Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

nieuwe schaaf gemaakt

Beste wensen voor het nieuwe jaar iedereen.

'k ben gelijk het nieuwe jaar goed begonnen. Heb vandaag de laatste hand gelegd aan m'n nieuwe handschaaf. Gemaakt van walnoot en padoek en een gerecycleerde japanse schaafbeitel, hoek 45°, vergelijkbaar in lengte met een no° 5.

Re: nieuwe schaaf gemaakt

Woodie,

Dat is een verdraaid mooie schaaf. En de krul die er uit komt mag er wezen. Gefeliciteerd met dit resultaat.

Groet Jos

Dat is echt mooi werk! Zo maar even nieuwschierig, ben je lang bezig om zo'n schaaf te bouwen? En volg je de aanwijzingen uit het boek van meneer Finck?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

mooi werk woodie!! heerlijk om zulke krullen te kunnen maken.

Complimenten, het is echt een hele gave schaaf geworden.
    Ik denk dat je daar wel hele mooie dingen mee gaat maken.

Wow wat mooi, zelfde kont als een klassieke Bugatti. En mooie krullen, een juweeltje!

jaap

Bedankt voor de mooie commentaren.

Ik heb inderdaad Mr. Finck's artiekel uit Fine Woodworking als lijdraad gebruikt. 'k heb z'n boek ook, maar het artiekel is al wat je nodig hebt.

Ik ben 3 dagen bezig geweest, enkele uurtjes per dag. 'k moest wachten op de lijm om te drogen. Het walnoot stuk is samengesteld en de bodem is ook een klein samengesteld paneeltje van kwartiers hout. Maar als je van 1 blok werkt, kan je als je een beetje doorwerkt op een dag klaar zijn.

'k ben eigenlijk al jaren aan 't zagen dat ik een goeie schaaf wil dus zodoende, 'k heb ze ook gemaakt omdat ik aan een houten tafel aan te werken ben voor mezelf en de schaafbeitel in m'n oude stanley irriteerde me zo dat ik er maar gelijk aan begonnen ben. Een hock schaafbeitel koste me meer en dan blijf je nog altijd maar met een mesje van 2mm dikte zitten.

George

Gaaf ding, mooie vorm, hoe doe je de verstelling, met een hamertje iets dieper tikken, een fijnafstelling zit er natuurlijk niet op.

Scheppie, een hamertje IS een fijnafstelling. Tut, tut, dat ik je dat nu nog moet vertellen.

Thanks Seek. Inderdaad een hammertje, kan je fijner mee afstellen dan een mechanische afstelling vermoed ik, alhoewel het iets lastiger is. 'k moet trouwens nog een extra licht hamertje ervoor maken, maar da's voor later.

Forum Rechten