Mobiele werkbank met zaagtafel en freeslift

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Vanmiddag het plaatmateriaal opgehaald voor de zijkanten. Het is 12 mm populieren multiplex geworden (@Maarten, dank voor de tip!). Ook het werkblad wordt van twee lagen 18 mm populieren multiplex, maar dan wit gegrond ("interieurplaat"). Is t/m zondag in de aanbieding bij mijn bouwmarkt en dat had ik toch al nodig voor een ander project.
Morgen ga ik de platen op uiteindelijke maten zagen en wellicht zondag verder met de assemblage.

Ik zal wel eerst een tijdelijke crosscut sled of iets dergelijks moeten maken, want de platen moeten ook op lengte gezaagd worden (ca. 90 cm). Ik heb nl. geen handcirkelzaag en de fence van mijn huidige zaagtafel gaat maar tot 61 cm.
Kortom, werk aan de winkel!
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ja en nee. Voor zagen en frezen heb je denk ik gelijk. Maar de werkbank is ook een assemblagetafel en die wil je niet té glad hebben, lijkt mij.

Ik heb inmiddels interieurplaat (populieren multiplex) gekocht. Da's mooi strak en licht. Ik ben wel bang dat het te zacht is, dus ik denk dat ik er nog een toplaag van hardboard op ga maken. Minder mooi, maar wel eenvoudig te vervangen als het teveel beschadigd is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat weet je precies waarom dit een ongelukkige combinatie is. Bij sommige machines wil je niet inboeten in functionaliteit. Het niet glad maken van het blad vind ik dus een verkeerde keus. Ook vanwege de veiligheid.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Update!

Vorige week ben ik weer verder gegaan met de werkbank. Om te zorgen dat alles vlak zou worden heb ik een plaat multiplex op de grond gelegd en daarop de frame delen gezet. Vervolgens met behulp van een aantal 'spacers' de juiste afstanden tussen de framedelen bepaald en de onder'balken' gemonteerd:
2018-08-09 15.31.16.jpg

Terwijl ik een foto ervan maakte zag ik dat ik de framedelen niet goed had neergezet voor ik ze vastmaakte. De achterste twee delen staan met de voorkant naar boven in plaats van met de achterkant. Je kunt zien dat de inkeping (links in het frame) naar boven hoort te zitten. Dus alles weer uit elkaar en opnieuw begonnen. Nu is het wel goed:
2018-08-09 15.55.13.jpg

Dus de achterplaat kan erop. Maar eerst een inkeping voor de steun van de outfeedtafel/klep. Ik heb dat deels op de zaagtafel gedaan met een "plunge-cut" en de rest met de decoupeerzaag. Stom dat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van mijn blad, want de zaagsnede zit buiten het lijntje ipv erbinnen... (gebeurt me anders nóóit! ;-))
2018-08-04 15.24.17.jpg

Achterplaat klaar? Monteren maar!
2018-08-09 16.36.09.jpg

En rechtop gezet:
2018-08-09 16.58.21.jpg

Toen nog een check met een lange waterpas om te zien of alle framedelen in hetzelfde vlak zitten. Voorzijde:... check! Achterzijde: ... Huh? Asjemenou? Niet gelijk! Middelste framedeel lijkt hoger dan de andere twee of een van de zijkanten is lager dan de andere twee.
Dus het geheel op zijn kop gezet en nogmaals de waterpas erop en wat blijkt: de middelste 'poot' wijkt inderdaad af van de rest. Tjee, hoe lossen we dat nu weer op?

2018-08-09 17.39.41.jpg

Dus achterplaat losschroeven van de middelste poot en kijken of het wat in model te drukken valt (voorzijde was immers wél vlak). Dat ging wel OK maar ik moest de schroeven nu wel op een andere plek zetten. Gelukkig bestaat ieder framedeel uit twee vertikale banen multiplex en ik had maar in één baan schroeven gezet, dus no problem. Wel een tweede rij schroeven erbij, maar da's niet zo erg. Daarna de platen 12 mm populier mplx op de frames geschroefd. Dit is hoe het er nu uitziet:

2018-08-09 18.48.45.jpg


Zoals je ziet heb ik bovenaan het linker 'vak' een dwarsverbinding gemaakt (heet dat niet een schoor?). Bevestiging is met pocket holes. De dwarsverbinding rechts is tijdelijk; die zal weg moeten als de zaagtafel erin komt te staan, en de stijfheid wordt dan verzorgd door de plank waarop de zaagtafel komt te staan.

O ja, ik heb ook de steunen voor de wielplaten voorbereid. Ik heb gebruik gemaakt van bouten M10 x 100. De kleine vierkante blokken worden op de wanden van de frames geschroefd en de bout gaat (ook) daar doorheen en wordt aan de binnenzijde met twee moeren vastgezet. Tussen de steun en het vaste blok zit ook nog een grote ring.
2018-08-12 09.29.17.jpg

De Sketchup-plannen zijn weer geüpdatet op Box (zie de link in eerdere post). Om de freeslift bereikbaar te houden heb ik bedacht om het tafelblad (links) opklapbaar te maken. In de nieuwe plannen is daar al rekening mee gehouden. Moet nog wel even uitdokteren hoe de constructie dan wel stevig blijft als het blad niet meer aan alle kanten aan het frame is geschroefd.
 

Bijlagen

  • 2018-08-12 09.29.17.jpg
    2018-08-12 09.29.17.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 485

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
@Superkees: kijk, dat vind ik nou zo mooi aan dit forum. Je hebt helemaal gelijk! De freeslift hangt idd onder het tafelblad. Niet bij nagedacht.
Aan de andere kant zou ik wel graag een (snelle)toegang tot de freesruimte willen hebben, als was het maar om het blad vast te schroeven aan het frame. Moet ik nog eens goed over nadenken. Iemand een suggestie?

@bijtel:
Het niet glad maken van het blad vind ik dus een verkeerde keus. Ook vanwege de veiligheid.
Hardboard is toch wel glad genoeg voor zagen/frezen?
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Zoals Superkees al aangeeft is het gebruikelijk dat de frees aan het blad gemonteerd word, je zou het stuk blad door middel van verzonken boutjes en inslag moeren makkelijk demontabel kunnen maken.

Mvg,
woody
 

tuoh

Oud hout
De freesmachine hoeft niet vast te zitten aan het blad, het ene heeft niks te maken met het andere. Zit de houder van de machine zonder speling vast aan het onderstel dan werkt dat even goed.

Bij mijn feestrafel zit de freesmotor ook niet vast aan het blad, en dat werkt gewoon, sterker nog, je krijgt meer mogelijkheden.

CIMG5290.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat kan ook ja, maar dan moet je het ook wel volledig doen. Dus met een mogelijkheid om de hoek exact in te stellen. Maar dan heb je zo'n dure freesplaathouder ook niet meer nodig. En dan zal TS zijn hele liftsysteem ook moeten aanpassen.

Overigens wel verbazingwekkend welke apparatuur je zelf gebouwd hebt uit hout.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
De DW745 is binnen! :D Dus binnenkort kan de werkbank in elkaar en de zaag erin.

Ondertussen was ik aan het nadenken over stofafzuiging. Het lijkt me handig om de zaag permanent aangesloten te hebben op de stofzuiger, maar ik wil ook met een tweede slang stof kunnen zuigen bóven de tafel (zaag, frees, algemeen opruimwerk). Het idee is nu om op de achterwand een Y-stuk te maken, dat naar twee aansluitingen leidt in de plank waar de zaag op rust. Een aansluiting voor de zaag en de andere voor een losse slang. Aan de onderkant van het Y-stuk komt dan de slang die naar de stofzuiger gaat. Beide aansluitingen kunnen geopend en gesloten worden met "blast gates".

Ik zou het liefst gebruik maken van standaard PVC-buis, Y-stuk, koppelstukken etc. en daar dan de slangen op aansluiten. Maar er zijn zoveel maten PVC verkrijgbaar 32mm, 38mm, 40mm, 50mm dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn huidige stofzuigerslang is geloof ik 38 mm en het mondstuk is ca. 35 mm. Dus een vergelijkbare slangdiameter lijkt me wel OK.

het punt is nu dat ik eigenlijk eerst de gaten wil zagen in de plank waar de zaag op komt, voordat ik de werkbank in elkaar zet. Maar ik weet dus niet hoe breed ik die gaten moet maken, omdat ik eerst nog een keus moet maken uit de verschillende diameters PVC, slang etc. Zijn er mensen die ook PVC-buis voor stofafzuiging gebruiken en zo ja, welke maten gebruiken jullie zoal of zouden jullie aanraden? Zijn er misschien andere draadjes op het forum die over stofafzuiging gaan en hoe je de boel met aan elkaar knoopt?
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Update:

Inmiddels heb ik mijn oude cirkelzaag verkocht en kon ik de zwenkwielen overzetten op de nieuwe werkbank. De wielplaten heb ik vastgezet met kruishengen, scharnieren met een lang, smal deel en met een kort, breed deel.

2018-09-01 20.49.25.jpg2018-09-01 20.50.11.jpg

Ik heb de wielplaten op ca. 2 mm van het frame gezet, zodat als je de werkbank iets optilt de wielplaat iets naar beneden kan zakken. Daardoor komt de draaisteun vrij en kan die weggedraaid worden.

2018-08-17 21.38.12.jpg2018-08-17 21.38.19.jpg

Omdat twee van de zwenkwielen die ik had geremd zijn, moest ik ze helemaal aan het einde van de wielplaat zetten omdat anders de rem belet dat het wieltje helemaal rond kan draaien. Geen goed idee. Daardoor is de druk op de wielplaat eigenlijk groter dan mij lief is. Ik ga die twee geremde wielen dus nog vervangen door ongeremde wielen en die midden op de wielplaat monteren, zodat de wielen dichter bij de poten komen te staan. Het systeem met de draaiende steun werk best goed: werkbank even optillen en de steun valt vanzelf op zijn plek en voorkomt dat de wielplaat inklapt. Om de wielen weer "uit te schakelen", weer even optillen,de steun met de voet opzij duwen en de werkbank op zijn poten laten zakken.

Het werkblad links en rechts, bodemplaat en de plank voor de zaag gemonteerd en vervolgens de zaag erop gezet en de Zweedse zuigsmurf eronder ;-)
2018-09-02 16.43.52.jpg2018-09-02 16.44.14.jpg

De werkbladen bestaan nu nog uit twee lagen 18mm mplx, maar er komt dus nog een (vervangbare) toplaag van hardboard op en rondom een rand van 12 mm vuren. Die 12 mm blijkt in de praktijk maar 11 mm te zijn, dus het is maar goed dat ik dat van tevoren even had opgemeten voordat ik de werkbladen op maat zaagde.

Bij het bepalen van de hoogte van de plank voor de zaag is er iets misgegaan geloof ik. Ik had de zaag op zijn kop op de grond gelegd, daarnaast aan beide kanten de 2 lagen van het werkblad en een stuk hardboard en toen daar bovenop het frame. Toen de plank op de zaag gelegd en de steunen afgetekend. Dan zou je toch zeggen dat, als de boel weer rechtop staat, de bovenkant van het blad gelijk zou moeten lopen met het werkblad... Maar helaas, 1-2 mm te laag. Geen idee hoe dat kan. Maar beter te laag dan te hoog. De DeWalt heeft gelukkig stelpootjes aan de achterkant en aan de voorkant leg ik wel wat stelplaatjes onder de poten.

O ja, de plank voor de zaag heb ik ook ingekort. In het oorspronkelijk ontwerp stak die aan de voorkant 32 mm uit buiten het frame, omdat volgens het SketchUp-model de zaag dieper was dan in werkelijkheid. Nu is de plank gewoon even diep als de bodemplaat.

Dat was het weer even voor nu. Binnenkort weer een nieuwe update.

Bijgewerkt SketchUp-bestand: https://app.box.com/s/xkolyamvi5jhld7iza5bd18685pcfl4d
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Gebruik je zwarte gipsplaat schroeven voor de verbindingen?
Dat is niet echt optimaal voor de sterkte dergelijke schroeven breken vrij snel omdat ze erg hard zijn
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Gebruik je zwarte gipsplaat schroeven voor de verbindingen?
Dat is niet echt optimaal voor de sterkte dergelijke schroeven breken vrij snel omdat ze erg hard zijn
Niet voor alle verbindingen, maar wel in het frame. Overigens zijn de 3 framedelen ook geheel verlijmd, dus dienen de schroeven daar meer als extra verbinding. Maar dank voor de tip! Ik zal de schroeven op de belaste verbindingen nog even checken en evt. vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomvk

pboerhof

Nieuw lid
13 jan 2013
2
0
Mooi ontwerp, ga ik ook maken want ik heb nu slechts een rijdend kastje waarop mijn DeWalt staat. Dit is veel mooier en heb je ook gelijk een freestafel die nog op mijn lijstje staat. Waarom heb je trouwens niet voor 2 steunen voor je wielplaten gekozen zodat je meer steun boven je wielen hebt? Deze zou je onderling kunnen verbinden zodat ze nog steeds met één voetbeweging te bedienen zijn.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Goed punt. Nu de werkbank een tijdje op zijn wielen heeft gestaan wordt duidelijk dat mijn ontwerp op dat vlak toch niet zo'n goed idee was. De wielplaten buigen ernstig door in het midden.
Ik moet daar als eerste iets nieuws voor gaan verzinnen. Twee steunen (boven de wielen) is misschien wel een idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.