Schroefje uitboren (hardmetaal)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren....

Onlangs was ik bij Ronald Kanne waar we met zijn tweeën vakkundig een hoopje hout klein gemaakt hebben
Hierbij is een inieminie schroefje van de schalensteker afgebroken waarmee het mes(je) vast zit

Op zich niks ernstigs ware het niet dat het een schroefje van vermoedelijk rond de M3 is en gehard staal
De bereikbaarheid is goed, maar het moet er wel ff uit
Uitboren en nieuw draad tappen is geen optie want dan krijg je daarna een schroefje dat niet meer in het mesje past

Dit schroefje moet er dus uit zonder het draad te beschadigen

Wie o wie....tips, ideeën of een helpende hand word zeer gewaardeerd

20180209_182931[1].jpg

20180209_182909[1].jpg
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Is het een doorlopend gat of blind?
Bij doorlopend zou ik toch proberen een klein gat in het centrum te boren.
Een andere optie is via vonkverspanen er een gaatje in maken en een tapeind verwijderaar gebruiken maar de diameter is wel klein M3.
Maar dan moet je wel iemand kennen die dat voor je kan doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Toxiq kun je niet met een M 2,5 boortje een gaatje boren en dan met een linkse tap eruit draaien?
('t is wel erg klein maar ja misschien gaat het dan zelfs zonder tap)
Mvg, :).
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Nog een optie is het gat wel groter boren en via een helicoil de draad weer op M3 maken.
Dan heb je weer een M3 schroefdraad.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou kijken of ik er met industrielijm een stukje op kan lijmen en dan eruit draaien.
zie trouwens dat het m3 is, dus dat wordt lastig als de lijm te ver uitloopt.
Aangezien het schroefje is afgebroken en de draad doorloopt, verwacht ik eigenlijk niet dat het erg vast zit. Misschien is het mogelijk met een tangetje met daarop 2 pennetjes om het stukje door klemmen van 2 kanten uit te draaien.
 
Laatst bewerkt:

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Met een lasapparaat even net een elektrode aanpikken .....

Maar vermoedelijk gaat deze er wel uit door er van de andere kant de boormachine met een 2 of 2,5 mm boortje er op te zetten. Het boortje pakt wel en dan draait ie er wel uit. Aan de afgebroken kant lijkt de schroefdraad schoon, de andere kant weet ik niet, daarom denk ik dat terug draaien eerder gaat lukken.

jaap
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hoe strak zit het boutje?
Kun je hem er met een sterke magneet en voldoende grafietpoeder (smering) er niet uit bewegen?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
233
71
Ik begin bij zoiets meestal met een linkse boor. Met een beetje geluk hapt die wat en draait hij er zo uit. Als het gat doorlopend is zou een rechtse boor ook moeten werken, mits het gat schoon is zoals al eerder opgemerkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of het gat schoon is betwijfel ik, met houtdraaien komt er natuurlijk best veel vuil, vocht en stof bij
Even goed in de kruipolie zetten zou dus wel positief meewerken
Aan beide kanten steekt het niet uit, dus vastpakken lukt niet
De opmerking van Baas om vanaf de verkeerde kant te boren lijkt me ind. zinnig
opspannen onder de CNC, een kort boortje zodat deze zo min mogelijk kan buigen en dan daarmee beetje voor beetje boren, zou dat zinnig zijn ?
 
P

Pel

Guest
Ik zou het op de boorkolom doen Jeroen, dat heb je de fieling hoeveel druk je geeft, en dan van de andere kant met een gewone boor wat Jaap ook al voorstelt, dan heb je misschien kans dat het schroefje eruit draaid?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
feeling, good point, even kijken waar mijn machine klem is
Welk type boortje zou het beste zijn in een hardmetalen schroefje ?
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@toxiq ik zou beginnen met een oud boortje en kijken wat er gebeurd. en evt eerst met een centerboortje een klein puntje voorboren
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou proberen - zoals ook al is voorgesteld door rjmulder - met een dremel een sleufje te slijpen waarna je met een schroevendraaier kunt proberen het schroefje er uit te draaien. Als dat niet lukt kan misschien een helicoil. Maar ik vrees dat tijdens het uitboren het boortje gaat verlopen.

Zinkvonken van bijv een binnenzeskantje is (of was dat vroeger zo ?) duur. Maar je hebt veel kennisjes heb ik al uit een ander draadje begrepen;)

mvg
Klaas
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helicoil heb ik geen vertrouwen in, dan zou een time.sert nog beter zijn
Echter bestaat de kans dat de wangen te dun worden dus deze mot er gewoon uit
1mm gaatje vanaf de.onderkant, 1.5.tapje er in met een beetje loctite op de tap en een dagje laten staan en dan doordraaien
Ik zal het eens bij de oppermeister voorleggen
 

Igor

Actieve deelnemer
Nachtje kruipolie is nooit verkeerd.. Als het dan toch niet los te krijgen is, dan een lasdraad op het boutje prikken (een tweede hulp die meteen bij het oplassen de aardklem losgooit). Lasdraad 90 graden buigen zodat je een hevel krijgt.. Hierna het objekt warm stoken met gasvlam (niet gloeien want dan hard je het staal). Bijna zeker draai je dan met de omgebogen lasdraad het afgebroken stukje vrijwel moeiteloos uit..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.