Mobiele werkbank met zaagtafel en freeslift

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hier een nieuw ontwerp voor de wielplaten:

wielplanken.jpg

wielplanken v2.jpg

De wielplaten krijgen een verticaal deel en driehoeken om de constructie stijver te maken en doorbuigen te voorkomen. De scharnieren komen aan de bovenkant. Een veerkrachtige lat aan de onderkant met een verhoging erop zou ervoor moeten zorgen dat de wielplaat niet weg kan draaien als de werkbank op zijn wielen staat.

Zou dit kunnen werken? Als ik bijvoorbeeld 9 mm berken multiplex gebruik voor de "veer", welke lengte zou dan ongeveer vrij van schroeven moeten zijn om te kunnen doorbuigen onder lichte druk (van de voet)?
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Waarom laat het niet gewoon op de wielen staan eigenlijk? Als alles op zijn plaatst staat en je de remmetjes van je zwenkwielen vast zet heb je toch hetzelfde effect?
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Dit lijkt me geen goeie oplossing nee, wel creatief bedacht! Maar op deze manier schieten ze waarschijnlijk gemakkelijk los. Ik zou ook de tafel permanent op geremde wielen laten staan. Ik zou dan nog 2 of 4 deurstoppers toevoegen als blijkt dat ze nog om hun as gaan draaien. Het is geen werkbank dus de zijdelingse krachten die op het onderstel komen, lijken mij beperkt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je hebt ook dubbel geremde zwenkwielen. Die blokkeren het wiel en de as, waardoor de zijdelingse krachten ook opgevangen worden. Of je neemt dit soort wielen (wel een stuk duurder en kleine wielen):

4-STKS-EDL-Voet-Nivellering-Aangepast-Nylon-Ondersteuning-Industri-le-Wielen-Wielen-GD-60F-250-kg.jpg
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi,

ik ook bezig om een ontwerp te maken voor een mobiele werkbank die wel stabiel is. Die moet van masief beuken worden en is dus zwaar.
Ik zat te denken aan het systeem van die oude turnkasten. Kan denk ik niet van hout. Voordeel is dat je het binnen je tafel kan maken.
Maar ik denk niet dat het binnen jouw ontwerp past. Kon niet een hele duidelijke foto vinden.

Roelof
rolsysteem-voor-springkast-714-mm.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
4 wielen onder een plaat. Plaat onder de tafel. Aan éën zijde scharnieren. Aan de andere zijde een hendel die uitsteekt en een handvat om de tafel op te tillen. In transportstand til je de tafel op, hendel naar beneden en fixeren. In werkstand steekt de hendel (en daarmee de wielen) omhoog. Min of meer het zelfde principe als op bovenstaande foto.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ook zeker een werkbaar principe, vergelijkbaar met het allereerste plan (zie pag. 1 van deze thread). Nadeel in mijn geval is dat de tafel daarmee te hoog wordt. Een ander nadeel is dat de baas (you know who) de werkbank standaard op de wielen wil hebben om hem uit de weg te kunnen rijden in onze volle garage. Dan zou de hendel dus meestentijds uitsteken.
Daarnaast is de bouw al zo ver gevorderd is dat het ontwerp van de werkbank niet meer ingrijpend gewijzigd kan worden.
Ik heb voorlopig eerst een extra scharnier in het midden geplaatst (onder de steun) en de wielen meer naar binnen (onder de andere scharnieren). Als het dan nog gaat doorzakken kan ik altijd nog de wielplaat 2x zo dik maken en/of twee gekoppelde steunen maken.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
De werkbank bevalt best prima, hoewel ik niet veel verder ben gekomen met de bouw. Dat wil zeggen, de freeslift hangt erin en ik heb er een moxon bankschroef voor gemaakt, maar daar houdt het ook op. Behalve dat ik een extra scharnier in het midden van de wielplaten heb gezet om doorbuigen te voorkomen.
De uitklaptafel is er nooit meer gekomen en eigenlijk mis ik die ook niet.
In de beide "tafelbladen" aan weerszijden van de zaagtafel heb ik dunne mdf inlays gemaakt zodat die vervangen kunnen worden bij slijtage. Werkt niet 100% goed want in de winter (vocht) zetten ze een heel klein beetje uit maar niet dusdanig dat het werkblad niet mee vlak te noemen is.

De freesmachine kan ik uit de lift halen zonder het blad los te schroeven dus dat werkt ook prima.
Als ik tijd heb zal ik nog wel een paar foto's sturen of stuur eventueel je emailadres in een PB.

Groet Martijn
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
OK, ik ga een poging wagen:

Zoals gezegd heb ik een extra scharnier in het midden van de wielplaten gezet. Als je de werkbank iets optilt (goeie work-out!) kun je met voet de zwenkarm/steun en schop geven tot 'ie midden boven de middelste scharnier zit. Als je dan de werkbank weer laat zakken staat 'ie op z'n wielen. Het blokje links van het midden voorkomt dat de steun doorschiet en aan de andere kant weer omhoog gaat. Zo kun je de boel met één voet bedienen.
2021-01-18 20.22.45.jpg
2021-01-18 20.23.08.jpg

De werkbladen links en rechts van de zaagtafel hebben een vuren rand (blank gelakt) en een witgelakte MDF insert. Die dekt de schroeven af waarmee de werkbladen vastzitten aan het frame.

Rechts...:
2021-01-18 20.24.12.jpg

2021-01-18 20.23.55.jpg

...en links (maar dan vanaf de achterkant gefotografeerd):
2021-01-18 20.25.17.jpg

De gaten zijn voor 'bench dogs'. Een geïmproviseerde aanpassing van toen ik (voor het eerst) met een handschaaf aan de slag wilde. Ze zijn 22 mm, omdat ik nog wat 22 mm roede had liggen. Niet ideaal, maar het werkt...(soort van). Later bedacht ik me dat ik gewoon de benchdogs van mijn Workmate had kunnen gebruiken en 20 mm gaten had moeten boren...nou ja.

De bankschroef werkt trouwens prima. Ik heb een quick release-mechanisme gemaakt (zie
) en de doosjes daarvoor passen maar nét naast de freeslift die onder de tafel hangt. Voordeel is dat je de bankschroef met 2 slagen los draait en dat geheel in en uit kunt schuiven. Werkstuk ertussen, aanduwen, twee slagen draaien en vast zit het!

2021-01-18 20.32.55.jpg

Hier zie je een bovenaanzicht van de freeslift. Als je de insert plate eruit haalt kun je de frees (een kleine kantenfrees) gemakkelijk eruit halen door twee moertjes los te draaien. De vijf schroefjes in de uitsparing zijn stelschroefjes om de insert plate gelijk te laten lopen met het tafelblad.

2021-01-18 20.25.48.jpg

De bediening van de lift zit aan de voorkant van de werkbank (het zwarte wieltje links). In het grote vak links bewaar ik mijn lintzaagje. In het rechtervak, onder de cirkelzaag, staat de stofzuiger en enkele hulpstukken, waaronder (helemaal onderaan) een fence voor de frees. Die schuift over de standaardfence van de DeWalt heen, waardoor je voor het frezen gebruikt kunt maken van de schaalverdeling van de zaag. Sketchup tekeningen zijn beschikbaar voor de liefhebber.

2021-01-18 20.30.59.jpg

De kopse kanten van de drie framedelen zijn afgewerkt met vuren koplatten. De zaagtafel zelf staat niet meer verankerd. Ik had hem eerst vastgezet met bouten door het frame en de plank heen, maar dat werkte niet lekker. Hij staat nu tussen vier houten blokjes, waardoor ie niet van z'n plaats komt en toch indien nodig zonder verdere handelingen uit de werkbank getild kan worden. De horizontale lat vlak onder de rails van de zaagtafel heb ik uiteindelijk toch laten zitten, want die geeft een hoop meer stabiliteit.

De zaag staat rechtstreeks op de stofzuiger aangesloten (qua stroom). Het dikke blok waar de stekker van de zaag in zit is een inschakelstroombegrenzer. De zaag levert namelijk net iets te veel piekvermogen voor de stofzuiger en zonder dat kastje slaan de stoppen eruit als je de zaag + stofzuiger tegelijk aanzet.

Verbeterpunten:
- Bankschroef: ik heb nu 12 mm draadeind gebruikt en dat is niet heel stabiel. Ik heb van koperbuis "bushings" gemaakt (hoe heet dat in het nederlands?) maar die hebben net iets teveel speling. Eigenlijk wil je gladde roeden en één centrale schroefdraad, maar ja, de freeslift zit daarvoor in de weg. De houten roede die ik er later ingemaakt heb (aan de linkerkant) heeft wel een hele hoop verbeterd aan de stabiliteit overigens. Verder is er heel weinig ruimte voor het draadeind en de kastjes van het quick release-mechanisme (ik moest zelfs een stukje weghalen uit de freeslift). Volgende keer zou ik dikker draadeind gebruiken en de freeslift en uitsparing in het blad meer naar links zetten om zo wat ruimte te maken.
- Meer gaten voor benchdogs (geen idee hoe, want de zaagtafel is een feit en daar kun je moeilijk gaten in gaan boren ;-))
- Een permanente stofafzuiging voor de zaag (binnendoor en niet buitenom zoals nu) en een aparte slang voor overige machines (zoals beschreven in eerdere posts in deze thread). Niet aan toegekomen, met name omdat ik niet goed weet welke diameter pvc-buis ik moet gebruiken. Ik ben nu de hele tijd aan het switchen tussen de zaag en de rest. Ik heb plannen voor 'blast gates' klaar liggen, maar dus nog niet aan toegekomen. Er zijn tenslotte ook projecten die uitgevoerd moeten worden, zoals basgitaren bouwen.

Hier laat ik het even bij voor vanavond. Als het vragen zijn of extra foto's of tekeningen nodig zijn, laat maar weten!

Groet,
Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.