Kreg Heavy Duty Pocket hole boor ook geschikt voor bankirai/Azobe?

Aziona

Nieuw lid
5 mrt 2018
3
0
Ik wil in de tuiniets gaan maken van bankirai en Azobe hout. Daarbij wil ik verbindingen gaanmaken met het Kreg Pocket hole systeem. Weet iemand of de Kreg Heavy Dutypocket hole jig ook geschikt voor dit soort hardhout of vernaggel ik de Kregpocket hole boor dan gelijk?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik heb vorig jaar een zaagstation kast gemaakt met pocketholes (+/- 250 vijzen), maar heb wel wat van die boren versleten, braken echt snel af. Liet ze afkoelen etc maar nog was ik niet onder de indruk van de sterkte.
Heb er nu besteld via ali express, pak goedkoper en minstens even sterk
 

Aziona

Nieuw lid
5 mrt 2018
3
0
Probleem is dat ik de Heavy Duty variant wil gaan gebruiken, op Ali zijn alleen de gewone te koop.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Heb er nu besteld via ali express
Heb je toevallig een link? En we spreken toch over de 9,5mm boor?

(Moest iemand de schroeven an sich ook nog goedkoop weten te vinden... Ik kocht altijd bij Beqwaam, maar hun leveringskost - 16 EUR! - is sinds kort van de pot gerukt. Bijna bij Sander besteld, maar hij had dan weer niet alle maten die ik wilde in voorraad, noch de houten pluggen)
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
De 2 houtsoorten die je wilt gebruiken zijn van hardhout soorten. De boor zelf, die kan best het hardhout hebben. Het zal wel heel heet worden en enorm snel slijten. Echter de schroeven die bij de HD pockethole horen zijn grof draad. Het is maar de vraag of je de schroeven er ver genoeg in krijgt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De 2 houtsoorten die je wilt gebruiken zijn van hardhout soorten. De boor zelf, die kan best het hardhout hebben. Het zal wel heel heet worden en enorm snel slijten. Echter de schroeven die bij de HD pockethole horen zijn grof draad. Het is maar de vraag of je de schroeven er ver genoeg in krijgt.

Er zijn ook schroeven met fijne draad, bestemd voor oa hardhout — dus dat levert geen problemen op.
 
P

Pel

Guest
Het zal er m.i. ook aan liggen hoe dik of zwaar het hardhout is waar je pocket holes wil gaan gebruiken en hoeveel druk er op uitgeoefend wordt. Pocketholes vind ik goed voor plaatmateriaal en en niet al te zwaar vurenhout. Maar om het te gebruiken bij o.a. bankirai en azobe heb ik toch mijn twijfels i.v.m. scheuren, maar ik kan het mis hebben?

Groet Pel.
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
@Bert -> De fijn draad (kreg) schroeven gaan tot 38mm en zijn niet bedoeld voor de HD-gaten. De HD schroeven van Kreg is maar 1 lengte verkrijgbaar, namelijk die van 64mm.
@Jimbo -> kijk eens op kreg-shop.nl. Verzendkosten voor belgie zijn 8,95 (en gratis als je 75 euro verbrast) Ze hebben daar ook schappelijk geprijsde tx-20 schroeven.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Als ik me niet vergis boor je maar voor in één van de stukken hout, en heb je dus grote kans op splijten! Althans bij de Wolfcraft jig die ik heb gebruikt ging dat niet goed, in eiken.

Wat Pel zegt, ideaal voor plaatmateriaal en zacht hout.

Overigens kun je mijns inziens alle schroeven gebruiken, als ze maar de goede diemeter hebben en de kop niet te groot is. Wellicht bestaan zelfborende schroeven voor hardhout die passen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mijn eerste vraag is, wat wil je precies gaan maken. Voor een klein bloembakje heb je andere opties dan voor een tuinset bijvoorbeeld.
Al is mijn eerste gedachte net als die van Pel.
 

Aziona

Nieuw lid
5 mrt 2018
3
0
Het gaat om de HD versie, die gebruikt een 12mm boor ipv 9 of 9.5. De schroeven zijn ook dikker en in één maat beschikbaar (5x64). Voor de bevestiging van de bankirai planken zal ik de gewone kreg schroeven gebruiken. Ik wil een schutting maken met Azobe balken en bankirai planken. Een en ander wil ik bevestigen met het Kreg systeem, verstevigd met Bison K2 Expert lijm. Ik heb gelezen dat de boor inderdaad snel slijt en het puntje snel afbreekt. Daarom overweeeg ik de gaten eerst voor te boren met een 12mm boor speciaal voor hardhout en het laatste stukje met de Kreg 12mm HD boor te doen. Tevens overweeg ik het te monteren materiaal voor te boren met een 3mm of 4mm boor voor hardhout.
Ik wil het tevens gebruiken voor het monteren van een zelf te ontwerpen Veranda van Douglas hout.

Klinkt dit als een redelijke aanpak?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hier lijkt het mij erop dat pocket holes niet de juiste bevestiging behoeft. Weet niet precies wat je voor ogen hebt, maar een schutting is merendeel gewoon recht toe recht aan. Azobe balken/planken met groef deze delen bevestigen in groef gedeelte. Douglas veranda met schoren keep/halfhout verbindingen maken.
 

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Dat maakt het een en ander een stukje duidelijker. De HD is uitermate geschikt om de veranda van te bouwen. Voor de schutting heb je dan geen HD spul nodig. De planken kunnen met de gewone 9mm kreg boormal en de kreg hardhout schroeven (fijndraad) worden bevestigd. Als je dan de custom plug maker gebruikt om de gaten te verstoppen moet dat een geweldig project worden. Eigenlijk zou je dan rvs schroeven moeten gebruiken. Het is alleen de vraag of die leverbaar zijn in de maat die je nodig hebt. mijn ervaring is dat de kreg fijndraad schroeven niet verder voorgeboord hoeven te worden. Dat doen de schroeven op zich zelf best goed....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.