Tafeltje voor over armleuning

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
een hele tijd geleden had ik twee tafeltje gemaakt die geklemd zitten over de leuning
20180307_075643.jpg

  • de steunen van de linkertafel zitten met een ingefreesde groef vast
20180307_075658 (1).jpg

  • de rechter met een behuisde sponning
20180307_075210.jpg


op allebei de tafeltjes komt nogal wat moment met als gevolg dat er na verloop van tijd speling komt op allebei de houtverbindingen.

Welke verbindingen kan ik beter gebruiken ?
  • de linkerverbinding moet er natuurlijk ook een beetje aardig uitzien, maar vooral stevig zijn
    is een zwaluwstaart met opstaande kant misschien iets ? zie Youtube (vanaf 2:50 wordt het duidelijker)
  • de rechterverbinding hou ik liefst verborgen dus niet deze zichtbaar aan de zijkant (zoals bij het tafeltje met de ingefreesde groef)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
binnenkant kan dikker maken, 18mm inleggen, geeft veel meer vlees voor de verbindingen
Je zou ook een lat kunnen nemen van zeg 25x25 die schuin doorzagen over de lengte, dan hou je een driehoek over voor de binnenhoek, ook dat zal vast een hoop schelen
Alleen een x verbinding betwijfel ik of dat het zal houden
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Je zou ook een lat kunnen nemen van zeg 25x25 die schuin doorzagen over de lengte, dan hou je een driehoek over voor de binnenhoek, ook dat zal vast een hoop schelen
die plaats heb ik niet in de binnenhoek, want die zit op de bankleuning (haaks) :(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
is die armleuning niet een beetje rond ?
veel andere keuzes heb je niet denk ik....althans, ik kan er geen verzinnen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Zo'n perfecte hoek is de zetel toch niet? Ik zie daar op het eerste zicht nog meer dan voldoende ruimte voor een driehoekig latje te monteren, dat gaat voor een enorm verschil zorgen. Desnoods hol je de zijde die grenst aan de zetel nog wat uit? En als je het latje half zo lang maakt als het tafeltje breed is, zie je er zelfs niet van aan de zijkanten.

Maar vooralsnog zullen we vooral duimen dat de staafjes het probleem al opgelost hebben :)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Zo'n perfecte hoek is de zetel toch niet? Ik zie daar op het eerste zicht nog meer dan voldoende ruimte voor een driehoekig latje te monteren, dat gaat voor een enorm verschil zorgen. Desnoods hol je de zijde die grenst aan de zetel nog wat uit? En als je het latje half zo lang maakt als het tafeltje breed is, zie je er zelfs niet van aan de zijkanten.

Maar vooralsnog zullen we vooral duimen dat de staafjes het probleem al opgelost hebben :)

dat is ook plan b als het met dit niet lukt met deze verbinding (daarom steekt het ook iets over links)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ho ho mannen, niet te hard van stapel :p
er is ook nog een tweede zetel, zoals je op de 2de foto kon zien, en die is rechthoekig
20180408_105737.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.