20 mm staal buigen - waarmee

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Stel dat ik in 20 mm staal wat bochtjes wil buigen (radius redelijk klein, 30 mm), zodat het uiteinde er uit ziet als een vraagteken.

Wat kan ik het beste daar voor gebruiken? Bovenmodale bankschroef en hele grote hefboom? Kniepers? Hydraulische pers?

Heb ik een brander nodig (MAP? Acetyleen?) of kan ik beter bij een smid langsgaan?

Het gaat niet om productiewerk of grote aantallen.
Losslijpen en weer aan elkaar lassen is geen optie.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zonder warmstoken zal dit niet meevallen, buigen om een doorn van de gewenste diameter is de makkelijkste manier. Om buigscheuren bij koudbuigen te voorkomen wordt bij wapening een doorn van 5x de diameter aangehouden.
Roodgloeiend stoken in gas bbq gaat prima , is hier te vinden https://www.woodworking.nl/showthread.php?24081-Reparatie-houten-wiel

edit: tot en met rond 12 gaat wel met de hand, daarboven is hydraulische hulp wel nodig bij koudbuigen.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan rond 20 stafstaal nog net met de hand buigen.
Alleen die diameter vraagt om heetstoken.
Scheuren hoef je niet bang voor te zijn.
Met acetyleen/zuurstof prima te doen.
Misschien zit er een ijzervlechters bedrijf bij je in de buurt. Die kunnen dat zo buigen.
Ik weet het model niet, maar met een 'tarzan' kun je ook veel. Hoekbuiger.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hangt er een beetje vanaf hoe groot het vraagteken met worden (hoe kleiner hoe moeilijker)

als het echt klein moet kan je denk ik beter iets laten freezen
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de staalsoort, maar het lijkt me handiger om bij een smid langs te gaan met deze diameter, zeker met zo’n kleine radius.
Ik heb 16mm laten buigen, maar dat ging koud met moeite.(houder voor uitholbeitel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.