Schroefje uitboren (hardmetaal)

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Met een hamer past alles, behalve een 3 mm boutje eruit rammen. Pfff eindelijk die puntjes kunnen invullen.

Maar ik heb dit ook wel eens aan de hand gehad, mij was het gelukt om er een 1.8 mm gaatje in te boren, in dat gaatje heb ik toen 2 kleine sleufjes in de rand getikte n daar paste weer een klein plat schroevendraaiertje op, het stukje kwam er toen met gemak uit, ik had geen doorlopend gat dus moest het echt terug draaien.

Succes.
 
P

Pel

Guest
Jeroen, ik heb die foto nog eens goed bekeken, maar zit daar bij de breuk aan de zijkant een opstaand randje, als je daar een smalle centerpons tegen aan zou zetten en los tikken?

Groet Pel.
2018-03-08 16_59_09-Schroefje uitboren (hardmetaal).jpg

2018-03-08 16_59_09-Schroefje uitboren (hardmetaal) 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Op mijn werk heb ik dit vaker aan de hand maar dan met m4, ietsje groter dus. Zoals al gezegd is, voorboren met een klein boortje. Zo nodig iets groter boren en dan met een linkse tap eruit halen of een houtschroefje erin draaien en doordraaien als deze zich vastbijt. Bij het boren wel gebruik maken van snijolie of iets dergelijks zodat er koeling plaatsvind.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hierna het objekt warm stoken met gasvlam (niet gloeien want dan hard je het staal).

Nee, dan ontlaadt je het - daar wordt het dus juist zacht van. Bovendien gebeurt dat al bij temperaturen ver onder het punt waar het staal gaat gloeien - vanaf 400-500 graden al, of soms nog lager, afhankelijk van de staalsoort. Temperen (gedeeltelijk ontlaten van (te) hard gehard staal kun je al in een huistuinenkeukenoven doen. Staal opwarmen met een gasvlam voor dit soort toepassingen - waarbij het niet de bedoeling is om de hardheid te wijzigen - moet derhalve voorzichtig en met beleid gebeuren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Waarschijnlijk overbodige informatie: Ik denk dat als je in zo’n klein stukje iets gaat boren of lassen, dat het dan warm wordt en nog vaster zit. Dus na het boren of een lastikje, even af laten koelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.