Hoeken plamuren

Jonny

Nieuw lid
6 mrt 2018
8
5
Ik ben een zuil van okoume 18mm plaatmateriaal aan het maken. Alles onder 45 graden verlijmd en geschoten met een tacker. Nu zijn er her en der wat naden zichtbaar op de hoeken. Waarmee kan ik deze het best plamuren? En zo ook de gaatjes van de tacker nagels?

Het geheel moet hierna dekkend gebeitst worden.
 

Bijlagen

  • IMG_1241[1].jpg
    IMG_1241[1].jpg
    71,3 KB · Weergaven: 473
  • IMG_1242[1].jpg
    IMG_1242[1].jpg
    74,3 KB · Weergaven: 473

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
ik zou de hoeken kitten met acrylaatkit. de tackergaatjes kan je gewoon plamuren met houtplamuur van de bouwmarkt.
 

Jonny

Nieuw lid
6 mrt 2018
8
5
Bedankt voor uw reactie.

Kan dit ook voor een buitentoepassing? Met acrylaatkit exterieur?

En kan daar ook een dekkende beits overheen?
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Zeer goede ervaring met 2k plamuur van Action handig formaat blik en voor een klein prijsje.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik verwacht zelf van wel, hout buiten werkt, je vulmiddel doet dat anders (uitzettings coefficient) zelfs kit kan loskomen door werken
kun je de hoeken niet een schuin randje geven zodat het minder opvalt
Wat is de kans dat het door het werken van het hout opnieuw een kiertje ontstaat ?
Kun je er aan de binnenkant ook bij om te schilderen, als dat niet zo is, is de kans op kromtrekken (en dus kieren) ook weer groter
 

Jonny

Nieuw lid
6 mrt 2018
8
5
Ik verwacht zelf van wel, hout buiten werkt, je vulmiddel doet dat anders (uitzettings coefficient) zelfs kit kan loskomen door werken
kun je de hoeken niet een schuin randje geven zodat het minder opvalt
Wat is de kans dat het door het werken van het hout opnieuw een kiertje ontstaat ?
Kun je er aan de binnenkant ook bij om te schilderen, als dat niet zo is, is de kans op kromtrekken (en dus kieren) ook weer groter

Dat is inderdaad een goede tip. We gaan de hoeken kitten met acrylaatkit(exterieur) en zowel de binnen als de buitenzijde beitsen(binnenzijde voor zover we er nog bij kunnen komen).
 

Jonny

Nieuw lid
6 mrt 2018
8
5
image007.jpgimage005.jpg De naden zijn toch gaan scheuren. Iemand tips hoe dit op te gaan lossen?
Inzagen en kitten? En zo ja met welke kit? Liefst meteen zwarte kit indien mogelijk?!?!?
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Ik denk dat in dit geval een zwarte polymeer kit van bv polymax mooi is. Is zowel bedoeld voor lijmen, blijvend flexibel, als voor afkitten.

Groet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
neem een overschilderbare beglazingskit zijn veel beter dan acrylaat. Ik heb nog geen vulmiddel gezien dat het onder moeilijke omstandigheden langer dan 15-20 jaar buiten uithoud. Ook geen epoxy's.
 

Jonny

Nieuw lid
6 mrt 2018
8
5
Als wij nu een hoekje van 4x4mm eruit frezen en dit opnieuw afkitten met zwarte beglazingskit, zou dat iets zijn?
 

tuoh

Oud hout
Als wij nu een hoekje van 4x4mm eruit frezen en dit opnieuw afkitten met zwarte beglazingskit, zou dat iets zijn?

Ja, maar gebruik een MS polymeer of polyurethaan kit + primer, beide in zwart te krijgen, deze laatste is trouwens de beste optie.
Voor de toekomst; als je nog eens zo een klus hebt, zaag de verstekken op 45,5°.
Dan ben je zeker dat tijdens het lijmen de naden wel dicht gaan staan.
De (overtollige) lijm kan zich dan beter verspreiden over de hele lijmnaad zo kan de verbinding wel sluiten.
Zelf breng ik aan de binnenzijde dan nog eens extra lijm aan in de binnenhoek van het verstek.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Het nadeel van een ms polymeerkit is dat deze moeilijk afmesbaar zijn. Beglasingskitten moeten trouwens met enige regelmaat vervangen worden. Niet dat veel mensen dit doen maar het voorkomt veel houtrot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.