Paneeldeuren maken

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Ik sta op punt om paneeldeuren te gaan maken. Niets bijzonders, twee vlaks, bossing aan weers zijden (behalve bij kastdeuren, daar aan slechts de buitenzijde een Bossing) Het geheel trek ik op uit tulpenhout.

Nu was ik benieuwd wat jullie advies is omtrend het verbinden, is een verbinding dmv een lamellofrees sterk genoeg of toch eerder een verzonken pen gat verbinding?

Groeten, Bas
 

tuoh

Oud hout
Hier is een lamello absoluut niet geschikt voor. Wel geschikt zijn ofwel een pen en gat verbinding of een verbinding met deuvels of domino's.
De afmetingen van deze laatste twee hangen af van de zwaarte van de te verbinden onderdelen.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Duidelijk. Ik doelde eigenlijk ook op dominos ( nog nooit met een dergelijk apparaat gewerkt haha, dacht dat het dezelfde machine was) De deuren zijn bijna standaard afmeting ( oud huis dus wat scheef, verder +/- 80 x 200) dikte 40mm bossing panelen 30-35 mm
 

tuoh

Oud hout
Dat word dan het zware werk:p Twee keuzes hier, pen en gat en de profilering handmatig in verstek steken aan de verbindingen of contraprofileren en dikke deuvels (16mm) of de grote domino's gebruiken.
Afhankelijk van de ter beschikking staande machines kan je de domino's ook plaatsen door gebruik te maken van een langgatboormachine, spaart je de aankoop van een dure tool uit.
Onderschat de klus ook niet, het ziet er op het eerste zicht misschien simpel uit maar om het technisch correct uit te voeren zijn er wel wat aandachtspunten die de nodige zorg vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026
P

Pel

Guest
Ik zou hier toch voor pen en gat gaan, nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit met domino's gewerkt heb, vandaar dat ik de ouderwetse methode verkies.

Groet Pel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je geen dure apparaten hebt, kan je ook de deuren in elkaar zetten zonder verbindingen,en daarna vanaf de buiten zijde met een slangeboor gaten boren voor lange deuvels.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is een gelijmde halfhouts verbinding hier niet sterk genoeg voor? Zo creeer je een groot lijmoppervlak die je eventueel nog met deuvels kunt verstevigen.
 
P

Pel

Guest
Is een gelijmde halfhouts verbinding hier niet sterk genoeg voor? Zo creeer je een groot lijmoppervlak die je eventueel nog met deuvels kunt verstevigen.


Een pen en gat verbinding is zondemeer de sterkste verbinding Jelmer, een halfhoutse verbinding ziet er niet uit voor een kamerdeur, en is ook lang niet zo sterk. Voor een staldeur zou dat misschien een optie zijn, bij gebrek aan het juiste gereedschap om een pen en gat te maken.:)

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Pen en gat is inderdaad sterker, maar halfhout is makkelijker te maken en naar mijn mening sterk genoeg voor een binnendeur die neem ik aan van een lichte houtsoort word gemaakt. Ook zal deze geschilderd worden denk ik, zodat verbindingen weggewerkt zouden kunnen worden.
En zo lelijk is een halfhouts verbinding nou ook weer niet :)
 

tuoh

Oud hout
Halfhoutverbindingen bij deuren toepassen is geen goed idee, bij beplankte deuren kom je er soms nog mee weg, bij andere deurtypes hoegenaamd niet.
De "verbinding" werkt perfect bij kippen- en konijnenhokken, maar voor een echte deur werk je toch best met pen en gat of deuvels.

Niet vergeten dat bij halfhoutverbindingen de stijlen de helft van hun stijfte verliezen door de inkepingen, terwijl de koppen van de regels altijd gaan wisselen met de buitenkant van de stijlen, dit omdat de stijl wel kan krimpen maar de regel niet (langshout dwars over de stijl) Dit verschil in nerfrichting geeft niet alleen een inferieure verbinding maar ook een slordig uitzicht, zelfs bij een geverfde deur:p Sommige fouten kan je verstoppen onder x aantal lagen verf, maar deze fout hoort daar niet bij.

(Binnen)deuren met paneel en bossing vragen om een vakkundige uitvoering wil het op iets lijken. Bij een andere aanpak is het eindresultaat al snel zonde van het geïnvesteerde materiaal en gespendeerde tijd.
 
P

Pel

Guest
Dus Jelmer, als je nog eens een konijnenhok of kippenhok gaat maken, dan weet je nu wat daar de beste verbinding is.;)

Groet Pel.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
bedankt voor alle reacties! ik ga bekijken of het me de moeite waard is om zo'n dominofrees aan te schaffen (gezien het feit het toch wel 18 deuren zijn, keer een aantal verbindingen) of dat ik toch de gaten boor met mijn langgat boor. dit icm contraprofiel infrezen. dit lijkt me het meest nauwkeurige werken voor iemand met toch enigszins beperkte ervaring. pen en gaten steken luistert wel erg nauw en ook nog eens het feit dat alles tig keer gedaan moet worden haha:rolleyes:

mocht ik ooit nog overwegen om zelf kerstkonijnen te gaan fokken, dan weet ik in elk geval hoe ik het hok in elkaar kan prutsen:eek:

groeten, Bas
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In jouw geval kan je beter de langgatboormgebruiken. Aan beide kanten sleuven maken en dan lossen pennen erin.
Met Bison Woodmax lijmen en dat gaat niet meer los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.