Mijn nieuwe Man Cave.... en alle houtonderwerpen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even over wateroverlast in een kelder. Wij hebben in ons "keldertje" sinds 1981 (de bouw) 4 x wateroverlast gehad. De oppervlakte van de kelder is ruim 375m2. De eerste keer was de kelder nog leeg en de pomp niet aangesloten er stond een 20 cm water in. Pomp in de lift schacht en het was snel op gelost. Binnen een halfjaar nog een keer dit probleem gehad door een verstopte pomp. De kelder stond toen wel vol met goederen maar men had wel lering getrokken en alles stond op 20 cm van de vloer. Later hebben wij lekkage gehad door de nooddeur in de kelder. In het trapgat stond 1.5 meter hoog water het kwam door de cilinder naar binnen. De riolen liepen in de gehele buurt over. Bij ons achter op straat hoogte spoot het water 1.5 meter hoog uit de put. Later heeft de huurder van het pand nog een overstroming gehad omdat het dak/afvoeren niet schoongemaakt waren. De overloop op het platte dak (wettelijk verplicht) deed zijn werk maar via via kwam het weer de kelder binnen.

Er is dus, zeker met de hellingbaan naar de garage, een risico van wateroverlast. Ik vind het een hele mooie klusruimte. Was de mijne maar zo groot.
 
P

Pel

Guest
Als je een verzekering kunt afsluiten voor wateroverlast zou ik dat zeker doen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het begint er kwa muren een beetje op te lijken, wit weerkaatst licht wat beter dan grijs dus de roller maar ter hand genomen. Voor de muren gaat dat prima. De cementvezelplaten schilderen valt niet hard mee, in de vezels krijg je geen verf, moet eigenlijk gespoten worden maar daar heb ik de spullen niet voor en past ook niet meer in de planning.

Vanavond oude keukenblok eruit, schilderwerk afmaken en vloerleghen voorbereiden en dan zaterdag de vloer leggen en in de hardsax zetten. Dan zondag de eerste spullen overhuizen en de oude werkplaats een wat beter aanzicht geven :)

Dan volgende week aanpassen van de meterkast en installatiewerk elektra.

Klusje voor de avonduren is het uitzoeken van goede Ledpanelen om de oude TL's te vervangen. Veel meer licht en minder hoogte. Ik dacht dat ik 225 had maar het is maar 220 aan de kanten en 224 in het midden. Wordt al een probleem voor de afzuiger waarvoor eigenlijk 230 nodig is.... gelukkig heb ik een wandmodel dus dat wordt ietsjes lager hangen en minder in de zak :)


De vloer: hier niet verspringende gelegd op de foto dus niet zo mooi als het hopelijk wordt
IMG_9832.jpg

IMG_9837.jpg

IMG_9838.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Wordt een mooie werkplek zo! mijn ervaring is dat na de tweede laag wit het effect zeer veel toeneemt!
En dat plafond, tja kwestie van verf op blijven smeren denk ik dan maar..
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
mijn ervaring is dat na de tweede laag wit het effect zeer veel toeneemt!

Nog een laag ....OMG.... heb gisteren al 9 liter Latex Powerdek op circa 30 vierkante meter wand en plafond gesmeerd (halve liter op de vloer haha).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Nog een laag ....OMG.... heb gisteren al 9 liter Latex Powerdek op circa 30 vierkante meter wand en plafond gesmeerd (halve liter op de vloer haha).

Tja. Hier is er 25 liter gegaan op 30m2 plafond, en ca 90m2 wanden, alles 2x.

Kijk je PM eens trouwens.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mijne hangen nog niet, als het goed is donderdag....

De vorderingen tot nog toe... was begonnen met schilderen van de muren, alles wit, niet makkelijk omdat het ruwe blokken zijn. Lastig verf in te krijgen, was nog erger met de cementvezel platen op het plafond, twijfel om te gaan spuiten, wel doen niet doen... marktplaats kijken.... wel doen. Een Wagner 250M gekocht want in de vezelplaten krijg je echt geen verf en alleen de onderkant wit en als je erin kijkt grijs is niet heel mooi.

Met die spuit is alles in no time wit, kreeg hem eerst niet aan de praat maar toen hij het deed werkte het prima.... wel alles afplakken, dan kun je naar hartelust tekeer gaan en een strak resultaat zetten wat je met een roller echt niet krijgt. En heel erg snel. Maar goed schoonmaken kost ook ruim een half uur als je het goed doet dus niet voor even een handje in de woonkamer.

0660FB94-34F7-4487-99EF-663BC7ECA1DE.jpg

4129AC9F-AA48-4AD2-939D-3387768989C1.jpg

Toen de vloer leggen, mooi partijtje lamel parket op de kop getikt met 6mm toplaag, niet overdreven goedkoop maar wel een flinke laag echt hout op de drager. Die kan wat hebben dus, nadeel: plankjes van 84mm werkende breedte in allerlei lengtes. Een ongelofelijke puist werk om te leggen dus. Had gehoopt dat op zaterdag te doen maar na wat tegenslag pas zondag begonnen en nog niet klaar, na een lange dag nog 6 strookjes te leggen. We dik tevreden over hoe het er op dit moment uitziet.

Lekker de hele dag gewerkt met de deuren open, hoogte valt met planken van max 2m10 nog best mee. Plaatmateriaal draaien zal stuk lastiger worden. Maar.... ruimte zat.

Donderdag de elektra aan laten passe, dan 3x25A aan laten sluiten en dan kunnen de grote machines erin.
Donderdag komen als het goed is ook de LED daglichtpanelen, 4 stuks 6000K 4500 Lumen zou genoeg moeten zijn.

IMG_9853.jpg

IMG_9854.jpg

IMG_9856.jpg

IMG_9861.jpg

IMG_9862.jpg

IMG_9864.jpg

IMG_9867.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi vloertje Scheppie, hoe ga je hem behandelen, met olie?

Groet Pel.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Vloertje ligt erin, nu nog schuren en hardwaxen.. en dan de plinten.. Elektro wordt vandaag begin mee gemaakt, nieuwe groepenkast met een echte aardlek volgens standaard van vandaag en genoeg (krachtstroom) groepen. Later ook nog de verlichting en de stopcontacten.

IMG_9883.jpg

IMG_9884.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zag je interesse in de Felder machine(s) en vroeg me af hoe het met je werkplaats gesteld is intussen... Tijd voor een update hier lijkt me :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.