mijn "DIY" parallelaanslag tbv Festool geleiderails

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Al tijden wilde ik poging ondernemen een parallelaanslag te maken t.b.v. de Festool geleiderails. Zie hier het resultaat van "prototype 1". De kunststof onderdelen heb ik met de 3D-printer gefabriceerd. Ontworpen in "Fusion360". Het aluminium profiel is M6 "T-track" (leuk adres, gevonden op dit forum). Met wat M6 boutjes en de draaikknoppen (van hetzelfde adres als het alu profiel), is de aanslag makkelijk verstelbaar. De twee aanslagen zijn makkelijk "tegen elkaar" of "met behulp van elkaar" op gelijke lengte af te stellen. De minimale zaagbreedte is ongeveer 24cm met dit systeem. De maximale breedte is uiteraard afhankelijk van de lengte van de alu profielen. Deze zijn 1 meter lang, en dan komt de maximale zaagbreedte op ongeveer 117cm.

De eerste zaag-proeven verliepen best goed - je moet nog steeds nauwkeurig werken uiteraard, maar ik denk hier wel plezier van te hebben in de toekomst! Ik vermoed wel nog een stuk t-track te bestellen om twee kortere "aanslagen" mee te maken. Dat hanteert net iets makkelijker.

tracksaw-parallel-guides-1.jpg


tracksaw-parallel-guides-2.jpg


tracksaw-parallel-guides-3.jpg


tracksaw-parallel-guides-4.jpg


tracksaw-parallel-guides-5.jpg


tracksaw-parallel-guides-6.jpg


tracksaw-parallel-guides-8.jpg


tracksaw-parallel-guides-7.jpg


Een indruk van het printen:

tracksaw-parallel-guides-9.jpg


Ik heb hiervoor zwart PETG filament gebruikt. Ik wil nog een setjes maken in "gewoon" PLA om te zien of de sterkte merkbaar onderdoet voor PETG.

De "STL"-bestanden en het "Fusion360" bestand, voor de geïnteresseerden:

fusion360.png


rail-adapter: "track-adapter.stl"
verstelbare aanslag: "track-stop.stl"
"parallel-track-guides.f3d"
zie ook Thingiverse

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Super! Zou het ook mogelijk zijn om bij jou de 3D geprinte onderdelen te bestellen? Natuurlijk betaal ik er voor. Ik heb namelijk geen 3D printer.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Dit soort DIY rechtvaardigt de aanschaf van een 3D printer.
Ben helemaal enthousiast!

Veel meer "rechtvaardiging" dan "het is leuke hobby" heb ik niet nodig :D Maar het is inderdaad extra leuk echt functionele dingen te maken (al eerder had ik stofafzuiger-verloopstukken gemaakt. Doen het nog steeds prima).
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Super! Zou het ook mogelijk zijn om bij jou de 3D geprinte onderdelen te bestellen? Natuurlijk betaal ik er voor. Ik heb namelijk geen 3D printer.

Opzich wil ik best een paar setjes printen als er gegadigden zijn. Bedenk wel dat per setje de printer een uur of 8 bezig is (ik moet nog even puzzelen met de print-instellingen voor dit specifiek ontwerp, om te zien of het nog wat sneller kan). Daarnaast vindt ik het moeilijke te bepalen wat ik er dan voor moet vragen. Ik peins er even over.

Je zou ook kunnen zoeken of er een "Fablab" of "Maker space" min of meer in de buurt zit bij je. Daar is meestal de mogelijkheid van een 3D printer gebruik te maken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
RJmulder daar past die mof van festool op die van zacht materiaal is. Die duw je er namelijk omheen. Zo doe ik dat ook. Of heb jij een ronde afzuiging op de OF1010 (die van mij is rechthoekig ouder type).

@janwijbrand, vind het mooi uitgevoerd en de gedachte naar een eigen 3d printer worden wel steeds meer. Maar ja. Wat moet je dan aanschaffen en hoe vaak gebruik je het.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Misschien even afsplitsing maken met nieuw topic? 3d printen stofzuigslangaansluiting zodat wij dit mooie topic niet teveel gaan kapen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Opzich wil ik best een paar setjes printen als er gegadigden zijn. Bedenk wel dat per setje de printer een uur of 8 bezig is (ik moet nog even puzzelen met de print-instellingen voor dit specifiek ontwerp, om te zien of het nog wat sneller kan). Daarnaast vindt ik het moeilijke te bepalen wat ik er dan voor moet vragen. Ik peins er even over.

Je zou ook kunnen zoeken of er een "Fablab" of "Maker space" min of meer in de buurt zit bij je. Daar is meestal de mogelijkheid van een 3D printer gebruik te maken.

Begrijpelijk dat je moet kijken of je het wilt doen en wat je er voor wilt vragen. Een fablab zit in de buurt van mijn werk, maar daar heb ik slechte ervaringen mee (lang wachten voordat je aan de beurt bent, geen mogelijkheid om op afspraak te komen, slechte ondersteuning). Vandaar dat ik liever ze gewoon bij jou of iemand anders met een 3D printer bestel, ook al kost het mij meer.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Mooi hoor! Ik had al diverse verloopstukken gemaakt voor de afzuiging, wat templates voor de pantorouter, een gaatjesprikker voor de schuurvellen van een Makita vlakschuurmachine, en stops voor de Festool rail.
Deze ga ik zeker ook maken, ziet er doordacht uit.
Dank voor de STL, ik volg je nu ook op ThingiVerse.
Goed weekend, Guido
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Mooi hoor! Ik had al diverse verloopstukken gemaakt voor de afzuiging, wat templates voor de pantorouter, een gaatjesprikker voor de schuurvellen van een Makita vlakschuurmachine, en stops voor de Festool rail.
Deze ga ik zeker ook maken, ziet er doordacht uit.
Dank voor de STL, ik volg je nu ook op ThingiVerse.

En jij hebt ook een volger erbij :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar de stops - die heb je niet op Thingiverse staan denk ik te zien? Ik zal "mijn" stofafzuiger-verloopjes er ook opzetten.

- - - Updated - - -

Begrijpelijk dat je moet kijken of je het wilt doen en wat je er voor wilt vragen. Een fablab zit in de buurt van mijn werk, maar daar heb ik slechte ervaringen mee (lang wachten voordat je aan de beurt bent, geen mogelijkheid om op afspraak te komen, slechte ondersteuning). Vandaar dat ik liever ze gewoon bij jou of iemand anders met een 3D printer bestel, ook al kost het mij meer.

Ik snap het. Ik denk er even over na en kom er op terug - mss goed als ik daar een Kantine-onderwerp over start.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Geniaal en simpel tegelijk dat ontwerp!
Ik zal deze week je bestanden ook eens gaan printen en testen.
Ben nu sinds 3 weken in het bezit van een 3d printer en dankzij sites zoals Thingiverse al vele handige jigs en tooltjes geprint.
Mijn laatste aanwinst sinds afgelopen weekend;
setje stopblokjes voor op de Festool geleiderail:
IMG_8115_preview_featured.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zo dat zijn kosten van 435 voor de flashforge finder tot 1400 euro vor de tec 4? Vind het echt heel interesant en zie bij de flashforge finder wel het nadeel dat je uitsluitend pla kunt printen echter wil ik maar paar verloopjes en niet allerlei andere zaken printen. Denk dat ik de ontwerpen toch maar naar collega doe die zijn 3d printer over aantal weken weer opgezet heeft. Hoewel het wel aardig kriebelt om met een 'eenvoudige' flashforge finder te beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.