3 meter hoge plafonds, hoe werk je daar mee/tussen?

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Waarom wil je er dan ook nog sls staanders tussen maken? Als de kasten toch al moeten voorkomen dat de staanders krom trekken? :confused:

Je zou de kasten kunnen gebruiken als corpus. De deuren kun je dan met de juiste scharnieren gewoon aan het corpus kunnen bevestigen, als je de kasten ook nog aan elkaar bevestigd krijg je een sterk geheel. Een paar stelpoten er onder, plintje er voor en klaar is Kees.

Omdat het geheel 3 meter hoog is en de paxkasten maar 236 en ook om juist geen plint te krijgen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het zou kunnen op de manier zoals u voorstelt.
Wel wat omslachtig. Je kan ook langere deuren aan kortere kasten maken. Je hebt dan alleen een vrij stuk waar geen scharnier zit.
Is er een reden om niet voor sokkel of plint te kiezen?
Die Pax kasten hebben ook een plint.
Je kan de kasten ook omhoog plaatsen en daar mandjes onder doen. Als het ware middelen. Gelijke ruimte onder en boven de kast.
En dan de lange deuren aan de kast. Vijf scharnieren verdeeld over de lengte van de kast.
Er bestaan 'deurrechters' of 'deurspanners' voor lange deuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Als je 5 paxcorpussen koopt van 2010mm dan heb je alle materiaal om de wand op te bouwen. Twee kan je gebruiken zoals ze zijn . Een maak je 300mm smaller. Voor de opzetkasten zaag je twee kasten in de hoogte doormidden. Je schroeft het geheel aan elkaar en je monteert je eigen deuren met scharnieren direct aan de kasten. Met de stroken die je over hebt kan je dan het stuk voor de schoorsteen het zelfde uiterlijk geven.
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Ik ken den de diverse sites met Ikea hacks en apartmenttherapy, fantastische sites.

De reden voor de stijlen is dat ik het geheel naar voren wil halen om zoveel mogelijk diepte te hebben voor de loze ruimte rechts. Rechts wil ik ook geen corpus hebben. Dit omdat wij geen zolder hebben en iedere centimeter opslag telt.
De ruimte rechts is dan ook voor grote en onhandige dingen, dozen, etc. Het enige dat ik daar wil kunnen is stevige legplanken kunnen plaatsen op willekeurige hoogtes....vandaar dat daar wel echt een frame nodig is.

De reden voor de hoogte van de deuren en geen plinten is dat ik streef naar alleen verticale lijnen...puur omdat ik dat mooi vind...echt de makkelijkste manier is het niet denk ik

Ik ken de deurspanners maar heb ze nooit gebruikt, denken jullie dat dit absoluut nodig is bij deuren van 300 bij 50cm - ongeacht het gekozen materiaal...mdf...multiplex..?

Erg bedankt voor de input allemaal trouwens. Het zet me aan het denken en dat is goed. Het idee van meerdere corpussen van 2010mm en die verwerken voor de bovenkasten vind ik ook een goede. Het idee van middelen met onderkasten is ook mooi..

Hoe graag ik ook echt alleen verticale lijnen wil misschien is dat niet haalbaar met de materialen die ik mooi vind en als ik voor de op van 2010mm ga zou ik 1 horizontale lijn krijgen ergens rond die 2010mm hoogte...en kan ik ook de mooiste kwaliteit berkentriplex gebruiken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Je gebruikt vaak een plint boven en onder in oude huizen om te voorkomen dat de deuren bij het openen vastlopen op de vloer of het plafond. Hetzelfde geldt voor de zijkanten. Doordat de muren niet geheel stroken met de zijden van de kastdeuren, heb je hier ook een paslat nodig. In plaats van kromme stokken aan de voorkant, kan je beter de corpussen naar voren halen en de achterwanden uit de kasten laten. Je kastdiepte blijft hetzelfde, maar het is veel makkelijker met monteren. Als je de kasten op een paar plaatsen aan de muur vast zet blijft het geheel prima staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Als je de kasten zelf maakt, kan je ze ook beter in twee delen maken. Als je de kast net zo hoog maakt als het plafond, heb je geen ruimte genoeg om ze recht op te zetten.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Mijn broertje heeft op een vergelijkbare manier een kast gemaakt. Dit werd (en is nog steeds) een project zonder einde. De kasten heeft hij op marktplaats gekocht. Dan kom je er achter dat Ikea het ontwerp in de loop der tijd steeds een klein beetje aanpast, dus dan heb je ongelijke kasten waar je mee moet werken. Koop je nieuwe kasten, dan heb je dit probleem niet maar dan ben je veel geld kwijt. Het doormidden zagen van die kasten ontneemt een hoop stijfheid die je weer op andere manieren moet toevoegen.

Waarom wil je eigenlijk pax kasten gebruiken? Ik denk dat je sneller en mogelijk ook goedkoper klaar bent als je zelf een kast ontwerpt. Dan heb je ook alle vrijheid met betrekking tot het dimensioneren.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
En als bijkomend voordeel is het Ikea gehalte in je huis dan wat lager, wat nar mijn mening ook een nobel streven is:D
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Ik verwacht niet dat ik sneller zal zijn als ik zelf aan de gang ga met plaatmateriaal, het is ook wel makkelijk dat je bij ikea dan alle kastinrichting kan halen al naar wens.
Een corpus van een pax van 201 hoog een 100 breed kost €45...niet duur voor een totaal van 6 meter kant en klaar meubelplaat.
Daarnaast is voor het aanzicht dieper dan 70 niet haalbaar gezien de deuropening.
Een project zonder einde ben ik ook wel een beetje huiverig voor...gezin met twee kinderen...1 van 3 en 1 van 2 maanden.
Kan niet al te veel zooi maken want de kleinste slaapt op die kamer bij ons. Maar we hebben echt echt die bergruimte nodig.
Een corpus van een pax van 201 hoog kost €45. Daarnaast is voor het aanzicht dieper dan 70 niet haalbaar gezien de deuropening.
Ik ga al jullie opties overdenken en er eentje helemaal uitwerken...die post ik dan weer hier.
 
P

Pel

Guest
Ik heb het moeten Google wat PAX kasten zijn, want ik wist bij god niet wat PAX kasten waren. Ze kunnen m.i. de naam kast helemaal nog niet verdragen, twee dunne plaatjes hardboord met wat strookjes spaanplaat en wat karton en lijm moet het zaakje bij elkaar houden. Stoffel, in de tijd dat hier de discussie is gevoerd over die PAX rommel, had je een raamwerk kunnen maken, de deuren er in gehangen, en de kast ingedeeld met plankdragers naar behoefte. Het zaakje schilderen en klaar is Stoffel, met heel veel eer van je werk, waar je iedere dag met genoegen naar kijkt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Er zit spaanplaat waar het nodig is. Dit is misschien wel mooier te zagen als vol spaanplaat. Ikea spaanplaat lijkt toch al weinig samenhang te hebben. Ik vind het lijken of ze die platen zonder bindmiddel persen en het melamine gebruiken om het houtmot bij elkaar te houden. Maar in de praktijk voldoen deze kasten prima en voor het geld kan ik ze niet zelf maken. Deze verandering is blijkbaar recent, ik heb het nog niet zo gezien. Kan ook zijn dat deze kasten niet voor elke markt hetzelfde worden gemaakt. Veel binnendeuren worden ook zo gemaakt en ook die voldoen prima. De krachten worden door de buitenbladen opgenomen en de vulling doet niet veel meer dan de buitenbladen op hun plek houden.
 
P

Pel

Guest
Dragen de scharnieren van zo'n kast op de spaanplaten stroken?

Groet Pel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb het moeten Google wat PAX kasten zijn, want ik wist bij god niet wat PAX kasten waren.Ze kunnen m.i. de naam kast helemaal nog niet verdragen, twee dunne plaatjes hardboord met wat strookjes spaanplaat en wat karton en lijm moet het zaakje bij elkaar houden.

Je post is zo'n beetje de beste bevestiging dat wanneer je niet openstaat voor onbekende dingen je jezelf wel erg beperkt en je inhoudelijk ook niet echt meer weet waarover je het hebt.

De PAX kast is zo'n beetje de beste kast die je in het goedkope tot middensegment kan kopen. En het is wellicht wel één van de best doordachte constructies die continu aan moderne productie technieken en materiaalkennis wordt aangepast. Het zijn serieuze fabrikanten die alle producten ervoor produceren voor prijzen waar je zelfs zonder je uren te rekenen als zelfbouwer niet in de buurt kan komen....

Ze zijn begonnen met gelamineerde MDF, toen spaanplaat en nu gebruiken ze voor grote delen een honingraat constructie die veel minder materiaal gebruikt en zelfs steviger/stabieler is dan spaanplaat of MDF. Geleend uit bijvoorbeeld de vliegtuigindustrie waar dit soort constructies redelijk standaard is. Super stevige constructie met de melamine een rug en het bespaard ook nog eens flink wat materiaal, iets dat met deze volumes een goede zaak voor iedereen is.

En voor zo'n laag bedrag krijg je er dan bijvoorbeeld ook nog beslag bij van firma's als Blum, als je dat zelf koopt ben je meer kwijt dan hier de gehele kast.....

Dus een beetje respect voor wat PAX is is wel op zijn plaats :). Of het nou jouw ding is of niet....... Ikea verkoopt voor een deel nog steeds relatieve rotzooi maar de laatste 5-10 jaar is er ook een grote categorie aan serieus ontwikkelde "meubels" zoals kasten en keukens bijgekomen. Er werken inmiddels topmensen in hun design centrum.

En constructies worden tegenwoordig uitgebreid getest dus ze weten precies wat de belastingen zijn op bijvoorbeeld de plekken waar de scharnieren komen. Waar ze natuurlijk geen rekening mee houden is met "amateurs" die in een garage die hun doordachte constructie gaan doorzagen en dan denken dat ze er probleemloos een heel ander ontwerp van maken met compleet andere belastingen.
 
Laatst bewerkt:

Igor

Actieve deelnemer
PAX.. Tja, ik heb ze niet maar ik kén ze wel. Je weet wel, als je vrienden of familie helpt met verhuizen.. Ik moet toegeven dat de PAX na een verhuizing best nog wel stabiel een tweede keer kunnen worden opgebouwd, maar ze gaan vaak niet meer écht netjes samen. En daarbij waren ze nog wel zoooo goed in vele dekens ingepakt tijdens de verhuizing en héél voorzichtig uitgeladen bij aankomst en absolúút zorgzaam de trap opgedragen! :D


NOT! Klein krasje hier, deukje daar of een ingedrukt hoekje. Na alles te hebben samengeschroefd nog even snel met een vochtig doekje netjes schoonmaken. Kleine beschadigingen vallen snel op, op die strakke platen en naden. Vooral ook het met een vochtig doekje afnemen laat kleine krasjes licht aanzwellen en ook weer meer opvallen. En ik heb nog géén nette reparatiemethode gezien voor de PAX.


IK heb ze niet graag, niet in mijn woning en niet om te verhuizen. Maar ja, ik ben dan ook een beetje anders dan de gemiddelde PAX koper / gebruiker.


Ik ben net bijna klaar met een plankenrek, 3.10 meter hoog en ca. 70 cm breed. 7 legplanken op instelbare hoogten van telkens 10 cm. Het hout komt van de bouwmarkt, door een hele voorraad het rek uitgesorteerd op de mooiste lengtes. Ik heb het dan ca. 4 weken in mijn werkplaats laten acclimatiseren en ben begonnen, alles met handgereedschap. Vermoedelijk kom ik er dit weekend aan toe om het geheel voor het eerst (proef-) op te bouwen (demontabele konstruktie). Als het zover komt zal ik een foto maken en hier achterlaten. tussen 30 en 40 uurtjes aan gewerkt (excl. in de lak zetten; dat is nog te doen). Tot-nu-toe gemeten afwijkingen blijven bij enkele milimeters (max. 5 mm) over het gehele verloop van 3 meter; dat moet ik er wel uit kunnen krijgen bij het vastschroeven van de dwarsverbindingen..


DENK ik, maar we zullen het zien!
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
ik weet wel wat ik liever verhuis voor vrienden. Een demontabele pax of een massief houten kast van 310x70 van een paar 100kg. Maar goed, da's offtopic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.