Houtlijm aanbrengen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Misschien een domme vraag, maar hoe verspreiden jullie de houtlijm op het hout? Ik zit altijd met mijn vinger te klooien om de lijm te verspreiden op het hout, om daarna 'savonds op de bank complete vellen houtlijm van mijn vingers te pulken die dezelfde vingerafdruk als mijn vinger hebben.

Ik heb ook weleens zitten klooien met een houtje, een stuk draadeind, maar ik zoek iets wat herbruikbaar is, en makkelijk schoon is te maken/ op is te bergen na gebruik, zonder dat er klodders houtlijm aan blijven zitten.
Ik zie mensen weleens met een kwast aan de gang, maar dat lijkt me niet herbruikbaar. Het is misschien schoon te spoelen, maar dat lijkt me lastig om dat goed schoon te krijgen.
Ook heb ik wel van die rollers gezien om de lijm te verspreiden, dat lijkt me al een betere oplossing, maar hoe heet zoiets?

Graag jullie ervaringen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ben hier ook benieuwd naar. Ik hoop in elk geval niet dat er veel mensen zijn die hun hulpmiddelen met schoon water afwassen/uitspoelen, want dat lijkt mij niet best voor het waterleven.
 
M

Milo-vs

Guest
Persoonlijk nog geen ervaring mee, maar heb het weleens voorbij zien komen. Plastic kwastjes. Gezien houtlijm daar niet aan hecht kun je wanneer droog, de lijm er eenvoudig uit trekken.
Te vinden onder boterkwast. Verwacht dan ook dat je dit bij de lokale Blokker oid wel kunt kopen.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Kwast(je), een bakje water er naast en na het lijmen de kwast direct in het water, ff heen en weer.
wel natuurlijk af en toe het water verversen.
doe jaren met dezelfde kwast, geen probleem..
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
1. Ja, ook vaak klooien met m'n vingers, ik geef het toe, vooral voor kleine oppervlaktes
2. Als er grotere oppervlaktes en/of in sneller tempo gesmeerd dient te worden gebruik ik vaak een kwast. Witte houtlijm is in water oplosbaar, ik zet de kwast na gebruik in een glazen pot met water, de lijm hardt dan niet uit. Voor het volgende gebruik hoef ik hem alleen te drogen met een lapje of papiertje, en hij is er klaar voor.
3. Heel soms - in geval van grote vlakverlijmingen - kies ik voor een lijmkam.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik gebruik siliconen kwast zogenaamde invetkwast te koop bij Blokker of Dille Kamille of welke kookshop dan ook
Wanneer de lijm droog is trek je dit er zo af

Menno
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik smeer de lijm eigenlijk haast nooit open. Zigzagpatroon aanbrengen met lijmfles en dan beide delen heen en weer schuiven tot de lijm goed verspreid is. Werkt bij mij altijd, zonder geklooi.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
IMG_0439.JPG

Lijmboy.
Is toch al geregeld voorbij gekomen:)
 

Bijlagen

  • IMG_0440.JPG
    IMG_0440.JPG
    11 KB · Weergaven: 535
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik gebruik vaak oude (bank-)pasjes als spatel. Die zijn ook gemakkelijk op breedte te knippen, handig voor verdiepte delen.
En er staat altijd een doos nitril handschoenen klaar (doos 100 stuks à ca. 7 cent), daar denk ik helaas vaak pas aan als ik al weer onder de lijm / verf / olie zit.
 

rawcut

Nieuw lid
16 jun 2016
14
0
Ik koop goedkope tegelwassers en zaag die in een paar stukken, gebruik de knijpfles en speel de lijm uit. Het rubber van de tegelwassers is polyurethaan dus de droge lijm valt er zo weer af. Een flinke tegelwasser kost een paar euro dus ik ben nog steeds met mijn eerste zoet...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Veel werk: kwast

Normale hoeveelheid: houten spaander. Splijt een stukje hout van 2-3mm dik af van een restsstukje.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
voor kleine stukjes gebruik ik kwastjes van de Blokker (3 verschillende maten in een verpakking, uitspoelen of weggooien na gebruik) en grote vlakken met een 5cm brede roller (zoek op ‘behangnaad roller’)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De goedkope kwastjes/kwasten van de bouwmarkt - dezelfde die je vroeger op de kleuterschool gebruikte voor plakkaatverf en witte papierlijm. Na gebruik onder de kraan uitspoelen en eens in de zoveel tijd weggooien en nieuwe kopen - ze kosten geen drol.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Glubots voor het opbrengen en dan als het nodig is een kwast.... en als ik dat teveel moeite vindt voor een heel klein stukje inderdaad die vinger. Afhankelijk van de opervlakte een kwast of voor hele grote stukken een roller. Maar een dekkend patroon en dan de stukken tegen elkaar wrijven is altijd een goed idee en vaak voldoende.

En inderdaad gewoon onder de kraan en dan drogen met een stukje keukenpapier....kan prima.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Grote oppervlakken met een behangroller. Kleinere met een lakrollertje van de action. Als je klaar bent even over een plank, of bijvoorbeeld een oudpapierdoos rollen om het meeste eraf te krijgen. Werkt voor mij prima.
 

Igor

Actieve deelnemer
Ik gebruik een dun (relatief flexibel) schraapstaal-blad waar ik aan een kant met een vijl kleine tandjes in heb gevijld.. Werkt goed, verdeeld de lijm goed, ik kan overtollige lijm weer goed in het lijmpotje afschrapen en het laat zich goed schoonhouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.