen schaaf bodies. Ze liggen daar soms vele jaren om ouder te worden zodat de spanningen uit het materiaal verdwijnen voordat ze verder bewerkt en afgewerkt kunnen worden. Ze draaien nu proeven met moderne apparatuur om dit kunstmatig te gaan doen zodat het niet vele jaren duurt maar 3 weken!
[/FONT]

[FONT=&quot]Zodra ze af zijn en voldoen aan de gestelde eisen van Axminster gaan ze naar Engeland en daar worden ze per stuk helemaal nagelopen. Er zit letterlijk iemand (we hebben hem zien zitten) de hele dag schaven na te kijken en bij te werken waar nodig. Het mes met de hand te zien slijpen, op dezelfde slijpset die ze verkopen, was grappig. Als hij oké is wordt hij netjes ingepakt, met waar nodig een sok en extra mes, boekje en in de premium verpakking. Wat een werk! En dan nog kosten ze minder dan de helft dan de Lie-Nielsens en Veritassen van deze wereld.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies.... Axminster Rider wordt gemaakt in India door dezelfde fabrikant die ook het label Fox shop en Kamal voert. Peaktool is één van de vele Quangsheng labels.

Die laatste kent voor de meeste modellen al wat versies die elke keer verbeterd zijn, de Riders zijn nog wat korter van voldoende kwaliteit. In mijn ervaring laat de kwaliteit van de beitels op dit prijsniveau vaak wel wat te wensen over. Voor de rest is het meestal acceptabel. De tekst van GP lijkt trouwens wel erg marketing gedreven....
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ja, dank voor de tip, ik had hem gezien. Ziet er naar uit dat ik eerdaags maar eens met eega een rondje NL moet doen, er zijn nog wel wat andere dingen die ik ook nodig eens moet bekijken. We rijden gelukkig op gas...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Gisteren de nieuwe sponningschaaf ontvangen. Ik heb de Record van Ducotools serieus overwogen, maar wou geen 75 euro uitgeven voor een gebruikte schaaf die ik niet zelf in handen heb gehad en zag voorlopig geen kans om die rit naar Ede te maken. Dus toch maar voor nieuw gegaan, voor 23 euro meer heb ik nu het volste recht om te zeuren als hij me niet aanstaat zonder daarbij concessies te moeten doen vanwege gebruikt-status.

De keus is gevallen op de Axminster / Rider 778, gekocht bij GereedschapPro. Eerste indruk: het lakwerk ziet er gelukkig beter uit dan van het exemplaar op de website, dat lijkt wel getectyleerd. De zool en zijkanten zijn op het oog keurig vlak maar ik heb er nog geen liniaal langs gelegd.
Ik zal er komende week helaas geen tijd voor hebben maar als er belangstelling voor is wil ik mijn bevindingen wel in een reviewtje zetten, zodra ik de eerste meters heb gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.