Mijn nieuwe Man Cave.... en alle houtonderwerpen

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ook in Heelsum komt een mooie nieuwe man cave... de kogel is door de kerk , het huis gekocht en de werkplaats aangewezen. Het is de garage onder de woning gelegen.

7 meter 15 lang en 4 meter 51 breed van binnen. Maar 1 nadeel, de hoogte is beperkt tot 2 meter 25. De gedachte om de betonvloer eruit te bikken en de garage uit te graven en dan een nieuwe vloer te storten heb ik maar laten varen. Potentiele vochtproblemen, aanpassen van de hellingbaan ernaartoe (souterrain) en de kosten hebben daartoe geleid.

Lange planken en plaatmateriaal draaien zal dus wat lastiger worden.
Ten opzichte van mijn huidige werkplaats van 5 meter 40 bij 3 meter 80 en nog een hoek erbij van 2 meter bij 2 meter 70 ga ik er flink op vooruit.

In vierkante meters straks 32,25 en nu 26. 6 en een kwart vierkante meters erbij dus maar bovenal mooi vierkant en dus praktischer.

IMG_9816.jpg

Alvast een vraag, wie heeft er ervaring met het leggen van een houten vloer direct op de (droge) betonvloer. Vochtproblemen zijn er niet tenzij de goot van de hellingbaan overstroomt. Maar daar ga ik niet vanuit. Ik wil een houten vloer van vloerdelen leggen, grenen of eiken. Waarop de Hammer en Felder stationaire machines moeten komen.

Iemand ervaring met leggen van zon vloer in relatie tot kromtrekken? En is het dan verstandig een gelakte of geoliede vloer te leggen of is onbewerkt net zo goed? Tips welkom....


Van het weekend eens snel proberen een partij op de kop te tikken en die erin te leggen dan kan de klasruimte ingericht worden voor de grote verbouwing die volgt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ziet er goed uit Scheppie, gefeliciteerd.
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ga dit wel volgen.
Veel foto's en/of filmpjes zijn welkom.:D.
Mvg, :).
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
houten vloer is nog meer hoogte inleveren.

dat je nu geen problemen hebt betekend niet dat als je meer gaat isoleren of minder gaat ventileren je geen problemen gaat krijgen.

waarom coat je de vloer niet gewoon met een damp open systeem.
topcoat van Sigma bijvoorbeeld. de hoogglans is met 4 uur beloopbaar. satin duurt langer.

ik heb het niet gecoat en heb er nu een beetje spijt van. nu moet alles er een keer uit en moet ik het alsnog doen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Stuiver, die 2 cm lever ik graag in voor de uitstraling en t gevoel. Minder ventileren gaat niet gebeuren, meer isoleren ook niet. De ruimte is al verwarmd, zal hooguit de kieren bij de deur wegwerken waardoor dat beter wordt. Er is continu ventilatie door de aanwezige luchtverwarming.

Coaten doe ik liever niet omdat ik graag een houten vloer wil ivm vallen van gereedschap en in een echte houtwerkplaats hoort natuurlijk een houten vloer :)

Ik weet dat er hele mooie coating producten beschikbaar zijn.
 

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Hoi, ik ben momenteel hetzelfde aan het doen. Grenen op een bestaande betonnen vloer, die heel ongelijk ligt.

Ik ga deze leggen op gedrenkte kepers en uitvullen met blokjes. Ook los van de muur, zodat de houten vloer langs alle kanten kan luchten. Zelf ben ik geen expert hierin, maar heb het advies gekregen van een bevriende architect.

Mijn ruimte is 8x5 meter en 3,2 meter hoog, momenteel onverwarmd, maar er komt een pelletkachel in.

Misschien moet ik hier ook maar een topic over openen... :)
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
176
16
Beusichem (Betuwe)
Ik heb hier al bijna tien jaar een niet afgewerkte underlayment vloer op van dat alufolie voor onder je laminaatvloer liggen. "koud" op de cementdekvloer. De ruimte wordt wel goed verwarmd. Maar nul problemen tot nu toe. Is natuurlijk wel wat anders dan een massief houten vloer die gaat werken met de seizoenen. Dat zou ik geloof ik niet zo snel doen zonder deugdelijke ondervloer.

Groet,
CC
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Hier juist een betonvloer, geegaliseerd en de coating is nu aan het drogen. Zou geen houten vloer willen i.v.m. beschadigingen etc.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou geen betonnen vloer willen ivm beschadigen gereedschap
Er is niks fijner dan en houten vloer

Scheppie, mijn vloer ligt op beton, dat wil zeggen op latten, mijn latten zijn ik dacht iets van 15 a 20mm dik, maar je kan ook dunner natuurlijk
enkele mm lijkt me wel beter ivm ventileren onder de vloer

Als je mijn draadje van de mancave doorleest kom je ook wel bij het leggen van de vloer
 
P

Pel

Guest
Scheppie, gefeliciteerd met deze mooi werkruimte, misschien zie ik wat donker in, maar ik zou toch eerst heel goed kijken wat de risico's zijn voor overstromingen. Omdat we in Nederland steeds meer te maken krijgen met enorme hoosbuien, dat het water niet direct in jou kelder terecht komt! Het zou immers toch dood jammer zijn als je daar een mooie houten vloer hebt liggen, en je werkplaats komt onder water te staan. Ook je machines kunnen niet tegen water, nog maar te zwijgen over je houtopslag, ik hoop voor jou dat dit zeker niet gebeurd.

Groet Pel.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Pel, dank.... we liggen circa 30 meter boven NAP dus voor overstromingen ben ik niet zo bang.... wellicht zet ik wel een pompje met een vlotter in de goot om bij problemen met de afvoer de boel droog te houden. En een vochtigheidsmelder om niet verrast te worden.
 
P

Pel

Guest
@Pel, dank.... we liggen circa 30 meter boven NAP dus voor overstromingen ben ik niet zo bang.... wellicht zet ik wel een pompje met een vlotter in de goot om bij problemen met de afvoer de boel droog te houden. En een vochtigheidsmelder om niet verrast te worden.

Voorkomen is immers beter als genezen:)

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi perspectief is deze grotere werkruimte! Proficiat!

Een houten vloer is zeker aan te bevelen, ik zou niet meer anders willen. Ik mijn topic over de uitbreiding van de werkplaats zie je aan het einde nog wat foto's van de vloer. Helaas zijn de foto's van het aanleggen van de vloer verdwenen in een back-up probleem van het forum. Ik kan nog wel wat foto's in dit topic plaatsen als je er belang bij hebt. Ik jouw situatie kan ik me voorstellen dat je zo veel mogelijk hoogte wilt overhouden, dus leggen als een parketvloer is een goede optie als de ondervloer redelijk vlak is.

Fons
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
30 meter boven NAP zegt weinig, ligt je deur onder het niveau van de weg? Dan is er gevaar dat bij een hoosbui de riolering het water niet kan verwerken en dan zo via de straat naar binnen stroomt.
Wel een mooie klusruimte, en gelukkig zijn er tegenwoordig LED panelen zodat je niet vlug de verlichting eraf stoot.
 
P

Pel

Guest
Dit is eigenlijk wat ik bedoel, kijk goed in je omgeving hoe hoog jou niveau is, het water zoekt immers altijd het laagste punt op. Misschien ook eens navragen of er ooit water in heeft gestaan.

Groet Pel.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Misschien ook eens navragen of er ooit water in heeft gestaan.

1 x toen de goot verstopt zat met bladeren en de vorige eigenaar deze niet op tijd verwijderd had... in de gaten houden dus en extra voorziening treffen.
De ingang ligt zeker lager dan de weg maar er zit een bult op eigen terrein op dus alleen water van de hellingbaan naar de deur loopt evt erin, dat zal ik volume wel loslopen maar ook een beetje is al teveel.

Ik ben er inmiddels uit, het is een Eiken Lamelparket geworden. Mooie partij met 6mm toplaag op de kop getikt. Planken in diverse lengtes van 84mm breed. Dus wel veel legwerk maar dan een strakke stabiele harde eiken vloer. Dus mooi klusje voor t weekend. Donderdag schilderen, vrijdag en zaterdag leggen en zondag behoorlijk deel van de werkplaats overhuizen. De grote machines maar laten doen want dat wordt onmogelijk met gewichten van tegen de 400 en 300 kilo.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
wellicht is het wel handig om even een indeling te maken van je apparaatjes... vooral met de beperkte hoogte is je looplijn wel belangrijk
dan zou je nog een elektraleiding onder je houten vloer in het beton kunnen fraisen. die dan ergens halverwege omhoog komt voor bijvoorbeeld die zaagtafel.

grondkabel 3*2.5 kwadraat heb je zo ingefraisd.

lamelparketje is wel verstandig inderdaad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.