Dubbel zaagblad

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb begrepen op dit forum dat het werken van dado in een zaagtafel niet mag in europa.

Nu zie ik een advertentie waarbij een zaag met 2 bladen wordt verkocht. Mag dit dan wel?
 

tuoh

Oud hout
Ik begrijp dit: "2 contra-draaiende zaagbladen" toch als in tegenovergestelde richting

Dat is inderdaad wat ze bedoelen en is ook effectief zo. Beide krachten heffen elkaar op, dus geen terugslag met die dingen.
Ook niks nieuws onder de zon, het concept komt uit de professionele wereld en is al een aantal jaar geleden op de markt gekomen. Het ging hier dan wel om een exemplaar met zaagbladen van 250 of 300mm.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat is nieuw voor mij:rolleyes: daar wil ik wel wat meer over weten, ik begrijp het niet goed:confused: Dat krachten elkaar opheffen snap ik, maar hoe kun je goed zagen als van één blad de tanden naat achteren staan?

Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik denk dat de zaagbladen ook in tegengestelde richting zagen,dus het ene zaagblad zit er dus andersom in zodat deze wel normaal zaagt. Anders zou het niet kunnen werken.
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
de bladen draaien tegengesteld, in de praktijk mee gewerkt. Werkt goed voor aluminium met wasstaafjes, bij staal/ijzer willen er nog wel eens tanden uitbreken

gr

Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.