Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Robland K21 aansluiten motor

Hallo iedereen,

Een jaar geleden heb ik een Robland K21/K210 combiné aangekocht. Vreemd genoeg is de schaafbreedte 260mm, wat op een K26 zou duiden, maar dit ter zijde.
    Deze machine beschikt over 2 snelheden op 1 motor (3000/6000 tpm) voor de schaaf/langgatboor combinatie.
    Toen ik merkte dat de stand op 3000 niet werkte heb ik het schakelbord eens bekeken en het probleem was al snel duidelijk: er zijn geen kabels aangesloten aan deze connectoren.
    Het elektrisch schema van de handleiding geeft weinig duidelijkheid over hoe ik de motor moet aansluiten. Is dit een Dahlander schakeling? Het typeplaatje van de motor geeft niet aan dat dit een Dahlandermotor is.

Is er iemand die mij hier kan helpen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobmartin Bekijk Berichten
    Deze handleiding heb ik en er is een elektrisch schema aanwezig, maar te weinig gedetailleerd om te zien hoe ik de aansluiting moet maken.

Xnight, enkel als er 2 snelheden (verhouding 1:2) op het type plaatje van de motor staan is het een Dahlander.

Is het wel de originele motor?

Zowel de topas als de schaaf beschikken over dezelfde motor nl een 2,2kW Bauknecht motor.
    Chevy, de kans zit er inderdaad wel in dat dit niet meer de originele motor is.
    Typeplaatje:
    Motor.jpg

Dat is een motor met maar een snelheid, dus daarom heb je nu maar een stand.

OK, bedankt. Nu op zoek gaan naar een dahlander van 3x230v voor een schappelijke prijs.

Vermoedelijk heeft iemand in het verleden een 380 machine aangepast voor gebruik op een belgies 3 x 220 net. En dat gaat niet met een dahlander motor. Dus hebben ze deze vervangen door een simpel verkrijgbare 220/380 motor. Als je geen hele grote frezen hebt, lijkt het me niet echt een probleem. Als je wel te hoog in toeren uitkomt, zou ik er voor kiezen een 1400 toeren motor te plaatsen. Zelfde bouwvorm is vast makkelijker te verkrijgen dan een 3 x 220 dahlander. Voor frezen gaat dat prima werken, met de langgatboor zal je wat meer geduld moeten hebben.

Als aanvulling op mijn reactie hierboven. Het lijkt niet logisch dat de schaaf en langgatboor twee snelheden hebben. Is die schakelaar niet voor de motor van de frees as?

Forum Rechten