Domino 500 of 700

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

De vraag is hier waarschijnlijk al eens aan bod gekomen, maar de zoekfunctie leverde op het eerste gezicht niks op.

Ik heb nu de Festool Domino 500 en vind dit een superhandig en heel precies instrument (mijn lamello gebruik ik daardoor nog heel zelden). Voor grotere en zwaardere verbindingen heb ik al dikwijls eens gedacht dat de Domino 700 heel handig zou uitkomen. Twee Domino's lijkt mij echter wat te veel van het goede, dus vandaar: kan je met de grote hetzelfde als met de kleine Domino, mits het gebruik van de aangepaste adapter (https://www.gereedschappro.nl/frees...-adapter-voor-festool-dominofrees-df700/20182) ? Zijn er van jullie die hier al ervaring mee hebben? Is de grote dan niet te lomp voor de fijne/kleine verbindingen?
Mocht ik de grote kopen, dan is de kleine in de aanbieding, maar het zou wat stom zijn om hem te verkopen en daarna vast te stellen dat de grote niet tot hetzelfde in staat is:confused:
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik heb enkel de 700 met de adapter en heb hier zelfs voornamelijk MDF/spaanplaat/multiplex van 18mm dik mee verbonden met de 5mm en 6mm. Het is idd een stuk groter en dus iets moeilijker om te balanceren en ook de hoogte instelling is minder voor de dunnere stukken (kleiner dan 18mm), dan moet je daar nog een plaatje opvast maken om juist in het midden uit te komen.

Beide hebben zeker hun doel en dus is het antwoord simpel, gebruik je het af en toe voor 18mm dik en ook soms voor groter, dan de 700. Gebruik je het bijna uitsluitend voor 18mm, dan de 500 en andere oplossing voor als je dikker moet. Doe je beide regelmatig (professioneel), mss gewoon allebei...
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik wilde serieus net dezelfde vraag gaan stellen (al sta ik nog vóór de aanschaf). Ik lift graag even mee met het topic :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben in het bezit van beide en das voor de hobby
Wat voor zwaar werk wil je met de grote gaan doen ?
Mvg Leroy
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ze voor hobbygebruik ook allebei.
Mijn mening is dat de 700 met adapter niet aan de 500 kan tippen. De 700 is ontworpen en gebouwd voor het zware werk, de 500 voor het kleine werk.
Hobbymatig ga je echt weinig toepassingen hebben waar je de 700 voor nodig hebt, tenzij je van plan bent om ramen, deuren of zware constructies te maken.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb nu een opdracht voor een tafel en daar lijken zwaardere verbindingen toch meer aangewezen. Ik geef wel toe dat voor een hobbyman het gebruik veeleer beperkt zal zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor een tafel hoef je echt geen zware verbindingen te gebruiken om het geheel bij elkaar te houden. Je haalt de meeste kracht uit de lijmverbinding. Ik gebruik zelf voor tafels een paar lamello's om de balken tijdens het lijmen in lijn te houden. Meerwaarde voor de stevigheid heeft het niet veel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb de XL met de adapter...... voor het dunnere materiaal (<18-20mm) heb je eigenlijk ook nog iets als een domiplate nodig om in het midden van je materiaal uit te kunnen komen.

In mijn optiek is de XL een fijnere en beter ontworpen machine dan de 500 ondanks het extra gewicht en de omvang. En je bent met 1 machine voor alles klaar.

Maar met alleen de 500 maak je voor het meeste werk ook een goede keuze.

Ik zou er verder niet te lang over nadenken, uiteindelijk kan je met beide modellen hetzelfde bereiken en voor hobbymatig gebruik is het ook veel minder spannend. Als je nou de hele dag gaten aan het maken bent wordt een factor als gewicht echt belangrijk. Voor mij was de belangrijkste overweging dat ik met één, wat duurdere, uitgave alle situaties aankan. En zoals gezegd vindt ik persoonlijk de 700 een beter ontworpen machine...
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Een domino is een nice to have. Maar een die wel heel fijn is. En aan biede heb je een hele goede machine.
De 700 is een door ontwikkeling van de 500 .De 700 is naar mijn mening de meer veelzijdige machine. Ik gebruik hem het meest om een frame mee in elkaar te zetten, en dat werkt echt fantatisch. Voor plaat materiaal gebruik ik eigenlijk altijd een andere verbining ik heb de verloop en 5 mm dominos maar ik gebruik dan toch liever een andere binding type. Dus vraag je af wat wil er mee in elkaar zetten?
Voor plaat is de domino denk ik niet de beste verbindingen.Met de 700 met verloop kan je tot 18 - 15mm dikte dan wordt je machine wel al groot/log tov de dikte van het materiaal.

Edit: Staar je ook niet blind om de domino. Er zijn heel veel goede andere manieren voor groot of kleine hout verbinding te maken.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zelf gebruik ik de domino 500 en die voldoet ruimschoots voor het gemiddelde hobby werk.

Op een Festool dag nog met de 700 gewerkt maar die vind ik echt te lomp voor het lichtere werk. Natuurlijk kan je met een kanon ook een konijn raken :).

Voor het grove werk -wat minder voorkomt- gebruik ik de bovenfrees op deze manier. Deze wijze van werken kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Maak de domino's zelf in elke breedte en lengte en vaak van hetzelfde materiaal.

Je heb ook niet perse de mfs profielen nodig want een mal is zo gemaakt.

Heb je voornamelijk grof werk zou ik voor een 700 gaan. In jouw geval heb je immers voor het plaatmateriaal een koekjesmonster tot je beschikking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.