Garage verbouwen tot werkplaats

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste forumleden,

Ik hoop dat dit topic hier op de goeie plek staat! Ik heb op het forum veel garages verbouwd zien worden en heb die topics zo goed als allemaal van voor tot achter meegelezen. Inspirerend en een hoop van geleerd! Bij mij is nu eindelijk ook de tijd aangebroken dat ik na mag gaan denken over hoe ik mijn garage wil verbouwen tot werkplaats! En daarbij schakel ik graag de hulp van de (ervarings)deskundigen in!

Ik verheug me al lange tijd op dit moment en heb dan ook wel al e.e.a. voorbereid. In het kader van meten = weten heb ik een jaar lang (vanaf 1 maart 2017 t/m nu) de temperatuur en luchtvochtigheid in mijn garage gemeten en geregistreerd, zie onderstaande grafiek.

Temperatuur en luchtvochtigheid 2017.jpg

De temperatuur lag afgelopen jaar tussen de -1,3 (te danken aan de Siberische Beer :p) en 32,5 graden. De luchtvochtigheid schommelde tussen de 40% en 92%. Niet de allerbeste waarden om mee te beginnen, maar wel des te uitdagender om deze binnen de marges te krijgen!

Dan nog even over de ligging. Onze garage ligt niet vast aan het huis, maar net daarachter. De garage is ingesloten tussen andere garages. Mijn inziens zorgen deze dus ook al voor een deel van de isolatie? :confused: Zie schetsje hieronder. De tussenmuren zijn halfsteensmuren.

Garage ligging.jpg

Ik heb zelf wat ideeën over hoe ik de garage wil isoleren, maar ben erg benieuwd of ik daarmee de goede weg op ben of dat jullie met andere ideeën komen. De isolatie zal sowieso van steenwol zijn en ik zat zelf aan 50mm te denken. De garage is voorzien van een sectionaaldeur met een isolatiewaarde van R = 1,0 m2K/W. Het heeft dus weinig zin om de muren super te isoleren als de warmte gewoon via de voordeur vertrekt. Is het überhaupt nodig om de muren te isoleren, of is het al voldoende dat de garage ingesloten ligt tussen andere garages? Volstaat het isoleren van het dak (van binnen uit) in dat geval?

Oja, niet onbelangrijk: ik ga mijn werkplaats gebruiken om met name meubels en andere (kleine) houten dingen te maken, waarbij ik mij voornamelijk richt op werken met handgereedschap. Een uitgebreid elektranetwerk en talloze WCD’s zijn daardoor niet nodig. De werkbank die in de garage komt te staan maak ik momenteel op school (zie dit topic).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en alvast bedankt voor het meedenken! :D
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Aanpalende garages isoleren niet, ze werken zelfs averechts — jij verwarmt die mee als je je eigen toko niet goed isoleert.

Voor het verbeteren van het warmteverlies bij de garagedeur zou je zware (dubbele) gordijnen kunnen overwegen.
 
P

Pel

Guest
Ik zou alles isoleren, je kunt het beter in een keer goed doen als straks alsnog alles te moeten verplaatsen, maar denk ook aan ventileren.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk die temperatuur en lv. Ik snap het niet want in de winter zou het een droger klimaat moeten zijn. heb je te weinig ventilatie ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Leuk die temperatuur en lv. Ik snap het niet want in de winter zou het een droger klimaat moeten zijn. heb je te weinig ventilatie ?

Het beeld dat de grafiekjes geven klopt. (NB.: gereedschap in een schuurtje roest in de winter het hardst).
De luchtvochtigheid is te verbeteren door te verwarmen Bijv. elektrische verwarming (onpraktisch duur) of een leiding van je centrale verwarming door te trekken.
Of met een gaskacheltje (met afvoer naar buiten en voldoende luchtaanvoer). Zelf vind ik die optie wat (te) onveilig.
Petroleumkacheltjes (met afvoer en aanvoer van verse lucht) is niks (onpraktisch en duur; je blijft petroleum aanslepen).
Ventileren moet je natuurlijk ook in geval van elektrisch of cv-verwarmen.
Een luchtdroger biedt geen oplossing omdat je ook dan moet bijverwarmen. (de capaciteit van gangbare luchtdrogers is sterk temp. afhankelijk).

Wat isoleren betreft is de deur verreweg het belangrijkste. Dan volgen dak en vloer en tenslotte de muren. Zonder een goede oplossing voor de deur heeft isoleren geen zin.

mvg
Klaas

PS.: Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Is opgelost doordat ik nu een andere ruimte heb.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nog een toevoeginkje: Het beeld dat de grafieken geven ('s winters hoog, zomers lager) komt overeen met de tendens van het buitenklimaat. Ventileren zonder verwarmen zal dus niet veel uithalen.

Knipsel.jpg

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je zit met zo'n verzameling garages vaak met een vereniging van eigenaren. Dat limiteert je in de mogelijkheden van wat je kan doen. Omdat je garage tussen andere garages in zit, heb je niet de mogelijkheid tot ventilatie als je van binnen uit isoleert. Dus je dak rot weg. Uitwendig isoleren mag vaak niet , tenzij je het hele blok doet. Vaak is het het eenvoudigst om een kast voor je handgereedschap van een simpele verwarming te voorzien en de rest te laten voor wat het is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hier in de wijk ook garages, maar die zijn allemaal eigendom, geen VVE dus. Gewoon kadastraal losse objecten.

Voor een garage die vier seizoenen werkbaar is moet je stoken, alleen isoleren is dan zinloos, hooguit wat sterke fluctuaties eruit halen met iets minder condenseren, maar dat is marginaal.

Zelf heb ik besloten om de garage, gewoon standaard 6,40 bij 2,80 binnenwerks niet te isoleren, maar alleen te betimmeren zodat er een strakke witte werkbare binnenkant is. Deze zal drie seizoenen worden ingezet, de winter dient dan als stallingsplaats voor BBQ, tuinstoelen en de motor.

Persoonlijk vind ik de ruimte te klein om te isoleren, met luchtruimte aan de steenzijde +20 mm en de binnenbetimmering erbij raak je gauw 10 cm per kant kwijt. De ruimte wordt dan 20 cm smaller, ik vind dat zonde. En dan nog moet je ook een stookvoorziening treffen, in jouw geval lastig omdat de garage niet op eigen grond staat. Je kunt dan geen CV leidingen doortrekken, je mag daarmee niet over andermans grond.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Aanpalende garages isoleren niet, ze werken zelfs averechts — jij verwarmt die mee als je je eigen toko niet goed isoleert.

Voor het verbeteren van het warmteverlies bij de garagedeur zou je zware (dubbele) gordijnen kunnen overwegen.

Dit is deels waar. De andere garages isoleren een beetje door de stilstaande lucht. Bij energiepreststiebetekening heet dit een Aangrenzende Onverwarmde Ruimte.
Het klopt wel dat je energieverlies naar de andere garages hebt. Echter minder dan naar de buitenlucht.
Een vrijstaande garage zou slechter presteren dan deze geschakelde rug aan rug opstelling.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Even ter lering en informatie. Mijn reactie was deels gebaseerd op dit nieuws bericht.
Door de ongekend lage luchtvochtigheid krijgen we plotsklaps te maken met allerlei verschijnselen die we doorgaans niet zo vaak zien. Zo giet de beheerder van de Martinikerk in Groningen elke dag 160 liter water over de stenen kerkvloer om de luchtvochtigheid in de kerk te verhogen. Op deze manier tracht hij te voorkomen dat de monumentale houten banken, de preekstoel en het orgel uitdrogen. Als de houten orgelpijpen te sterk krimpen kunnen ze barsten.

Er staat niet bij hoe warm ze het stoken.

http://www.dvhn.nl/drenthe/Droog-dr...ode-geel-voor-de-Drentse-natuur-22960309.html
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dit is deels waar. De andere garages isoleren een beetje door de stilstaande lucht.

Er zit als het goed is natuurlijke ventilatie in een garage, pijpje achter op het dak voor de afvoer(of een open rollaag in de achtergevel bij een vrijstaand exemplaar) en toevoer via de (kantel) deur.
De uitlaatgassen mogen niet blijven hangen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn idee is dat de nadruk moet liggen op de klimaat controle ( RV ) over het hout wat je wil gaan bewerken. En eventueel de beheersing van vlieg roest op je gereedschap. Omdat je veel met de hand werkt hoeft de ruimte niet veel verwarmd te worden. Voor warme handen in de winter( tijdens aftekenwerk oid) volstaat een straling paneel. Ook warme voeten zijn fijn voor de concentratie en continuiteit van je werkzaamheden.

Misschien is een soort droog kast voor je hout een idee.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Even ter lering en informatie. Mijn reactie was deels gebaseerd op dit nieuws bericht.

En dat is precies waarom de harde cijfers maar een deel van het verhaal vertellen... in de praktijk daalt in een “normale” verblijfsruimte in de winter de relatieve luchtvochtigheid voor hout tot een veel te laag percentage. Hier afgelopen week in de woonkamer tot minder dan 25%, de luchtbevochtiger heeft flink gedraaid.

Alles is dus afhankelijk wat je gaat doen in de garage... hout langer opslaan of slechts kort bewerken. En natuurlijk met welk vochtpercentage je hout binnenkomt en waar je het daarna gaat plaatsen. Maar wat maatregelen lijken op zijn plaats....

Een tijd geleden las ik dit stuk over vochtpercentages in hout en de invloed van temperatuur erop: http://www.woodweb.com/knowledge_base/fpl_pdfs/fplrn268.pdf

Beetje gericht op de VS maar Amsterdam wordt in de laatste tabel ook genoemd. Toch wel aardig om te zien dat je buiten met een vochtpercentage van 14-21% te maken gaat krijgen en dat er dan best een groot verschil gaat zijn als je naar binnen gaat waar je 8-12% wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
En dat is precies waarom de harde cijfers maar een deel van het verhaal vertellen... in de praktijk daalt in een “normale” verblijfsruimte in de winter de relatieve luchtvochtigheid voor hout tot een veel te laag percentage. Hier afgelopen week in de woonkamer tot minder dan 25%, de luchtbevochtiger heeft flink gedraaid.

Alles is dus afhankelijk wat je gaat doen in de garage... hout langer opslaan of slechts kort bewerken. En natuurlijk met welk vochtpercentage je hout binnenkomt en waar je het daarna gaat plaatsen. Maar wat maatregelen lijken op zijn plaats....

Een tijd geleden las ik dit stuk over vochtpercentages in hout en de invloed van temperatuur erop: http://www.woodweb.com/knowledge_base/fpl_pdfs/fplrn268.pdf

Beetje gericht op de VS maar Amsterdam wordt in de laatste tabel ook genoemd. Toch wel aardig om te zien dat je buiten met een vochtpercentage van 14-21% te maken gaat krijgen en dat er dan best een groot verschil gaat zijn als je naar binnen gaat waar je 8-12% wilt hebben.

De lucht binnenshuis wordt in de winter droog doordat de (woon)ruimte wordt verwarmd. Als het flink vriest kan het binnen onprettig droog worden. Een onverwarmde onbewoonde ruimte volgt ongeveer de vochtigheidsgraad van de buitenlucht.

Het effect van verwarmen is groot:
Lucht van bijv 10 graden C kan max. ong. 8 gram vocht per kg bevatten (100% relatieve vochtigheid). Verwarmen tot 20 graden C verlaagt de rel. vochtigheid naar 50 % (5% per graad is een mooie vuistregel).


mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Vandaar ook dat ik het verblijfsruimte noem... die verwarm je in het algemeen.
En niet onbelangrijk, daar eindigen de meeste eindproducten en dan wil je grote veranderingen in vochtpercentage van je hout voorkomen.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Wow, bedankt voor de reacties en informatie allemaal!

Voor het verbeteren van het warmteverlies bij de garagedeur zou je zware (dubbele) gordijnen kunnen overwegen.

Goeie tip, bedankt! Soms kan het zo makkelijk zijn, waarom heb ik hier zelf niet aan gedacht! In het kader van “De dingen simpel houden is vrij moeilijk. De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.” Heb ik meteen een scheiding tussen mijn klusdeel en de fietsen! :D

denk ook eventueel aan de vloer

mvg wilco

Wat is een goede oplossing om deze aan te pakken? Vloer is nu gewoon beton, voor zover ik kan beoordelen onbehandeld en zonder egaliseerlaag oid. Ik heb eerder topics voorbij zien komen om de nieuwe vloer op een regelwerk te leggen, zodat er nog wat isolatie aangebracht kan worden. Is dit zinvol? Een houten vloer lijkt me sowieso het meest comfortabele om vanaf te werken!

Wat isoleren betreft is de deur verreweg het belangrijkste. Dan volgen dak en vloer en tenslotte de muren. Zonder een goede oplossing voor de deur heeft isoleren geen zin.

Bedankt voor de heldere uiteenzetting van de verschillende mogelijkheden om te verwarmen! En ook bedankt voor alle nuttige info! Jij hebt wel de mooiste oplossing gegeven; een andere ruimte. Ik hoop dat ook ooit te kunnen zeggen, maar vooralsnog zit dat er niet in! ;)

Hier in de wijk ook garages, maar die zijn allemaal eigendom, geen VVE dus. Gewoon kadastraal losse objecten.

Zelf heb ik besloten om de garage, gewoon standaard 6,40 bij 2,80 binnenwerks niet te isoleren, maar alleen te betimmeren zodat er een strakke witte werkbare binnenkant is. Deze zal drie seizoenen worden ingezet, de winter dient dan als stallingsplaats voor BBQ, tuinstoelen en de motor.

Bij ons in de wijk zijn de garages inderdaad ook in eigendom (kadastraal los object) en geen onderdeel van VVE. Je zegt dat je de garage 3 van de 4 seizoenen gebruikt om te klussen, heb je in het 4[SUP]e[/SUP] seizoen een kluspauze? :D Of heb je daar een andere oplossing voor? Waar heb je overigens de muren mee afgetimmerd?

Mijn idee is dat de nadruk moet liggen op de klimaat controle ( RV ) over het hout wat je wil gaan bewerken. En eventueel de beheersing van vlieg roest op je gereedschap. Omdat je veel met de hand werkt hoeft de ruimte niet veel verwarmd te worden. Voor warme handen in de winter( tijdens aftekenwerk oid) volstaat een straling paneel. Ook warme voeten zijn fijn voor de concentratie en continuiteit van je werkzaamheden.

Misschien is een soort droog kast voor je hout een idee.

Dit heeft me erg aan het denken gezet! Is het wel nodig om de hele garage te isoleren.. Een droogkast tegen de achterwand zou veel ruimte kunnen bieden voor hout en gereedschap. Heb je een idee over hoe zo’n droogkast eruit ziet, of wat er nodig is om deze goed te laten werken? De kast moet natuurlijk geïsoleerd zijn, maar plaats je er ook een verwarming in? En een aantal sleuven voor ventilatie naar de garage, of moet deze direct ventileren met de buitenlucht? Interessant idee, leuk om verder uit te denken!


Vandaar ook dat ik het verblijfsruimte noem... die verwarm je in het algemeen.
En niet onbelangrijk, daar eindigen de meeste eindproducten en dan wil je grote veranderingen in vochtpercentage van je hout voorkomen.

In een ideale situatie is je werkplaats altijd 20 graden en heeft een relatieve luchtvochtigheid tussen de 40% en 60%, toch? Of je moet het hout opslaan in de kamer waar het uiteindelijk komt te staan, maar dan blijf je bezig met sjouwen. Ik vraag me af: hebben professionele meubelmakers/houtbewerkers dit allemaal perfect geregeld? Want als ik bij ons op school kijk, waar de ruimtes makkelijk 5 meter hoog zijn, dan is dat niet het geval. ’s Winters sta je er met een dikke trui aan te klussen en in de zomer is een t-shirt met korte broek soms nog te warm (afhankelijk van of je mag schuren met de machine of met de hand ;) ).
 
P

Pel

Guest
20° in een werkruimte is veel teveel, ik verwarm mijn werkplaats op max. ± 15° dan heb ik het meer als warm genoeg, zeker als je met de hand aan het schaven bent.

Groet Pel.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
20° in een werkruimte is veel teveel, ik verwarm mijn werkplaats op max. ± 15° dan heb ik het meer als warm genoeg, zeker als je met de hand aan het schaven bent.

Groet Pel.

Daar heb je een goed punt. Voor een meubel dat in de woonkamer komt te staan is het ideaal om ook de werkplaats op 20 graden te hebben (bij ons gelukkig niet trouwens, wij zijn meer van de 17-18 :cool:), zodat het verschil in temperatuur zo klein mogelijk is. Maar ik ben het met je eens dat 20 graden weer veel te warm is om lekker in te kunnen werken, zeker tijdens het met de hand schaven of schuren! Een "droogkast" begint steeds logischer en interessanter te klinken :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.