3 meter hoge plafonds, hoe werk je daar mee/tussen?

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
We hebben plafonds van iets meer dan 3 meter hoog.
Elke keer als ik er over denk om wat te gaan bouwen van vloer tot plafond - meterkast, washok, inbouwkast slaapkamer - loop ik in plannen stuk op die hoogte.
Eerst op de constructieve delen, waar haal je tegenwoordig nog hout vandaan dat niet tordeert, krom is, etc?
Een frame van hout waarbij alles recht en haaks is...hoe doe je dat als je lange lengtes wilt/moet gebruiken.
Mogen jullie bij de houthandel uitzoeken?
En ik zou graag als bekleding plaatmateriaal gebruiken, een mooie berkentriplex met een whitewash.
Maar dan ononderbroken, en meer dan 250cm lengte plaatmateriaal ben ik nog niet tegengekomen....en naden wil ik niet.
Hoe lossen jullie dit soort dingen op?
Misschien zeer banale basic vragen, mocht dat zo zijn excuus.
 
P

Pel

Guest
Als je naar een houthandel gaat, dan kun jij je hout daar uitzoeken, en hoef je echt geen genoegen te nemen met krom of nat hout. Steiger bouwen i.v.m. makkelijk werken, met een flesjes waterpas de hoogte uitmeten, rondom kepers tegen de muur boren, en het hele zaakje met latten uit tengelen op de maat van de plaat die je er tegen gaat maken. en klaar is Kees. O ja, steiger nog afbreken.

Groet Pel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor een goede houthandel is de lengte geen probleem.... alleen hoe langer hoe duurder, zeker voor kwalitatief goed hout. En ook dat werkt nog steeds. Plaatmateriaal zul je naar moeten zoeken, >250-275 is niet echt courant.... ook erg onhandig in transport en verwerking.

Een meer gebruikelijke manier om een ruimte in te delen bestaat toch uit profielen met gipsplaten of gipsblokken....
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tja. Het zal dan de leeftijd zijn, maar ik lees niks.
Wel,dat hij iedeen heeft en klaagt over materiaal, maar wat precies het plan is zie ik niet.
Ik weet niet of hij een plafond wil gaan verlagen of voorzetwanden wil plaatsen etc.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
‘Loop ik in plannen stuk op die hoogte’
Wat is het plan dan?

Laten we even wachten tor Stoffel er weer is.😀
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
We hebben plafonds van iets meer dan 3 meter hoog.
Elke keer als ik er over denk om wat te gaan bouwen van vloer tot plafond - meterkast, washok, inbouwkast slaapkamer - loop ik in plannen stuk op die hoogte.
Eerst op de constructieve delen, waar haal je tegenwoordig nog hout vandaan dat niet tordeert, krom is, etc?
Een frame van hout waarbij alles recht en haaks is...hoe doe je dat als je lange lengtes wilt/moet gebruiken.
Mogen jullie bij de houthandel uitzoeken?
En ik zou graag als bekleding plaatmateriaal gebruiken, een mooie berkentriplex met een whitewash.
Maar dan ononderbroken, en meer dan 250cm lengte plaatmateriaal ben ik nog niet tegengekomen....en naden wil ik niet.
Hoe lossen jullie dit soort dingen op?
Misschien zeer banale basic vragen, mocht dat zo zijn excuus.

als je nou bijv een kast wilt maken dan kun je mdf gebruiken voor de omkasting, dat plaatmateriaal haal ik niet bij de gamma maar bij een lokale meubelmaker waar ik gewoon platen kan kopen (vochtwerend, dat V313 spul).
Die hebben ze sowieso in platen van 1220 x 3440 dus jouw hoogte is al geen probleem.

zou ik dan een kast oid moeten maken dan maakte ik het frame eerst maar eens vast aan met mdf dan trekken je balken ook niet krom en kun je zelfs met bouwmarkt vuren aan de slag.
 
P

Pel

Guest
Scheppie, zit jij niet in het verkeerde topic, je hebt je foto's geplaatst in het topic van Stoffel?

Groet Pel.
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Zo, eindelijk tijd om te reageren, hand in een brace dus snel ben ik niet.
Er zijn wel plannen maar dan gaat het gewoon om een tekening van het aanzicht van bijvoorbeeld het washok.
Voor de inbouwkast is een ook een aanzichttekening.
Het plaatmateriaal van Leeuwerik waar iemand naar verwijst is wel de goede lengte maar het is niet B/BB, en dat wil ik nou net graag hebben...blank houden met een iets van white wash er overheen.
Het nadeel van de lengte is inderdaad zoals iemand opmerkte het lastige vervoeren.
Zagen van plaatmateriaal zou ik sowieso moeten laten doen, daar is mijn zaagtafel niet geschikt voor en de schuur niet groot genoeg.
De gewenste inbouw kast is gewoon een wand van 275 breed en 300+ hoog.
Daarbij wil ik dan als "binnenwerk" deurloos pax van ikea gebruiken.
De deuren zouden dan aan een apart gezet frame zitten dat "voor" de pax kasten zit, die deuren wil ik 5 stuks van x 55 breed en 300 hoog, zodat je een mooie strakke wand krijgt met alleen maar de 4 naden tussen de deuren..

Weet iemand in de buurt van Ede nog een goede houthandel waar je zonder probleem zelf mag uitzoeken? ook als particulier.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat materiaal is in ieder geval verkrijgbaar. https://www.dehoutgroothandel.nl/pl...ex/berken-b-bb-wbp/15mm-berken-multiplex-b-bb

Je moet het alleen op maat zien te krijgen.
Ik snap alleen niet zo goed hoe je dat voor je ziet.
Je wil 5 deuren met naadjes. Hoe wil,je dat uitvoeren?
Is het zo dat die Pax delen in een ruimte van 275 x 300 komen, waar dan die deuren voor komen of maak je zelf die kast er om heen.
Schuifdeuren lijken mij makkelijker om uit te voeren.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
jongeneel arnhem. gewoon proberen , ik zie vaak genoeg particulieren en je kan ook laten zagen. wat je wil bouwen is een mooi plan en zeker haalbaar.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
oke, wat ik net zei gaat ook niet lukken misschien achteraf. heb net nog even zitten googlen��. je zou ook MDf kunnen nemen met berkenfineer. dat is er wel in die maat
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Hier een foto van de kamer en 2 tekeningen, dit is grofweg het idee.
De maten zijn voor het gemak even zo afgerond naar 30 en 50, dat zal iets afwijken in een definitief plan.
Staanders van SLS 89x38. Er komst een grondplaat die geheel waterpas is en waarop de PAX kasten kunnen staan. De ruimte die boven de PAX kasten overblijft vul ik met legplanken of aangepaste keukenkastjes oid.
De PAX kasten moeten dan tussen de staanders schuiven en er aan vastgemaakt worden waarbij de kasten er ook voor zorgen dat de staanders niet krom trekken als de deuren er aan hangen.
Vrij in te delen ruimte aan de rechterkant is om volledig gebruik te kunnen maken van de overblijvende ruimte. Als ik daar ook een 50 cm brede kast inschuif verlies ik toegang tot de overblijven 30cm achter de het vaste element.
Brand maar los.

20180311_103223.jpg
20180311_124141.jpg
20180311_124213.jpg
 
Waarom wil je er dan ook nog sls staanders tussen maken? Als de kasten toch al moeten voorkomen dat de staanders krom trekken? :confused:

Je zou de kasten kunnen gebruiken als corpus. De deuren kun je dan met de juiste scharnieren gewoon aan het corpus kunnen bevestigen, als je de kasten ook nog aan elkaar bevestigd krijg je een sterk geheel. Een paar stelpoten er onder, plintje er voor en klaar is Kees.

Qua plaatmateriaal keuze in overvloed, mits je maar goed zoekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.