Kan iemand mij vertellen van welke boom/hout dit is?

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Er zijn al heel veel essen gerooid hier in Zwolle maar deze is toch anders. Maar aangezien de boom al in stukken lag kan ik er helemaal niets van maken. sommige stukken, laag bij de grond zijn qua bast heel grof en hoe hoger hoe gladder hij lijkt.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. mochten er meer foto's nodig zijn zij ik wat maken.IMG_4495.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Kers heeft donker kernhout. Dit is al een forse boom geweest, maar donker kernhout zie ik niet.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ik ben even weer langs geweest waar de boom is geveld en er liggen nog meer stukken. ook dit stuk ligt en is qua bast veel rustiger. ik zie inderdaad niet het donkere kernhout wat jelmer zegt. Ik zie ook niet echt de lijnen, dwarsstrepen die jurriaan aan geeft.
IMG_4498.jpg

Verderop daarentegen zag ik nog een gevelde boom (in stukjes) en die voldoet dan meer aan de beschrijving van jelmer. namelijk de bast:


IMG_4502.jpg

En de doorsnede.

IMG_4501.jpg
Is het veilig aan te nemen dat de 2e zeker een kers is?
 

Igor

Actieve deelnemer
De eerste foto is kers. Die bast kun je er waarschijnlijk het gemakkelijks horizontaal vanaf 'pellen'. Het verschil tussen splint- en kern hout van kers is niet zo sterk als bijvoorbeeld notenhout. de laatste foto toon veelbelovend mooi kernhout! Als het bruikbare lengten zijn zou ik het tot planken zagen, de einden verzegelen met geschikte verf en 1 of 2 jaar droog wegleggen..
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Jurriaan ik heb een foto van de dwarsdoorsnede gemaakt. hierbij:
IMG_4506.jpg

de oplettende zal zien dat deze stam inmiddels onder een aantal andere ligt. Ik kon het niet laten en heb nu een aantal stammetje liggen, lengte zo tussen de 50 en 90 cm. doorsnede tussen 20 en 35 cm. Nu nog een manier bedenken om ze in plankjes te krijgen, mijn lintzaagje gaat dit niet trekken hahaha 3 stammetjes met het donkere kernhout, noten dus en 3 met de bovenstaand kern, waarschijnlijk dan kers. misschien ouderwets met wiggen splijten of met een kettingzaag. nog tips misschien daarover?
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Bedankt voor de suggesties heren, bij een zagerij in Zwolle worden de 2 grootste stammen nu in planken gezaagd. Zowel een van degene wat notenhout kan zijn als degene wat kers, berk of zwarte els zou kunnen zijn. De kleinere paste helaas net niet op de zaagmachine. Hiervoor moet ik nog een veilige manier vinden om het tot planken te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.