Mobiele werkbank met zaagtafel en freeslift

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo allemaal,

In aanloop naar de aanschaf van een DW745 zaagtafel ben ik begonnen met het ontwerpen van een mobiele werkbank in Sketchup. De basis van de tafel is gebaseerd op Richard Tendrics Power Tool-Friendly Bench (AmericanWoodworker.com). De rest is een mix van diverse houtbewerkers (o.a. freeslift van John Heisz, de telescooparm van de opklapbare outfeed-tafel van Laney Shaughnessy en de geleider van (omgekeerde) decoupeerzaag van Paoson woodworking).

Mijn doel is om een goede vlakke werkbank/assemblagetafel te maken, verrijdbaar en met een zo klein mogelijke 'footprint'. Er moeten nog diverse zaken worden uitgewerkt, zoals de dikte en samenstelling van het werkblad, een afwerkrand rondom het werkblad, de stijfheid van de constructie etc. Ik heb ook wat ideeen om de zaagtafel iets te kunnen laten zakken, zodat er een tijdelijk blad bovenop gelegd kan worden om een volledige werkbank te hebben (zonder het blad van de zaagtafel te beschadigen).

workbench1.jpg workbench2.jpg

Als het zover is zal ik een bouwverslag op het forum plaatsen, maar eerst zou ik graag jullie op- en aanmerkingen krijgen. Ik ben met name benieuwd naar een manier om de dikte van het outfeed-blad te verlagen, zodat de werkbank in opgeklapte toestand (zie foto 2) zo smal mogelijk is. Alle tips, adviezen en vragen zijn welkom!
Ik had graag de sketchup-tekening bijgevoegd, maar die is te groot om op het forum te plaatsen. Kom ik op terug!

groet,
Martijn
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Nou deze ga ik volgen want zulk een project staat bij mij ook op de agenda! Met denk ik exact dezelfde noden!

Hoe ga je de stofafzuiging nog doen? Ga je een overhead afzuiging voorzien voor de zaagtafel nog?
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
@liglinisterglenn: ja, ik heb een bouwstofzuiger, die komt onder de zaag in het open vak. Ik moet er nog iets op verzinnen om ook via de freesgeleider (niet op tekening) te kunnen afzuigen.
@toxiq: hoe bedoel je?
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Alright, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen! Ga je voor de freestafel nog een aparte fence voorzien? Of een overzet-fence op die van de DW745? Op die manier kan je featherboards of klemmen gebruiken bvb!
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik denk dat er idd een aparte fence voor de freestafel komt, maar dat zijn van die details die altijd later nog kunnen worden toegevoegd. Ik heb er in ieder geval rekening mee gehouden dat het werkblad aan (bijna) alle kanten 5cm oversteek heeft, opdat er ruimte is om zaken vast te klemmen (waaronder een fence voor de frees).
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
weer een mooi project om te volgen.
die apparte fence voor je freestafel zou je dan ook voor je zaagtagel kunnen gebruiken. als je wat groter zou moeten zagen.

gr peter
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Hi Martijn,

Ben ook benieuwd naar de bouw hiervan.

Kun je armen van de outfeedtafel niet verder naar de voorkant laten scharnieren. Dan een sparing maken in de achterkant (dus zijwandjes en tussenschotten uitkepen) zodat de tafel precies in het achtervlak valt? Of zit je dan klem met de stofafzuigingpoort van de DW745?
Zou de boel wel compacter maken.

Groeten
Maarten
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
@Maarten, ik heb inmiddels het ontwelp iets aangepast waardoor het uitklapblad niet in maar wel direct óp de achterwand valt. Ik wil niet verder inkepen omdat ik bang ben dat de stabiliteit van de constructie dan niet hoog genoeg is. De achterwand zorgt nl. voor de zijwaartse stijfheid.
Er lijkt nu net genoeg ruimte voor de stofafzuiging, als ik een aparte slang gebruik die direct de hoek om kan. De standaardslang van mijn bouwstofzuiger heeft een hard kunststof "nozzle" van 15 cm of meer, dus die gaat op zeker in de weg zitten.
Ik heb het vak aan de linkerkant ook iets breder gemaakt, zodat de decoupeerzaag kan blijven zitten als het blad wordt ingeklapt.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik ben dit weekend eindelijk gestart met de bouw van de workbench!

Dit is hoe het er na de eerste stap uit zou moeten zien:
workbench v3 stap 1.jpg


Hoewel ik in het zaagplan ben uitgegaan van losse platen underlayment van 122x61 cm heb ik om geld te besparen (én omdat de kleine platen allemaal zo krom als een hoepel waren) een grote plaat bij de bouwmarkt laten zagen in stukken van 61 breed. En dan hoop je tegen beter weten in dat het dan ook 61 cm wordt, maar helaas... De laatste plaat zou sowieso kleiner worden door de zaagsnedes, maar ik was uitgegaan van 3 x 3 mm verlies. De laatste plaat bleek echter 13 mm smaller te zijn dan de rest. Dus de plannen iets aangepast en bepaalde onderdelen iets smaller gemaakt. Dat zeg ik, geen punt.


Hoe dan ook, thuis gekomen de zaak verder op maat gemaakt en alle stukken voor het frame voorbereid:

2018-07-29 14.22.16.jpg

Om de boel tijdens montage haaks te houden heb ik van een van de bodemplaten tijdelijk een 'jig' gemaakt:

2018-07-29 16.19.49.jpg

Ik ga de meeste onderdelen alleen met schoeven in elkaar zetten, maar het leek me verstandig om de drie framedelen (de poten, zeg maar) voor de stevigheid ook te lijmen.

2018-07-29 15.54.45.jpg

Alle drie de framedelen zijn nu klaar. De foto laat zien wat ongeveer de 'footprint' van het geheel wordt. NB: je kijkt hier tegen de achterkant van de werkbank aan, de uitsparingen bovenin zijn voor de rails van de parallelgeleider van de DW745.

2018-07-29 18.54.36.jpg


Eerstvolgende stap wordt het (helaas weer) laten zagen van een tweede plaat underlayment voor de zijkanten en achterkant, waarna ik de basis van het frame in elkaar kan zetten. Ik twijfel nog tussen 18 mm en 9 mm underlayment: met 9 mm wordt het geheel wel lichter van gewicht, maar het nadeel is dat de zijkanten dan niet meer één vlak vormen. Moeilijk om uit te leggen, check de Sketchup-plannen maar, dan begrijp je wat ik bedoel. Als de tweede stap klaar is, begint het al ergens op te lijken (maar we zijn er nog lang niet!):

workbench v3 stap 2.jpg


Ik heb besloten om het bovenblad van 2 lagen 18mm MDF te maken, aangezien underlayment gewoon niet recht is en ik wil absoluut een vlak werkblad. Spaanplaat zou een optie zijn ivm de harde laag daarop, maar dan zijn de zijkanten weer zo lelijk. En het moet er natuurlijk wel een beetje goed uitzien, toch? Advies is welkom natuurlijk!

Bijgewerkte Sketchup-plannen zijn hier gratis te downloaden: https://app.box.com/s/grvxo3slzscpcj28k0809va7pdwe86js. Garantie tot aan de deur uiteraard ;-)

Dit was het voor vanavond. Binnenkort meer!
 

Bijlagen

  • 2018-07-29 18.54.36.jpg
    2018-07-29 18.54.36.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 605
Laatst bewerkt:

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Hi Martijn,
Wat is de reden dat je dit in underlayment maakt? Daar zit namelijk veel spanning in. Ik zou dit eerder uit berken multiplex maken, dat is veel stabieler of eventueel populieren multiplex.
Dan heb je ook wat meer dikte mogelijkheden, 12 mm voor de staande panelen is prima eventueel 15 mm mocht je het heel stevig willen hebben. Ook voor het blad zou je multiplex kunnen pakken, dat scheelt weer gewicht en is beter bestand tegen vocht. MDF gaat in een vochtige ruimte uiteindelijk ook doorhangen, al kan dat bij 2 ×18 mm wel even duren. Als je alles netjes schildert of in de olie zet gaat dat overigens nog weer beter. Maar ook gewicht is een overweging - hoewel alles op stevige wielen komt te staan zie ik.
Succes, groeten.
Maarten
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
@Maarten, goeie vraag. Ik heb underlayment gekozen omdat het voorbeeld waar ik de werkbank op heb gebaseerd zo te zien ook daarvan is gemaakt (zie eerste post). Daarnaast vind ik berken en populieren multiplex eigenlijk wat duur voor een frame (ca. 90 resp. 75 euro per plaat). Ik ben niet zo bekend met de eigenschappen van al het plaatmateriaal, dus dank voor de tips. Ga ik nog even goed over nadenken. De drie poten laat ik zo, ik denk (hoop) dat die wel recht blijven als ze eenmaal aan elkaar zitten.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Och, underlayment hoeft niet perse problemen te geven. 't is wel meer een gok of je goede platen hebt of niet. Bij berken of populieren multiplex is de kans groter dat de kwaliteit goed is. Ik heb Paulks afkortzaagbank bijna helenmaal uit underlayment opgebouwd en dat ging prima. Ik ga deze bouw ook volgen. Heb sinds kort ook een DW 745, maar die staat nu nog op een vast onderstelletje. In een heel kleine werkplaats....dus da's ook niet handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.