Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Garage verbouwen tot werkplaats

Beste forumleden,

Ik hoop dat dit topic hier op de goeie plek staat! Ik heb op het forum veel garages verbouwd zien worden en heb die topics zo goed als allemaal van voor tot achter meegelezen. Inspirerend en een hoop van geleerd! Bij mij is nu eindelijk ook de tijd aangebroken dat ik na mag gaan denken over hoe ik mijn garage wil verbouwen tot werkplaats! En daarbij schakel ik graag de hulp van de (ervarings)deskundigen in!

Ik verheug me al lange tijd op dit moment en heb dan ook wel al e.e.a. voorbereid. In het kader van meten = weten heb ik een jaar lang (vanaf 1 maart 2017 t/m nu) de temperatuur en luchtvochtigheid in mijn garage gemeten en geregistreerd, zie onderstaande grafiek.

Temperatuur en luchtvochtigheid 2017.jpg

De temperatuur lag afgelopen jaar tussen de -1,3 (te danken aan de Siberische Beer ) en 32,5 graden. De luchtvochtigheid schommelde tussen de 40% en 92%. Niet de allerbeste waarden om mee te beginnen, maar wel des te uitdagender om deze binnen de marges te krijgen!

Dan nog even over de ligging. Onze garage ligt niet vast aan het huis, maar net daarachter. De garage is ingesloten tussen andere garages. Mijn inziens zorgen deze dus ook al voor een deel van de isolatie? Zie schetsje hieronder. De tussenmuren zijn halfsteensmuren.

Garage ligging.jpg

Ik heb zelf wat ideeën over hoe ik de garage wil isoleren, maar ben erg benieuwd of ik daarmee de goede weg op ben of dat jullie met andere ideeën komen. De isolatie zal sowieso van steenwol zijn en ik zat zelf aan 50mm te denken. De garage is voorzien van een sectionaaldeur met een isolatiewaarde van R = 1,0 m2K/W. Het heeft dus weinig zin om de muren super te isoleren als de warmte gewoon via de voordeur vertrekt. Is het überhaupt nodig om de muren te isoleren, of is het al voldoende dat de garage ingesloten ligt tussen andere garages? Volstaat het isoleren van het dak (van binnen uit) in dat geval?

Oja, niet onbelangrijk: ik ga mijn werkplaats gebruiken om met name meubels en andere (kleine) houten dingen te maken, waarbij ik mij voornamelijk richt op werken met handgereedschap. Een uitgebreid elektranetwerk en talloze WCD’s zijn daardoor niet nodig. De werkbank die in de garage komt te staan maak ik momenteel op school (zie dit topic).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en alvast bedankt voor het meedenken!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Aanpalende garages isoleren niet, ze werken zelfs averechts — jij verwarmt die mee als je je eigen toko niet goed isoleert.

Voor het verbeteren van het warmteverlies bij de garagedeur zou je zware (dubbele) gordijnen kunnen overwegen.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou alles isoleren, je kunt het beter in een keer goed doen als straks alsnog alles te moeten verplaatsen, maar denk ook aan ventileren.

Groet Pel.

denk ook eventueel aan de vloer

mvg wilco

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Leuk die temperatuur en lv. Ik snap het niet want in de winter zou het een droger klimaat moeten zijn. heb je te weinig ventilatie ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    Leuk die temperatuur en lv. Ik snap het niet want in de winter zou het een droger klimaat moeten zijn. heb je te weinig ventilatie ?
    Het beeld dat de grafiekjes geven klopt. (NB.: gereedschap in een schuurtje roest in de winter het hardst).
    De luchtvochtigheid is te verbeteren door te verwarmen Bijv. elektrische verwarming (onpraktisch duur) of een leiding van je centrale verwarming door te trekken.
    Of met een gaskacheltje (met afvoer naar buiten en voldoende luchtaanvoer). Zelf vind ik die optie wat (te) onveilig.
    Petroleumkacheltjes (met afvoer en aanvoer van verse lucht) is niks (onpraktisch en duur; je blijft petroleum aanslepen).
    Ventileren moet je natuurlijk ook in geval van elektrisch of cv-verwarmen.
    Een luchtdroger biedt geen oplossing omdat je ook dan moet bijverwarmen. (de capaciteit van gangbare luchtdrogers is sterk temp. afhankelijk).

Wat isoleren betreft is de deur verreweg het belangrijkste. Dan volgen dak en vloer en tenslotte de muren. Zonder een goede oplossing voor de deur heeft isoleren geen zin.

mvg
    Klaas

PS.: Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Is opgelost doordat ik nu een andere ruimte heb.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Nog een toevoeginkje: Het beeld dat de grafieken geven ('s winters hoog, zomers lager) komt overeen met de tendens van het buitenklimaat. Ventileren zonder verwarmen zal dus niet veel uithalen.

Knipsel.jpg

mvg
    Klaas
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 03-03-18 om 19:29.

Je zit met zo'n verzameling garages vaak met een vereniging van eigenaren. Dat limiteert je in de mogelijkheden van wat je kan doen. Omdat je garage tussen andere garages in zit, heb je niet de mogelijkheid tot ventilatie als je van binnen uit isoleert. Dus je dak rot weg. Uitwendig isoleren mag vaak niet , tenzij je het hele blok doet. Vaak is het het eenvoudigst om een kast voor je handgereedschap van een simpele verwarming te voorzien en de rest te laten voor wat het is.

Hier in de wijk ook garages, maar die zijn allemaal eigendom, geen VVE dus. Gewoon kadastraal losse objecten.

Voor een garage die vier seizoenen werkbaar is moet je stoken, alleen isoleren is dan zinloos, hooguit wat sterke fluctuaties eruit halen met iets minder condenseren, maar dat is marginaal.

Zelf heb ik besloten om de garage, gewoon standaard 6,40 bij 2,80 binnenwerks niet te isoleren, maar alleen te betimmeren zodat er een strakke witte werkbare binnenkant is. Deze zal drie seizoenen worden ingezet, de winter dient dan als stallingsplaats voor BBQ, tuinstoelen en de motor.

Persoonlijk vind ik de ruimte te klein om te isoleren, met luchtruimte aan de steenzijde +20 mm en de binnenbetimmering erbij raak je gauw 10 cm per kant kwijt. De ruimte wordt dan 20 cm smaller, ik vind dat zonde. En dan nog moet je ook een stookvoorziening treffen, in jouw geval lastig omdat de garage niet op eigen grond staat. Je kunt dan geen CV leidingen doortrekken, je mag daarmee niet over andermans grond.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Aanpalende garages isoleren niet, ze werken zelfs averechts — jij verwarmt die mee als je je eigen toko niet goed isoleert.

Voor het verbeteren van het warmteverlies bij de garagedeur zou je zware (dubbele) gordijnen kunnen overwegen.
    Dit is deels waar. De andere garages isoleren een beetje door de stilstaande lucht. Bij energiepreststiebetekening heet dit een Aangrenzende Onverwarmde Ruimte.
    Het klopt wel dat je energieverlies naar de andere garages hebt. Echter minder dan naar de buitenlucht.
    Een vrijstaande garage zou slechter presteren dan deze geschakelde rug aan rug opstelling.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten