Planken uit een Kastanje stam

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik kan 2 kastanje stammen krijgen van circa 50 cm dik. Zeker 4 m mooie rechte stam per boom. Is dit dik genoeg om voldoende hout voor een tafel van ca 2 meter te halen. Het blad wil ik 3 tot 4 cm dik maken.
En wanneer kan ik deze het beste laten zagen. Net na het rooien of na een jaar of zo?
 
Direct na het vellen laten zagen en met voldoende latjes op latten.
Daarna de planken op de plaats van de latjes bundelen zo dat het een pakket wordt.
Buiten uit de zon onder een afdak waar de wind doorheen kan blazen te dragen leggen.
Een vuistregel is dat het hout ongeveer twee centimeter per jaar droogt, het is dan winddroog +- 18%.
Voor binnen toepassing moet het dan nog terug drogen naar iets van 12%.
Dus dan niet gelijk bij de kachel drogen, maar in een koele ruimte b.v. in de garage verder drogen.
kastanje is gevoelig voor houtworm, dus hou dat met regelmaat in de gaten.

M.vr.gr. Jan
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Als het tamme kastanje is, dan kan het.
Paardenkastanje, de normale laan-boom is alleen geschikt voor draaiwerk en voor brandhout.
Aan de stam kun je zien, dat de draad schroefvormig loopt. Dus de planken hebben ook geen rechte draad. Dus gaan de planken vreselijk kromtrekken.

Maar misschien klets ik uit mijn nek.

Met groet,
Bert Rosbach.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Paardekastanje is inderdaad een stuk zachter en kan volledig beschimmelen terwijl je een kop koffie drinkt, dus dat zou ik in ieder geval veel sneller proberen te drogen. Het risico op barsten en scheuren moet je daarbij maar op de koop toenemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tamme kastanje is duurzaamheidsklasse II. Dus behoorlijk bestand tegen aantasting. Over worm, behalve dan in het spinthout, zou ik me geen zorgen maken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Als iets voor de "industrie" niet geschikt is wil niet zeggen dat je als hobbyist, geen tafel zou kunnen bouwen uit kastanje. Ik wil Bert niet afvallen, maar als hobbyist, die alles soort van met de "hand" doet, de factor tijd minder/geen issue is, niet standaardisatie hoeft te doen, het geen ramp is als je een machine 2 keer moet instellen, en allerlei andere dingen die een productieproces vertragen of anderszins geld kosten, kan ik me niet voorstellen dat je uit 2 bomen geen tafel kan halen...

Bij het aanleggen van een nieuw stuk snelweg hier gaan alle eiken tot 65cm diameter direct door de shredder, want tot die maat gaat de shredder...
De bomen-man (rijd in zeeer dikke mercedes overigens) komt pas kijken bij echt hele aparte bomen of vanaf een bepaalde lengte die geschikt zijn voor m.n. fineer.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Op zich heeft Robert Hardwoody gelijk voor wat betreft het instellen. Maar als je gezaagde, gedroogde plank een slag van 30 graden heeft, dan is dat niet te gebruiken voor een tafel. Maar ergens in ons landje is er nog zoiets als Centrum Hout. Steek daar je licht op over Aesculus, dan wel de Paardenkastanje. In mijn houtvademecum komt het in elk geval niet voor.

M.vr.gr. Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.