Garage verbouwen tot werkplaats

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je focust teveel op temperatuur en te weinig op de luchtvochtigheid in mijn optiek..... een werkplaats hoeft echt geen 20graden te zijn. Wat je in een ideale situatie wilt is een enigszins stabiele luchtvochtigheid. Maar ook daar hangt het er weer vanaf wat je gaat doen. Je ontkomt natuurlijk ook niet aan een vorm van verwarmen, lijmen wordt in de winter anders ook lastiger bijvoorbeeld.

Maaar luchtvochtigheid is de primaire factor om te controleren als je wat langer je hout opslaat of langer met een werkstuk bezig bent. Je moet voorkomen dat grote wisselingen ervan een gevolg gaan hebben voor je hout.

Ideaal verwerk je voldoende droog hout in een omgeving waar het uiteindelijk in terrecht komt... maar dat is meestal een illusie.

Blijft over dat jij een zo stabiele omgeving neerzet en je hout pas bewerkt als het een aceptabel vochtgehalte heeft. En dan in de constructie nog steeds rekening houden met eventuele werking.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Je focust teveel op temperatuur en te weinig op de luchtvochtigheid in mijn optiek..... een werkplaats hoeft echt geen 20graden te zijn. Wat je in een ideale situatie wilt is een enigszins stabiele luchtvochtigheid en temperatuur. Maar ook daar hangt het er weer vanaf wat je gaat doen. Als je langer je hout opslaat of langer met een werkstuk bezig bent dan wil je voorkomen dat grote wisselingen ervan een gevolg gaan hebben voor je hout.

Ideaal verwerk je voldoende droog hout in een omgeving waar het uiteindelijk in terrecht komt... maar dat is meestal een illusie.

Blijft over dat jij een zo stabiele omgeving neerzet en je hout pas bewerkt als het een aceptabel vochtgehalte heeft. En dan in de constructie nog steeds rekening houden met eventuele werking.

Helemaal mee eens! Heb me laten verleiden meer over temperatuur na te denken omdat dat m.i. de grootste uitdaging is. Als de temperatuur goed is, dan zal de luchtvochtigheid ook beter te beheersen zijn? Voor de temperatuur kom ik lastig tot een oplossing, continu verwarmen is veel te duur..
 
P

Pel

Guest
Ik verwarm mijn werkplaats alleen als het vriest, en dan ± 15° omdat er een waterleiding en een wasbak in staat, maar zoals vandaag heb ik echt geen verwarming nodig met de zon op het raam heb ik het warm genoeg. Ik zou voor die deur zware gordijnen hangen en tocht gaten dicht maken, maar zorg wel voor wat ventilatie dat je een lucht stroom hebt. Voor de winter olie ik mijn gereedschap in met Japanse gereedschapolie, en de winter kijk ik mijn gereedschap na op vliegroest, dat is het.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wow, bedankt voor de reacties en informatie allemaal!
....

Bij ons in de wijk zijn de garages inderdaad ook in eigendom (kadastraal los object) en geen onderdeel van VVE. Je zegt dat je de garage 3 van de 4 seizoenen gebruikt om te klussen, heb je in het 4[SUP]e[/SUP] seizoen een kluspauze? :D Of heb je daar een andere oplossing voor? Waar heb je overigens de muren mee afgetimmerd?

Het aftimmeren moet ik nog doen, we hebben pas een half jaar geleden de sleutel van het huis gekregen, we wonen er nog niet zo lang.
Ik vind isoleren gewoon zonde van de ruimte, en verwarming zit er nu ook niet. Het vierde seizoen geen kluspauze, maar geen werkzaamheden in de garage, het staat dan ook te vol. We willen de spullen wel een beetje netjes houden, vandaar dat het in de winter binnen staat. Er blijft zat over aan klussen binnenshuis, en projecten moet je ook voorbereiden, dat wil ik op de computer doen ( tekenen bijvoorbeeld)

Heb daarom besloten om niet al het geld en de moeite erin te steken, terwijl ik weet dat ik met de kou toch niet in garage ga staan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Helemaal mee eens! Heb me laten verleiden meer over temperatuur na te denken omdat dat m.i. de grootste uitdaging is. Als de temperatuur goed is, dan zal de luchtvochtigheid ook beter te beheersen zijn? Voor de temperatuur kom ik lastig tot een oplossing, continu verwarmen is veel te duur..

Verwarmen maakt beheersen van de luchtvochtigheid niet persé makkelijker.... bij verwarming daalt de relatieve luchtvochtigheid, zeker in de winter tot te lage waarden.

Maar zoals al gezegd, het hangt erg van je gebruik af, bijvoorbeeld hoe lang je hout in de garage wordt opgeslagen en wat je ermee maakt. Voor de fijnere constructies waar je hout gedurende het proces weken in je garage ligt zul je zeker wat moeten doen.... en wat je ook wilt vermijden zijn grote fluctuaties. In de praktijk best lastig.

Voor het kleinere spul kan je nog wel wat bedenken zoals korte opslag in plastic of een andere gesloten oplossing, bij grotere stukken is het goed inkopen en snel werken :).
 
Laatst bewerkt:

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Kwam deze tabel nog tegen in het boek "The New Traditional Woodworker, From Tool Set to Skill set to Mind set" van Jim Tolpin. Vond het leuk om nog even met jullie te delen.

Knipsel.jpg

De tabel is gebaseerd op Amerikaans onderzoek dus het is waarschijnlijk niet 1 op 1 van toepassing hier, maar volgens mij komt het aardig in de buurt als ik de waarden binnen het rode blokje zie.

En als ik dan terugkijk dat de maximale LV in mijn garage 92% was bij een lage temperatuur, dan neemt hout dus het dubbele vochtpercentage aan ten opzichte van wat het moet hebben :eek: ah fijn, goed om met de neus op de feiten gedrukt te worden :p
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is de tabel uit het stuk wat ik eerder poste... maar 92% is in NL zelfs buiten uitzonderlijk. Een beetje ventileren drukt dat al.
Maar ik heb nog steeds gern idee wat je nu van plan bent. Hout opslaan of er alleen na droging even mee werken...
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Dat is de tabel uit het stuk wat ik eerder poste... maar 92% is in NL zelfs buiten uitzonderlijk. Een beetje ventileren drukt dat al.
Maar ik heb nog steeds gern idee wat je nu van plan bent. Hout opslaan of er alleen na droging even mee werken...

Ai, die had ik gemist dan :rolleyes: Het is niet mijn bedoeling om hout lange tijd op te slaan, met uitzondering van wat rest stukken. In principe wil ik hout inkopen en direct verwerken. Maar direct verwerken betekent niet vandaag en morgen, ik zie het gebeuren dat daar soms wel weken of overheen gaan!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is dus niet direct verwerken :). Ideaal is stabiel tijdens de verwerking en gelijk aan de eindbestemming....één ervan is meestal al lastig genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.