Houtlijm aanbrengen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt allen. Hier zitten wel wat bruikbare tips tussen. Ik zal het één en ander eens uit gaan proberen om te zien wat mij bevalt.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hahaha, heel herkenbaar dat van die vellen trekken.

Ik gebruik eigenlijk veel reststukjes hout, af en toe een kwastje (die ik altijd vergeet uit te spoelen), stukjes dubbelgevouwen papier, schaafkrullen en bij erg grote verbindingen/lijmvlakken een roller of lijmkam, dit ligt maar net aan de manier van verlijmen.
Sowieso vraagt een verbinding een andere manier van lijmverdeling als een vlakverlijming dus pas ik de manier van het verdelen aan op het te verdelen object/werkstuk.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik heb een tijdje een panne likker gebruikt. Zo een plastiek spatel om restjes uit de kookpan te halen.
Werkt goed en gedroogde lijm kan je er zo afhalen.
Maar voor het verlijmen van houtsoorten en fineer voor de snooker keuen, heb ik graag dat de lijm goed gelijkmatig verdeeld is, daarom gebruik ik nu een gebruikte ijzerzaag.
Hiermee krijg je een mooi verdeelde lijm laag met overal dezelfde dikte aan lijm.
Wel met water beetje proper maken want gedroogde lijm gaat er slecht af.
Groeten
Daniel
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ben aan het kijken voor het lijm uitsmeren doe dat nu met een vinger, spijker of een stukje hout maar echt handig vind ik dat niet.
Rockler heeft zo'n siliconen lijm set heeft iemand daar ervaring mee?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
veronderstel dat je dit setje bedoelt? werkt super handing
al enkele keren gedacht dat ik het zou stuk trekken maar elke keer komt de lijm er perfect af
redelijk zeker dat wanneer ik het zou verliezen het onmiddellijk opnieuw bestel
rockler-silicone-lijm-set-3-delig.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die bedoel ik ja :)
Dank je wel, je kijkt een beetje op internet en ziet dan die filmpjes op youtube maar maar iemand van het forum die er ervaring mee heeft is toch wel prettiger.

Lijkt mij makkelijker werken dan een invet kwast voor in de keuken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Even een oud topic weer omhoog halen.

Ik heb inmiddels meerder dingen uitgeprobeerd. Ik heb een siliconen kwastje gebruikt, maar die was te slap. Ik heb er nog de haren van korter geknipt, maar de lijm smeerde nog steeds niet lekker uit. Ik heb ook een siliconen spatel gebruikt, en voor bredere oppervlakken werkt dat prima, maar voor smallere delen heb ik er niet goed zicht op, en gaat een hoop lijm er naast.

Met dit warme weer worden er hier volop ijsjes gegeten, en de stokjes worden bewaard door een tip van @Wim Kluck . Die zijn lekker smal en het smeert prima de lijm uit.

Het scheelt in ieder geval heel wat uurtjes lijm plukken op de bank ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Die dingen gebruik ik ook idd, alleen dan bij zo'n Chinese winkel in Spanje gekocht.. voor een euro per verpakking (nog veel te duur, maar te doen) voor 35 van die stokjes en dan in verschillende maten.. En idd siliconen keukenspatels. Een kleintje voor wat kleinere oppervlakken en een grote voor grotere oppervlakken. En dan ook nog een siliconen kwast voor de moeilijke dingen, toch iets meer controle tegenover houten spateltjes

Edit: idd te duur: 0.17€ 33% OFF|100 Stuks Tongdepressor Spatel Applicator Stick Tattoo Medische Waxen Craft Wax Stok Houten Gezicht Ontharing|Haarverwijderings crème| - AliExpress
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik gebruik al jaren een siliconen kwast ooit eens uit de vrouw d'r bestekla overgebleven, na het lijmen in een potje water met een druppeltje afwasmiddel.
Altijd een schone kwast, maaar tch nog wel regelmatig de vingers eronder zitten bij verwijderen lijmresten!:ROFLMAO:
Het blijft toch smeren....🙌
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Ik gebruik dit setje siliconen kwastjes en spatel: [16,53€ 40% OFF]Wnew 4-delige siliconenlijmset Brede / smalle borstel met platte schraper en lijmlade Houtbewerkingslijmset houtbewerkingsgereedschap from Gereedschap on banggood Wnew 4Pcs Silicone Glue Kit Wide/Narrow Brush with Flat Scraper and Glue Tray Woodworking Gluing Kit Set
Vergelijkbaar met die van Rockler denk ik. Het bakje is ideaal om een werkvoorraadje lijm in te doen. Werkt prima en je trekt de opgedroogde lijm er zo weer af. Alhoewel ik de boel meestal met warm water gewoon schoonspoel na gebruik. Voor grotere oppervlakten een goedkoop schuimrolletje, na gebruik in de prullenbak.
En ja, de vinger wordt toch ook nog regelmatig gebruikt, daar heb je toch het meeste gevoel mee :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Siliconen kwastjes voor smalle lijmstroken (kanten van hout). Houten stokjes voor ijsjes als het wat breder moet zijn. En een siliconen roller van sili voor grote vlakken. Die dingen van siliconen zijn heerlijk herbruikbaar zonder geknoei met water. De stokjes gooi ik gewoon weg na gebruik.

Zie


en


Oh ja. Voor in wat diepere gaten (Domino's, deuvels e.d.) gebruik ik graag smalle, flexible spatels van metaal bedoeld voor kunstschilders, verkrijgbaar bij de betere hobbywinkel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik houten roerstaafjes voor koffie, ooit een hele doos gekocht ergens voor heel weinig.
Zijn een stuk smaller dan ijshoutjes, waardoor je ook de binnenkanten van domino's en deuvels kunt insmeren.

Waar ik ze precies heb gehaald weet ik niet meer, maar ik bedoel zulke:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Ik gebruik voor het opbrengen een kwast. Voor grote vlakken daarna een fijne lijmkam. Ik heb de kwasten in een oude lijmbus staan. Af en toe nieuw water er in. Werkt voor mij al jaren prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Ja, ik vul het water af en toe bij. De kleine kwastjes krijgen doordat ze met de steel ook in het water staan, een lijmlaagje op de onderkant van de steel. Als dat te dik wordt snij ik het er met een stanleymes van af. Voor ik ga lijmen druk ik de kwast even uit in een doek. De lijmkam steek ik schoon met een plamuurmes. Daarna de tandjes even langs de staalborstel op mijn werkbankslijper. Die staalborstel gebruik ik ook om verfkwasten schoon te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55, Luccio en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.