Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Houtlijm aanbrengen

Houtlijm aanbrengen

Misschien een domme vraag, maar hoe verspreiden jullie de houtlijm op het hout? Ik zit altijd met mijn vinger te klooien om de lijm te verspreiden op het hout, om daarna 'savonds op de bank complete vellen houtlijm van mijn vingers te pulken die dezelfde vingerafdruk als mijn vinger hebben.

Ik heb ook weleens zitten klooien met een houtje, een stuk draadeind, maar ik zoek iets wat herbruikbaar is, en makkelijk schoon is te maken/ op is te bergen na gebruik, zonder dat er klodders houtlijm aan blijven zitten.
    Ik zie mensen weleens met een kwast aan de gang, maar dat lijkt me niet herbruikbaar. Het is misschien schoon te spoelen, maar dat lijkt me lastig om dat goed schoon te krijgen.
    Ook heb ik wel van die rollers gezien om de lijm te verspreiden, dat lijkt me al een betere oplossing, maar hoe heet zoiets?

Graag jullie ervaringen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Ben hier ook benieuwd naar. Ik hoop in elk geval niet dat er veel mensen zijn die hun hulpmiddelen met schoon water afwassen/uitspoelen, want dat lijkt mij niet best voor het waterleven.

Persoonlijk nog geen ervaring mee, maar heb het weleens voorbij zien komen. Plastic kwastjes. Gezien houtlijm daar niet aan hecht kun je wanneer droog, de lijm er eenvoudig uit trekken.
    Te vinden onder boterkwast. Verwacht dan ook dat je dit bij de lokale Blokker oid wel kunt kopen.

Kwast(je), een bakje water er naast en na het lijmen de kwast direct in het water, ff heen en weer.
    wel natuurlijk af en toe het water verversen.
    doe jaren met dezelfde kwast, geen probleem..

1. Ja, ook vaak klooien met m'n vingers, ik geef het toe, vooral voor kleine oppervlaktes
    2. Als er grotere oppervlaktes en/of in sneller tempo gesmeerd dient te worden gebruik ik vaak een kwast. Witte houtlijm is in water oplosbaar, ik zet de kwast na gebruik in een glazen pot met water, de lijm hardt dan niet uit. Voor het volgende gebruik hoef ik hem alleen te drogen met een lapje of papiertje, en hij is er klaar voor.
    3. Heel soms - in geval van grote vlakverlijmingen - kies ik voor een lijmkam.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Ik gebruik siliconen kwast zogenaamde invetkwast te koop bij Blokker of Dille Kamille of welke kookshop dan ook
    Wanneer de lijm droog is trek je dit er zo af

Menno

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik smeer de lijm eigenlijk haast nooit open. Zigzagpatroon aanbrengen met lijmfles en dan beide delen heen en weer schuiven tot de lijm goed verspreid is. Werkt bij mij altijd, zonder geklooi.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0439.JPG
Bekeken:   664
Grootte:   7,7 KB
ID:        74720

Lijmboy.
    Is toch al geregeld voorbij gekomen
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails IMG_0440.JPG  
    Laatst gewijzigd door bobmartin; 02-03-18 om 00:06.

Ik gebruik vaak oude (bank-)pasjes als spatel. Die zijn ook gemakkelijk op breedte te knippen, handig voor verdiepte delen.
    En er staat altijd een doos nitril handschoenen klaar (doos 100 stuks à ca. 7 cent), daar denk ik helaas vaak pas aan als ik al weer onder de lijm / verf / olie zit.

Ik koop goedkope tegelwassers en zaag die in een paar stukken, gebruik de knijpfles en speel de lijm uit. Het rubber van de tegelwassers is polyurethaan dus de droge lijm valt er zo weer af. Een flinke tegelwasser kost een paar euro dus ik ben nog steeds met mijn eerste zoet...

Forum Rechten