Probleem met aansluiting 3x400v zaag- en freesmachine

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik ben zelf een grote leek op gebied van elektriciteit.. Nu kocht ik een 3x400V machine, om dan vervolgens vast te stellen dat hij niet meer werkt eens hij in de werkplaats aangesloten werd.

Wanneer ik de stekkerdoos op de machine open draaide zag ik 4 draden die aangesloten zijn:

20180303_123227.jpg

En de stekker die erin zou gaan 5 draden:

20180303_123250.jpg

Een deel van het schema van de machine:

20180303_132117.jpg

Ik neem aan dat het dus gewoon een kwestie is van de draden in de machine te wisselen.. Wie maakt mij wijzer?? (in mensentaal ;) )
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Normaal gezien draait de zaag verkeerd om als er twee fasen verkeerd zitten. Bij mijn machine is dat toch zo.
Bromt de machine of doet hij helemaal niets? Mogelijk is eer deurtje niet goed dicht (eindeloopschaakelaar) of is de noodstop ingedrukt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De machine doet helemaal niets en alle deurtjes zijn gesloten. De noodstop is niet ingedrukt, en ik heb beide motors getest. Het gaat volgens mij echt aan de bedrading liggen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zie nu pas deze sticker... Ik dacht dat de knop enkel diende om de cover van de zaag te locken, dus die stond volledig omhoog. Eens ik deze in het midden zette, draaide de machine meteen zoals het hoort. Bedankt voor het meedenken Mathieu :cool:

20180303_145517.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Normaal gesproken heeft een 3 fase elektromotor geen nul (N=Blauw) nodig vandaar de missende draad.

Op je tekening is dit ook te zien L1=SW (zwart) L2=BR (bruin) en L3=GR (Grijs), PE=GNGE (Geel/groen)

Is er in de meterkast geen groep uit gevallen?

Edit, laat maar. Je post kwam ten tijde dat ik dit bericht typte :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Toch bedankt, Willem!

Vreemd... Bij mij was er echt helemaal geen reactie, op alle motorstanden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En zo hoort het ook, motor mag zeker niet brommen. Dan krijgen 2 fases nog stroom.

Dat brommen is afkomstig van de electronische rem die wordt geactiveerd. Als de veiligheidskring onderbroken is en je duwt op de startknop, wordt de rem actief en dat hoor je als een brommend geluid.
Mogelijk is dat bij recente machines anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.