meubelpanelen verbranden tijdens het zagen

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Goedeavond medeforumers. Ik ben bezig met witte meubelpanelen te zagen met een festool ts55 invalzaag met geleider. (Zaagblad HW 160 x 2,2 x 20 Z48W)
Ik laat de zaag helemaal zakken voor de plaat en dan zaag ik rustig door de plaat. Nu is het probleem dat de eerste 25 cm vrij zwaar gaan en hier word het hout ook zwart. Hoe verder ik in de plank ga hoe eenvoudiger dat de zaag er door gaat. Hier verkleurd het materiaal ook niet. Platen zijn 58cm breedt.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen of waarom bovenstaand gebeurd?
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Zwart hout wijst op verbranden + alleen eerste stuk gaat moeilijk.

Weet niet hoe je geleider staat, maar is de hoek wel 90 graden cq evenwijdig aan het zaagblad? Het lijkt erop dat de plaat ietsjes scheef trekt en zichzelf verbrandt.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Zaagsnelheid staat inderdaad maximaal. Als ik verder ga met zagen zal ik eens een lagere toerental proberen
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Heb je voldoende rail voor de plaat?
Het lijkt erop dat de zaag wringt.
De rail is 1400 en de plaat is 58cm breed. Geleider is dus lang genoeg. Ik zal een en ander nog eens goed nakijken en eventueel eens ander hout zagen.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Plaat goed ondersteund?

Plaat ligt op 4 balkjes. 2 balkjes op de uiteinden en 2 bij de zaagsnede. Ik ws er zelf vanuit gegaan dat dit goed is. Ik zou ook zeggen dat de plaat in het begin van de zaagsnede nog het minst klemt omdat de plaat dan nog het sterkst is. Op het moment dat je er bijna doorheen bent kan ik me voorstellen dat de plaat kan gaan doorhangen en daardoor klemmen of zie ik dit verkeerd.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het lijkt er op dat je de zaag niet goed hebt staan in de geleiderail waardoor de zaag in de eerste centimeters zijn weg moet zoeken (dus scheef trekt) waarna, eenmaal het hele zaagblad contact maakt met het hout, de geleiding beter is. De groene stelschroeven aanpassen is dan de oplossing, niet te strak maar zeker niet te los.
Persoonlijk zaag ik het liefst met een 24 tands zaagblad, ongeacht de houtsoort. Het kan zomaar zijn dat 48 tands teveel is en de frictie veroorzaakt of je doorvoersnelheid is te snel in het begin.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Zwart hout wijst op verbranden + alleen eerste stuk gaat moeilijk.

Weet niet hoe je geleider staat, maar is de hoek wel 90 graden cq evenwijdig aan het zaagblad? Het lijkt erop dat de plaat ietsjes scheef trekt en zichzelf verbrandt.

Ik heb in de openingspost niet het juiste woord gebruikt zie ik nu maar met geleider bedoel ik een lineaal of rail. De FS1400/2. Dus hierop loopt de zaag mooi evenwijdig.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Het lijkt er op dat je de zaag niet goed hebt staan in de geleiderail waardoor de zaag in de eerste centimeters zijn weg moet zoeken (dus scheef trekt) waarna, eenmaal het hele zaagblad contact maakt met het hout, de geleiding beter is. De groene stelschroeven aanpassen is dan de oplossing, niet te strak maar zeker niet te los.
Persoonlijk zaag ik het liefst met een 24 tands zaagblad, ongeacht de houtsoort. Het kan zomaar zijn dat 48 tands teveel is en de frictie veroorzaakt of je doorvoersnelheid is te snel in het begin.

Ik zal de groene schroeven nog eens nakijken. Ik heb een 48 tands blad aangeschaft omdat ik er vanuit ging dat de meubelpanelen. Dan minder zouden beschadigen bij het zagen. Ik zal in een reststuk eens zagen met het 24 tands blad.

Bedankt voor alle adviezen. Ik ga er snel mee aan de slag.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Minder tanden gaat zeker helpen. Als ik het goed begrijp zijn het melamine op spaanplaat panelen. Daar wordt je zaag snel bot van. Dat kan het ook nog zijn.
En om de randjes van de zaagsnede mooi te houden kun je in twee keer zagen: de eerste keer op een paar mm, daarna de volle diepte. Wel voorkomen dat de rail tussendoor verschuift.

Groet,
CC
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Minder tanden gaat zeker helpen. Als ik het goed begrijp zijn het melamine op spaanplaat panelen. Daar wordt je zaag snel bot van. Dat kan het ook nog zijn.
En om de randjes van de zaagsnede mooi te houden kun je in twee keer zagen: de eerste keer op een paar mm, daarna de volle diepte. Wel voorkomen dat de rail tussendoor verschuift.

Groet,
CC

Naar mijn idee is het zaagblad niet bot. Dit heb ik al bekeken. Als het bot is zou het 2e deel van de zaagsnede denk ik ook zwart worden. Ik heb nog een nieuw blad liggen, dit kan ik ook wel eens proberen. Maar wou met dit blad het liefst niet in melamine zagen omdat ik weet dat je blad hier snel van slijt.
De lineaal schuift sowieso vrij snel op deze panelen daarom klem ik hem altijd. Dus verschuiven zal geen probleem zijn.
Ik ga met alle adviezen aan de slag.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met 48 tanden is niks mis. Eigenlijk het beste voor melamine.
Als je 18mm dik materiaal zaagt, stel je de diepte op 35mm.
Die tip van die stelschroeven controlen.
Misschien handig om te melden of je links of rechts zaagt. En vooral niet te langzaam gaan.
Dat die geleider schuift,lijkt aan te geven dat je niet achter of boven je zaag staat.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Probeer eens nog zo'n stuk materiaal in het verlengde van je werkstuk te plaatsen. Zodanig dat geleider daarop steunt.
Ik denk dat daar het probleem zit. De geleider is te groot voor de plaat.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Met 48 tanden is niks mis. Eigenlijk het beste voor melamine.
Als je 18mm dik materiaal zaagt, stel je de diepte op 35mm.
Die tip van die stelschroeven controlen.
Misschien handig om te melden of je links of rechts zaagt. En vooral niet te langzaam gaan.
Dat die geleider schuift,lijkt aan te geven dat je niet achter of boven je zaag staat.
De geleider schuift niet tijdens het zagen maar als hij los op de meubelpanelen ligt. Bij triplex/betonplex ligt de lineaal van zichzelf veel vaster.

Het oorspronkelijke vraagstuk is ook opgelost.
Het toerental stond inderdaad te hoog. De resultaten waren nog niet goed genoeg met een lager toerental. In combinatie met een nieuw zaagblad zaagt de zaag weer goed. Iedereen bedankt voor de tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.