nieuwe schaaf gemaakt

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Beste wensen voor het nieuwe jaar iedereen.

'k ben gelijk het nieuwe jaar goed begonnen. Heb vandaag de laatste hand gelegd aan m'n nieuwe handschaaf. Gemaakt van walnoot en padoek en een gerecycleerde japanse schaafbeitel, hoek 45°, vergelijkbaar in lengte met een no° 5.

5315794142_ab77936cdb_z.jpg

5315200881_44e03cf958_z.jpg

5311948213_41dc5ca8f6_z.jpg


5316813874_86905423f7_b.jpg

5316816416_58ebf9b1fb_b.jpg
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Woodie,

Dat is een verdraaid mooie schaaf. En de krul die er uit komt mag er wezen. Gefeliciteerd met dit resultaat.

Groet Jos
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is echt mooi werk! Zo maar even nieuwschierig, ben je lang bezig om zo'n schaaf te bouwen? En volg je de aanwijzingen uit het boek van meneer Finck?
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Complimenten, het is echt een hele gave schaaf geworden.
Ik denk dat je daar wel hele mooie dingen mee gaat maken.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Bedankt voor de mooie commentaren.

Ik heb inderdaad Mr. Finck's artiekel uit Fine Woodworking als lijdraad gebruikt. 'k heb z'n boek ook, maar het artiekel is al wat je nodig hebt.

Ik ben 3 dagen bezig geweest, enkele uurtjes per dag. 'k moest wachten op de lijm om te drogen. Het walnoot stuk is samengesteld en de bodem is ook een klein samengesteld paneeltje van kwartiers hout. Maar als je van 1 blok werkt, kan je als je een beetje doorwerkt op een dag klaar zijn.

'k ben eigenlijk al jaren aan 't zagen dat ik een goeie schaaf wil dus zodoende, 'k heb ze ook gemaakt omdat ik aan een houten tafel aan te werken ben voor mezelf en de schaafbeitel in m'n oude stanley irriteerde me zo dat ik er maar gelijk aan begonnen ben. Een hock schaafbeitel koste me meer en dan blijf je nog altijd maar met een mesje van 2mm dikte zitten.

George
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Gaaf ding, mooie vorm, hoe doe je de verstelling, met een hamertje iets dieper tikken, een fijnafstelling zit er natuurlijk niet op.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Scheppie, een hamertje IS een fijnafstelling. Tut, tut, dat ik je dat nu nog moet vertellen. ;)
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Thanks Seek. Inderdaad een hammertje, kan je fijner mee afstellen dan een mechanische afstelling vermoed ik, alhoewel het iets lastiger is. 'k moet trouwens nog een extra licht hamertje ervoor maken, maar da's voor later.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@woodie,
De schaaf ziet er te mooi uit om te gebruiken. Prachtig! :eek:
:?: Padoek is veronderstel ik zoals Ipe, heb je hiermee de zijstukken en de zool vervaardigd?
:?: Is Azobe hier ook voor geschikt (dit heb ik nog ergens liggen)?
:?: ligt de schaaf goed in de hand?

een bijna kwijlende DIF
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
:D Thanks (almost drooling) Dif :lol:

Klinkt misschien raar, maar hoe mooier (beter) je gereedschap hoe fijner je ermee omgaat en dat vertaald zich in het eindresultaat van de stukken die je maakt.

Yep, zijkanten en zool zijn padoek. Azobe is volgens mij iets lastiger om mee te werken, maar is zeker bruikbaar. En er zal nog wat aan de schaaf geschaafd :) moeten worden, is nog iets te breed achteraan, totale breedte is ongeveer 67 mm. Ik dacht om een soort putjes te maken in de zijkanten, zoals je bij blokschaven soms ziet.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
De putjes zou je (in mijn ogen lastig) kunnen doen met een frees, maar ik denk dat het het beste gaat met een guts.

Woodie, maak je ook schaven op bestelling ? :roll:
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Nog niet echt over nagedacht, beide zouden kunnen. Misschien een andere optie is een versmalling, zodat ie er gaat uitzien zoals een dame met wespentaille :D
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Wow dat is een mooie schaaf geworden zeg! Mag ik vragen hoeveel uur werk daar ongeveer in zit?
 
A

Athanor

Guest
Even op de vorige pagina kijken, daar vertelt hij dat........

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.