Tips gezocht dun draaien van grotere lengtes

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Wie heeft tips en/of links voor het ondersteunen van draaiwerk met grotere lengtes (30-40cm of meer) en kleine diameter (kleiner dan 6mm)
Nu slaat het bij mij vaak stuk ondanks ondersteuning van een vinger.
Gebruik van een bril is niet altijd handig.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Jan, zo dun hoeft ‘t nou ook weer niet:cool:
@ Nico, bril zit of in de weg of kan niet dun genoeg. Bij vingerondersteuning gaat het toch nogal eens een keer mis en brekkt het werkstuk bij mij.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Er is een methode om het trillen te verminderen.
Links in de klauwplaat zetten over een redelijke lengte. Er zijn hulpklauwen voor dunne balkjes. En desnoods dik je het aan een kant op met hulpklosjes tot de maat die je kunt spannen.
En de aanbeveling van Jurriaan: let op kwasten. En kies het juiste hout, dus bijvoorbeeld geen vurenhout. En inderdaad een bril gebruiken. Maar er is een technische oplossing mogelijk met behulp van een ander type bril:
http://www.houtdraaien.com/wp/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/Aktieradius 30.pdf
Dat is een artikel uit juni 2001 in ons verenigingsblad.

Misschien is dit een oplossing.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Op deze manier is het goed te doen.
De bril wordt hierbij tot stand gebracht met dun touw.

Bekijk bijlage 74760

M.vr.gr. Jan

Weet jij hier misschien ergens een beschruiving van te staan Jan?
Is me niet echt duidelijk hoe een en ander werkt.
Weet ook niet waar ik op moet zoeken om meer hierover te weten.
Had zelf bedacht om een soort steunstjes van skeeler lagertjes te maken.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Handig18,
Misschien heb je wat aan deze foto. Dan kun je zien hoe de draadjes gespannen worden.

IMG_4621.jpg

Maar op pagina 10 van de gelinkte PDF is een andere methode geschetst, die bedoelt is voor grotere diameters. De Garenbril is bedoelt voor licht werk.

Succes met de keuze van je methode.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Wie heeft tips en/of links voor het ondersteunen van draaiwerk met grotere lengtes (30-40cm of meer) en kleine diameter (kleiner dan 6mm)
Nu slaat het bij mij vaak stuk ondanks ondersteuning van een vinger.
Gebruik van een bril is niet altijd handig.


Aan welke toepassing denk je? Is het als steel van een glaasje?

groeten
Ornament
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Ornament, nee, met een glaasje is het niet zo’n probleem, je begint dan namelijk met een dikker stuk hout en werkt van de losse naar de vast kop, terwijl je het kelkje ondersteunt met het meedraaiend center.
Ik wil echter beginnen met ca 15x15mm en dat geeft zonder ondersteuning vrij snel problemen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Handig18,
Misschien heb je wat aan deze foto. Dan kun je zien hoe de draadjes gespannen worden.

Bekijk bijlage 74779

Maar op pagina 10 van de gelinkte PDF is een andere methode geschetst, die bedoelt is voor grotere diameters. De Garenbril is bedoelt voor licht werk.

Succes met de keuze van je methode.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.

Bedankt voor je reactie Bert, de methode op pagina 10 lijkt ook wel interessant, moet alleen eens kijken of zoiets niet evoudiger te maken is. Je moet bij deze methode ook goed oppassen bij het verplaatsen van de beitelsteun.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je, Handig 18,
voor de toelichting.

Nu begrijp ik het probleem.

Indien met hout vertrekt dat zo dun is dat het door de boring van de aandrijfas kan gestoken worden , kun je een aan de kant van het handwiel nog een primitieve bril zetten om het kletteren tegen te gaan. Hieronder de opstelling van Bernard Azéma

Naamloos 2b.jpg

Naamloos b.jpg

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heel hartelijk dank Bero en Radius,

Voor het presenteren van de geniale " leunspaan - bril combi" zoals die in de link van Bero werd beschreven.

combi leunspaan bril.jpg

War zou nou het beste bril gedeelte geven in verband met het contact met het werkstuk: wieltjes, kogellagers of toch maar hout en een smeermiddel (was)?

groeten

Ornament
 

tuoh

Oud hout
Zelf heb ik het anders aangepakt. Geen hinder voor de leunspaan en regelbaar voor diameters tussen 20 en 85mm. Met kleinere wielen verkleint ook de minimale doorsnede die kan gesteund worden.


Wat stukken platte lat en enkele bouten en moeren geeft onderstaand resultaat.
P1000436.jpg

En het werkt nog ook:p
P1000437.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.