Dressoirkast - aangebouwde kast + hulp sokkel

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik ben aan een soort dressoirkast begonnen (die niet als dressoir gebruikt zal worden, maar eerder om speelgoed in op te bergen), maar weet niet goed hoe ik de basis moet uitwerken...
Met de corpussen ben ik klaar (zal de komende dagen foto's posten), maar nu twijfel ik hoe ik de sokkel moet uitwerken...
Het zou een beetje in deze stijl moeten zijn (de sokkel / plint)
dressoirvoorbeeld.jpg
Nu dacht ik om de sokkel in multiplex te maken en vervolgens de "plint" er van binnenuit aan te schroeven, maar ik vraag me af hoe ik dat best doe:
- sokkel even groot als de corpussen (komt raak met buitenkant corpus) en dan de "plint" er tegen
- sokkel een beetje kleiner dan de corpussen + uitsparing in de bovenkant plint zodat die een beetje "onder" de corpus komt...

Corpussen worden aan de zijkanten "bekleed" met gelakt mdf en voorzien van deurtjes in gelakt mdf...

+ In welke materie maak ik best de "plint"? Die zou tock een dikte van 36mm moeten hebben om zo 18mm verder dan de deuren uit te steken... Beter in eik en lakken, of mdf en lakken? Kan ik hiervoor 2 stukken mdf van 18mm aan elkaar lijmen, of zou de lak op de naad open gaan?

Veel vragen...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Aan de onderkant van de kast wat balkjes bevestigen gelijk liggend met de buitenzijde van de kast.
Dus rechts, voor en links. En daar bevestig je de plint tegen. 18mm.
Die balkjes kun je maken van stroken spaanplaat die je op elkaat lijmt. Bv 2 of 3 x 18mm. Zo ga je spaarzaam met het materiaal om.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Aan de onderkant van de kast wat balkjes bevestigen gelijk liggend met de buitenzijde van de kast.
Dus rechts, voor en links. En daar bevestig je de plint tegen. 18mm.
Die balkjes kun je maken van stroken spaanplaat die je op elkaat lijmt. Bv 2 of 3 x 18mm. Zo ga je spaarzaam met het materiaal om.

Ok, dat is dan ook duidelijk.
MAAR, de plint zelf zou minstens 36mm moeten zijn (18mm die "tegen" de corpus komt, die afgelakt moet worden aan de bovenkant, dat zichtbaar is als de opliggende deur open gaat) + 18mm dat zichtbaar is als de deur dicht is, die voorzien is van een profiel met bvb een kwartrondfreesje. Moet ik dan groene mdf halen van 38 of 36mm om dit uit 1 stuk te maken, of mag ik 2 stroken mdf aan elkaar lijmen om die plint te bekomen?
Kort door de bocht: 2 stroken mdf tegen elkaar gelijmd: zou de lak op de naad scheuren?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat van die 36mm snap ik niet helemaal. Als je de kast zo maakt als op de foto is die maar 18mm.
Stroken voor zichtwerk lijmen liever niet, maar mag wel. Je moet ze dan goed plamuren. Dat is meestal extra werk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat van die 36mm snap ik niet helemaal. Als je de kast zo maakt als op de foto is die maar 18mm.
Stroken voor zichtwerk lijmen liever niet, maar mag wel. Je moet ze dan goed plamuren. Dat is meestal extra werk.

Wel, het voorbeeld is in massief, maar ik werk met plaatmateriaal. De corpus ziet er dus anders uit dan het afgewerkt resultaat. Alles moet nog "bekleed" worden met gelakte mdf. Om het resultaat te bekomen zoals het voorbeeld moet ik dus werken met 18mm plint, maar waar de deuren open gaan moet ik dan nog eens 18mm "opvulling" hebben, anders steekt de plint niet meer uit van de deuren, maar vallen ze in dezelfde lijn. je zou dan een mooie versiering op de plint krijgen die voor een raar effect zorgt net onder de deur...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zo'n sokkel (plint) krijgt wel behoorlijk wat te verduren van de stofzuiger. Als je die dan van MDF of multiplex maakt, heb je wel een grotere kans dat de hoeken uitbreken.

Hier een linkje naar onze salontafel die ik zelf gemaakt heb. Het is een beetje hetzelfde ontwerp.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?8380-Bouwplan-salontafel

Dit draadje heb ik destijds met plezier gevolgd! Al dat handwerk...
Ik zat ook al te denken aan massief, maar helaas heb ik hier niet veel meer liggen... En ik zou er dit weekend verder mee willen...
Wat ik wel nog liggen heb is padoek... Zou ik dat kunnen gebruiken? Zou het zich laten lakken? Ik vind het een beetje een rare houtsoort... geen ervaring of de verf er op zal houden...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Volgens de site van de arnhems fijnhouthandel is het goed te bewerken. En ze maken er lijsten en biljartkeu's (biljartkeuen?) van.
En je hoeft het niet met een verborgen zwaluwstaart te doen, met een paar domino's zit het vast ook wel goed.
Het ging mij meer om het handwerk dan de uiteindelijke tafel (mijn vrouw vind het juist andersom :confused: ).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Volgens de site van de arnhems fijnhouthandel is het goed te bewerken. En ze maken er lijsten en biljartkeu's (biljartkeuen?) van.
En je hoeft het niet met een verborgen zwaluwstaart te doen, met een paar domino's zit het vast ook wel goed.
Het ging mij meer om het handwerk dan de uiteindelijke tafel (mijn vrouw vind het juist andersom :confused: ).

Ik geniet er enorm van om die ambacht te zien zoals in uw salontafel, maar zelf ben ik ook wel een beetje zoals uw vrouw... En u kent me blijkbaar al een beetje... het worden domino's :cool:

- - - Updated - - -

Bedankt voor de reactie alvast, ik ga straks met de padoek aan het werk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Verandering van gedachte, ik heb nog wat stroken eiken over van toen ik het blad voor mijn tv-meubel gemaakt heb. Deze waren te smal, maar heb er nu 2 aan elkaar gezet mbv domino's. Deze zitten nu in de klemmen. Zo zal ik een bredere plank hebben waarmee ik dan toch verder kan. De plint zal dus in eiken worden.
De sokkel maak ik in mutiplex, net even groot als de corpussen. Hieraan zal ik van binnenuit de eiken plint aanschroeven.
Nog een bijkomend probleem: mijn eiken planken zijn 20mm dik, ik heb er dus 2 tegen elkaar nodig om de beoogde dikte te krijgen. De plint is 10cm hoog. Kan ik bvb eerst aan mijn sokkel een multiplex van 18mm bevestigen aan de onderkant en het eiken enkel aan de bovenkant op een paar cm opdikken met een eiken lat van 18mm?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een paar foto's tot nu toe... wegens een fototoestel probleempje zijn het er helaas weinig...
IMG_8266.jpg
Het opdelen van de platen... jammer genoeg zijn die platen zo groot en zwaar dat ik telkens iemand te hulp moet vragen om ze plat te leggen op mijn werkbank...
IMG_8267.jpg
Gezien de stukken te groot waren voor mijn paralelgeleiders was het met de winkelhaak te doen.
Van de bouw helaas geen foto's, dat was tijdens de periode dat ik zonder fototoestel zat.
Vandaag een sokkel in multiplex gemaakt om de kast te dragen en gelijk de corpussen er eens op gezet om te kijken of alles er een beetje goed uit ziet.
IMG_8275.jpg
Ik moet nog een aantal legplanken maken. Het is wachten op hulp om een nieuwe plaat op de werkbank te leggen :p
IMG_8274.jpg
En het hout voor de plint in de klemmen... Ik ben hiervoor aan het werk met wat reststukken, zoals je kunt zien heb ik 2 stukken aan elkaar moeten lijmen om een plank te bekomen die breed genoeg was. Na het lijmen van de 2 planken had ik er 1 van 13.5cm breed. Hiervan heb ik 3.5cm afgezaagd (mijn plint moet 10cm zijn) en die strook aan de achterkant er opnieuw aangelijmd om op te dikken (dit zal dan de bovenkant van de plint zijn). Ik denk er aan nog een reststuk multiplex van 5cm aan de onderkant vast te schroeven en zo de plint dan vanuit de binnenkant van de sokkel aan de sokkel te bevestigen...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik hoop dat ik met dat gedeeltelijk opdikken ed geen domme dingen doe, ik heb hier geen ervaring mee... Met de plank die nu in de klemmen zit zou ik de plint voor de voorkant moeten hebben en 1 zijkant, het zal dan herhalen worden met de plank die nog over is om de andere zijkant te maken...
Ik tast een beetje in het donker, naar aanraden van forumleden heb ik voor de plint geen mdf genomen, maar door het werken met restjes, al dat verlijmen, ik ben er niet zo gerust in. En dan eik lakken... Daar heb ik dan ook weer geen ervaring mee...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
@seb Voor het opdelen/zagen van hele platen kan ik je aanbevelen wat platen roofmate aan te schaffen en de werkzaamheden op de grond te verrichten met die als ondergrond. Niet echt comfortabel, maar je hebt dan ook niemand nodig op de plaat te tillen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ondertussen het voorste deel van de plint voorzien van 2 verstekken en 1 zijkant. Nu moet ik nog een nieuwe plank maken om de andere zijkant er te kunnen uithalen. Met het opdikken van het hout heb ik nu een plint van 3.9cm dik. Als de deuren en de zijkanten aan de corpussen bevestigd zijn zal er dan nog +-1.9cm van bovenuit zichtbaar zijn. Wat is het courantste om de bovenkant nu af te werken? Met een 45° frees een hoek affrezen als "versiering" of met een bolle radiusfrees een kwart ronde uitfrezen? Of op de schaafmachine zetten en een bepaalde hoek afschaven?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@raymond: welke hoek heb je bij jouw salontafel afgenomen? Ik zie je de hoek aftekenen op de foto's van jouw verslag, maar kan de maatvoering niet echt zien...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vorige week eiken gehaald voor het maken van het blad... Gezien ik wat problemen heb met het blad dat ik gemaakt heb voor op mijn tv-kast ben ik er nog niet mee begonnen. Ook nog bezig met de plint...

Iemand tips voor een betaalbare vochtigheidsmeter?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Iemand tips voor een betaalbare vochtigheidsmeter?

Door deze vraag herinnerde ik me dat ik ergens zo'n ding had liggen & heb die dus even opgeduikeld. Het is een Brennenstuhl (bedrijf dat veel elektrische shit van een eigen opdruk voorziet) MD Artikel nr 1 2986 0.
Ik geloof dat ik die online gekocht heb voor een paar tientjes (?) & heb zo mijn twijfels over de betrouwbaarheid ervan. De punten die je in het hout moet prikken gaan niet erg diep, dus als er wat gemeten wordt is dat aan de oppervlakte. Ik denk dat ik het ding daarom ook niet veel gebruikt heb.

Wat ik me herinner is dat de betere meters behoorlijk aan de prijs zijn. Oudere modellen geven meetwaarden die je in tabellen (vaak een meegeleverd boekje) moet opzoeken per houtsoort; nieuwere hebben die omrekening in het geheugen en werken makkelijker (compleet digitaal dus).

Ik ga dus meer uit van de door talloze houtbewerkers opgedane ervaring dat je luchtgedroogd hout (daar gaat het toch om?) een behoorlijke tijd in huis moet laten liggen om het 'droog' te krijgen. Maar misschien koop ik toch nog eens een meer professionele meter, aangezien je altijd kunt blijven twijfelen…
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
@raymond: welke hoek heb je bij jouw salontafel afgenomen? Ik zie je de hoek aftekenen op de foto's van jouw verslag, maar kan de maatvoering niet echt zien...

Bedoel je het schuine kantje op de plint? Die is 45 graden. Ik denk dat ik aan beide zijden een cm afgetekend heb en dan met de schaaf de rand geschaafd.

Overigens doe ik dat soort randjes altijd op gevoel. Zo ben ik nu met een kapstok bezig, ook met schuine randjes, maar die ligt al een week stil omdat het nog niet naar mijn zin is.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedoel je het schuine kantje op de plint? Die is 45 graden. Ik denk dat ik aan beide zijden een cm afgetekend heb en dan met de schaaf de rand geschaafd.

Overigens doe ik dat soort randjes altijd op gevoel. Zo ben ik nu met een kapstok bezig, ook met schuine randjes, maar die ligt al een week stil omdat het nog niet naar mijn zin is.

Ja, inderdaad. Dank je! Ik was wat aan het twijfelen om een hoek van 45 of 22 graden... te frezen... ooit doe ik het ook met handgereedschap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.