Kolomboor en vlakbank gehad

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij is het de eerste keer dat ik hier een topic aan maak. Maar ook ik ben nu ineens bezitter van een stationaire machine!!! :D

Na jarenlang een bakkie koffie drinken met een oude dame vertel ik haar over de oude boormachine die ik opgeknapt heb. https://www.woodworking.nl/showthread.php?10169-Hand-kolomboor-gerestaureerd.
Vervolgens zegt zij: "Hé! Mijn overleden man had ook een boormachine". Waarna zij mij later foto's stuurt van de boormachine in de schuur.
Het bleek een kolomboor machine te zijn, en die mocht ik van haar wel hebben want hij staat al 15 jaar stof te vangen.
Er staat geen merk op, maar hier ga ik zeker wel plezier van hebben.

2018-03-10 13.39.11.jpg

2018-03-10 13.39.17.jpg


Toen ik de kolomboor ging halen bleek ze nog wat andere machines te hebben staan. Waaronder een vlakbankje van Black en Decker.
Ik denk dat deze al aardig oud is, maar ik deed de stekker in het stopcontact en hij werkt nog.
Echt heel glad en haaks zal het wel niet worden, maar met deze machine kan ik wel wat voorwerk doen.
Daarna met de hand verder vlakken en haaks schaven.

2018-03-10 13.34.12.jpg

2018-03-10 13.34.18.jpg

2018-03-10 13.36.09.jpg

Mij eerst volgende project wordt een mooie theedoos, gevuld met chocolaatjes! Als bedankje.
 
P

Pel

Guest
Mooie machientjes Raymond, opknappen en nieuwe scherpe messen in het vlakbankje, dan zul je daar nog veel plezier van hebben. De kolomboor ziet er toch degelijk uit, natuurlijk is het geen top, maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.:)

Groet Pel.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Gefeliciteerd. Mijn kolomboor lijkt precies op die van jou. Bij is het een Ferm. Doet het al jaren prima, ondanks dat ik hem nogal eens (te) zwaar belast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.