Freestafeltje op de workmate

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ja Klaas , het werd onderhand wel tijd .
Ik was een maandje geleden zó aan het pielen om de freeshoogte goed in te stellen , dat ik dacht : en nú ga je die hoogte afstelling ( proberen) afmaken . :mad:
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
De draadspindel :

Ik ga dus een M10x1,5 draadeind hiervoor gebruiken . Eerst had ik daar een M10x1 (fijn) voor willen gebruiken , omdat ik toen dacht van : een halve omwenteling van het handwiel is dan 0,5 mm hoogteverplaatsing. Bij nader inzien hier van afgestapt , is toch niet haalbaar als je precies wilt werken . Ik had toen al wèl een tappen set en snijplaat gekocht en machinestaal van rond 10 en 12 mm , om hier dan zelf aan de uiteinden draad te snijden .

De spindellengte bepaald en op de plaats waar het handwiel moest komen de spindel vierkant gevijld ( 7mm) Je ziet op onderstaande foto , dat er nog een dunner draadgedeelte uitsteekt ( M6) Ik dacht , als ik buiten het handwiel nog een stuk M6 uit laat steken en daar op het uiteinde nog 2 st. M6-moeren tegen elkaar vastzet kan ik met de boormachine - met dopje 10 erop - de spindel sneller laten draaien als ik de machine over een grotere hoogte moet verplaatsen . Naderhand bij het “proefdraaien” kwamen die 2 moertjes bij zowat iedere omwenteling tegen de bovenkant van mijn wijsvinger aan . Toen maar rap dat uitsteeksel afgezaagd . De volledige verplaatsing van de machine van onderste tot bovenste stand is 40 omwentelingen . In de praktijk zal dat echt niet nodig zijn , omdat ik aan het einde van de freesklus de machine handmatig bovenin vastzet , dan enkele slagen naar beneden draaien totdat de kogelbus ruim vrij van de kogel is en ik eerst de kap en dan de rest van de workmate kan verwijderen . Bij het starten van een nieuwe freesklus en de opbouw van het freestafeltje , zet ik de machine weer terug in de bovenste stand , zet de kap erop en draai de spindel weer omhoog of ik laat de machine in de kogelbus zakken .

IMG_20190718_202731__01.jpg IMG_20190731_144734.jpg IMG_20190731_150817.jpg



Het handwiel :

Ik had nog een 12mm hpl/trespa plaat liggen , daaruit heb ik het handwiel gefreesd . Je ziet er 2 staan op de foto’s , omdat ik de 1e keer een foute maatinstelling aan mijn bovenfrees gedaan had . Ik heb de “foute” toch maar afgemaakt en dat bleek later niet verkeerd te zijn , omdat ik deze ben gaan gebruiken i.p.v. de 110mm variant. Een wieltje van zo’n 75 à 80 mm is misschien ook al goed . Het draait vanzelf .

IMG_20190729_201436.jpg IMG_20190730_195950_01.jpg IMG_20190730_202700.jpg IMG_20190731_151203.jpg



Onderdelen samengevoegd :

Ik had ook nog van een stuk oude bezemsteel o.i.d. een handvat gedraaid en toen kon ik alles in elkaar gaan zetten en proefdraaien . Spannend ;)

IMG_20190801_141914.jpg IMG_20190731_201351.jpg IMG_20190731_201426.jpg IMG_20190731_201450.jpg



De kogelbus wordt binnenin gesmeerd met wat multi-purpose vet om het draaien makkelijker te maken plus piepgeluiden en eventueel “ vreten” te voorkomen .

IMG_20190803_142555.jpg IMG_20190731_201313.jpg IMG_20190803_153520.jpg

Nog even iets over de bouw van het freestafeltje :
Zoals je misschien in het verslag hiervan gelezen hebt , had ik het gat voor het insertplaatje van het freesje aan de verkeerde kant (onderkant) gefreesd . Ik had nog een passende hpl plaat liggen en die heb ik nu met wat aanpassingen - véél minder gaten erin en het gat nú wel aan de goede kant gefreesd - gemonteerd . De stelboutjes heb ik achterwege gelaten en in plaats daarvan de montageplaat "uitgeshimmed " met wat plastic stroken . Ligt er weer netjes in.
IMG_20190803_153813.jpg


Nou , dat was het dan . Achteraf bezien allemaal niet zo heel moeilijk , maar als je er aan moet beginnen zoals ik nu gedaan heb , komt er toch wat denkwerk aan te pas hoe je het een en ander moet gaan uitvoeren . Dus als jullie er eventueel ook aan willen beginnen dan is het denkwerk al gedaan . :p
Ik denk dat met wat aanpassingen dit systeem ook voor andere freestafels met andere freesmachines toe te passen is . Een voorwaarde is wel dat de kap vlak moet zijn en er 2 geleide stangen aan de machine moeten zitten , is mijn mening . Ziet er allemaal wat beter uit dan een pot- of schaarkrik eronder . Soms zie je ook wel hele houten bouwsels om de freesmachine heen , om de machine in hoogte te kunnen verstellen . Maar dat is mijn persoonlijke mening en iedereen mag doen/maken wat hij het beste voor zichzelf vindt . Ja toch ?
Ik weet ook wel , dat de hoogteverstelling van boven op het werkblad veel gemakkelijker is , maar dat is in mijn situatie niet mogelijk .
Ik moet nu even op één knie om goed bij het handwiel te komen , maar dan zit ik ook meteen op een goede ooghoogte om een maatlat
o.i.d. (naast het freesje) af te lezen .
Bij het maken van deze hoogteverstelling zit er nog wel een stuk metaalbewerking in en niet iedereen heeft een metaal draaibank en een tap- en snijset , ik heb dan weer geen houtdraaibank . Eigenlijk is hout draaien op een metaaldraaibank helemaal uit den boze en als mijn vroegere collega’s ( de draaiers dan) uit de werkplaats dit zouden weten , zouden ze me helemaal verrot schelden .
Ik had er ook een filmpje van gemaakt , maar dat is wat “trillerig “. Ik moest met de ene hand mijn mobiel vasthouden en met de andere hand aan het handwieltje draaien . Dat ga ik met hulp nog een keer overdoen en dan zal ik de link hier posten .







 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi en vakkundig gemaakt hoor,
ik had ook enige tijd terug zoiets gemaakt maar dan eenvoudiger van allerlei rondslingerend materiaal, het ronde zwarte ding is een poot van een bank.:D

bovenfrees-lift.jpg

Het werkt overigens zeer precies, bij mij is een omwenteling ongeveer 1 mm, ik meet het op de tafel met een hoogte meter.
Digitale hoogtemeter.jpg
Mvg, :).
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ook leuk bedacht , zo . We hadden beiden dezelfde gedachte gang : de machine centraal omhoog en omlaag bewegen . Is dit een min of meer permanente montage of is de machine ook weer makkelijk te verwijderen , indien nodig ? Heb je hiervan ook een bouwverslag op het forum geplaatst? Leuk tafeltje ook .
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja en Nee, het zit wel allemaal geschroefd dus het kan los maar voor het lichte freeswerk gebruik ik een oude Bosch pof 600E bovenfrees en die doet het nog prima. Deze machine wordt als gehele unit gewisseld met een zaag unit.

Ik heb wel een bouwverslag (lang geleden) van mijn eerste lift op het forum geplaatst. maar dat was toen met een lijmklem en dat werkte wel aardig maar niet zo precies als de slinger oplossing.

oude-freeslift.jpg

Voor het gebruik van de tafel een Metabo Flexo 500 (zagen en frezen) zie mijn verslag van de bouw van mijn MFTC mobiele werkbank ontwerp BenchWorks.

Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.