Lagers in een live centre

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wil voor de draaibank graag een live centre hebben met de afmetingen gorilla op steroiden
Het maken komt wel goed, belangrijk is, wat voor lager is hier voor nodig
gisteren kwam ik met Spinningwheels tot de conclusie dat het beste én makkelijkste een kegellager is, maar ik kan die helaas niet vinden met een binnenmaat van 30 of iets kleiner) een tikkie groter is genoeg te vinden en ook met redelijke bedragen

Zijn andere lagers hier ook geschikt voor (druk belasting en zijwaartse belasting ?)

[edit]

Deze site heeft wel alle maten, ook 30 en kleiner
https://www.lager-techniek.eu/index.php/kegellagers

Maar nu, er staan allemaal series, als ik kijk bij bijv. 32200 dan zie ik ze van 17, 20 en 28 (binnenmaat) de serie zegt dus niks over de maat maar waarschijnlijk wel over de kwaliteit oid

Ik heb een lager nodig van 30mm inwendig en het liefst stofdicht is

Iemand hier verstand van ? (triliwili, chevy Hellup ;) )
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meedraaiende centers voor metaaldraaibanken zijn vaak voor grote belastingen geschikt, en goede merken als bv. Rohm of Bruckner geven ook precies de maximale belasting aan.

Als je hier http://http://www.karlbruckner.de/download/KarlBruckner_Katalog2011_Download.pdf zoń catalogus download, zie ik op pagina 12 meedraaiende centers met intern rollenlager. MK4 gaat tot een maximum werkstukgewicht van 1000 daN, wat toch iets meer dan een ton is in kilo's.

Is dat echt niet genoeg, zodat je zelf iets moet ontwikkelen?
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Kegellager heb je een tegenlager nodig om op spanning te zetten. Meedraaiende centers hebben vaak een combinatie van lagers:
naaldlager en taatslager, of dubbelrijig kogellager en taatslager. Altijd één lager voor strikt de radiale krachten ( naald of dubbelrijig ) en één voor axiale krachten ( taatslager ).

Met de drukkrachten die je op een center zet denk ik dat een kegellager gloeiend heet gaat lopen. Dat doen sommige meedraaiende centers die wij voor metaal gebruiken al als de druk te hoog staat.

Alle centers hebben voor de stabiliteit ook nog een klein naaldlagertje achterin zitten om de radiale loop te stabiliseren.
Met alle respect, maar gehard en geslepen met lagers en al is veel beter gewoon te kopen als zelf maken.

Tenzij je een specifieke maat of uitvoering nodig hebt, maar harden en ontlaten en nabewerken is niet eenvoudig.
Wat is er niet goed aan het Oneway center dat je wat anders wil?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat is er niet goed aan het Oneway center dat je wat anders wil?

Heb je zo een ding wel eens in je handen gehad ? ik denk dat die niet écht geschikt is op een blokje hout van ca 175 kg beetje te iel :)

Zelf maken kwam voornamelijk voort uit de kop die ik er op wil hebben, bij een metaaldraaibank (althans die ik ken) zijn ze kegelvormig
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kegelvormig is geen probleem, laat een huls draaien die er op past met een ring.

Dit is een MK4 center met zo'n huls.center.jpg

In mijn geval heb ik een gebruikte gekocht (in MK4) met een vreemde rechte verlengde spits, maar op een kegel kun je ook zo'n huls maken (desnoods zelfs vastlijmen). De huls heeft een scherp randje, zodat de kegelpunt niet het hout splitst - hij steekt ongeveer net zo ver uit als de rand van de huls.

Voor de veiligheid boor ik bij grote stukken een gat waar de huls in past. Het is dus zinvol om die huls in een maat te maken die je gemakkelijk kunt boren, bv. 29.5 mm zodat je 30 mm kunt boren.

De verschillende diameters van de huls in de foto komen omdat de huls bij mij omdraaibaar is (door de rechts spits). Omdraaien geeft een andere diameter en iets verschil in hoeveel de spitse punt uitsteekt.
 
Laatst bewerkt:

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Niet heel veel aantoetevoegen behalve wat linkjes om dat ik ook dagelijks in het metaal hoekje zit, Ik denk ook dat een MK4 center met een verloophuls naar de aansluiting die Topix wil goed zou zijn.

Een merk van een leverancier waar ik voor het werk wekelijks orders plaats en nog nooit teleurgesteld bent door kwaliteit:
https://www.hoffmann-group.com/NL/n...nters/Lichte-meelopende-centerpunt/p/320655-4
https://www.hoffmann-group.com/medi...6874270/90017001-nld-nl-nle-320655-320655.pdf

Een leverancier met overhet algemeen de betere kwaliteit "import" tooling:
https://www.hogetex.com/meedraaiend-super-center-ball-plus-kap-center

HBM: Voor het gevoel zal het lang duren voordat je die kapot hebt met "lage" hout draai toeren.
https://www.hbm-machines.com/produc...s/hbm-profi-meedraaiend-center-met-lange-neus
De lange neus is alleen omdat deze momenteel spot goedkoop is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey Bartos, bedankt voor je bijdrage
HBM krijg ik jeuk van, die probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden
De opname is MK3 dus een maatje kleiner dan Mk3 en die pas ik liever direct toe zonder verloop
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Wat moet je meedraaiend center anders doen dan een voor metaal? Voor een metaaldraaibank is een werkstuk van 200 kg niet echt iets bijzonders, Dus een simpel meedraaiend center kan prima de krachten opnemen die je op je houtdraaibank kan ontwikkelen. Als de punt te klein is koop je een pijpcenter. Dat verhaal hierboven met een busje dat je om kan draaien , kan voor mij nog wel wat uitleg gebruiken. Zoals hoe ziet het eruit en waarvoor is het bedoeld?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
In het geval van toxiq denk ik dat de hoofdlagers bij grote axiale belastingen ook het loodje gaan leggen. Dus een heel groot en zwaar meedraaiend center heeft volgens mij niet echt meerwaarde.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De belasting wordt verdeeld. Om te beginnen over de vaste en losse kop, en als er iets aan de kop hangt, is er ook een axiale last, want hij hangt er aan één kant buiten.

Bij het draaien komen dan de dynamische lasten er nog bij.

Je ziet hier wat er gebeurd bij het opschalen. Je hebt relatief goedkoop zelf een gigantische draaibank gebouwd, maar alle zaken eromheen gaan nu ook een rol spelen. Je guts was krom geslagen, je beitelsteun te kort en nu is je center ook te licht.
Het zijn de perikelen die komen kijken als je gaat opschalen (woordspeling hehe) en daarbij op of over de grens gaat.

Hou er rekening mee dat je M33 spilneus voor deze grootte en krachten niet gemaakt is. Ik zou er niet veel meer aan gaan hangen, als het er een keer uit komt heb je direct zware schade, je marges zijn nagenoeg weg.
Voor het center zou ik een metaaldraaicenter adviseren met verwisselbare punten of zoals Jurriaan voorsteld een standaard center met een bus. Dat laatste is waarschijnlijk nog het goedkoopste, een standaard MK3 metaalcenter hoeft niet super duur te zijn, de bus is het enige dat overblijft om zelf te maken.

Deze bijvoorbeeld: https://www.vdhbv.nl/toebehoren/met...aiende-centers/meedraaiend-center-mk3-vlc173/

Vertex is een "beter" aziatisch merk wat nog redelijk betaalbaar is, hierboven kom je snel in de professionele klasse terecht.

Even snel een plaatje gemaakt hoe dat eruit ziet:

Vertex VLC-173 met kraagbus.jpg

Center kost €39,- ex BTW en dat is niet duur. Dan ben je snel klaar en hoef je alleen de bus te maken. Die bij schade dan ook zo te vervangen is.

Voorzie alleen een rand zodat je de bus weer uit het hout kunt trekken, die kan vast zitten na hard drukken!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Over M33 heb ik het al eens gehad, geloof ik :cool:

Ik zou in ieder geval niet je as en lagers opnieuw dimensioneren voordat je weet of je vaker dit soort grote dingen gaat maken.

Hier wat foto's van mijn meedraaiend center. Merk Bruckner, type onbekend, ergens tweedehands gescoord.

IMG_20180301_160101_2.jpg
De verlengde pin heeft een vreemde vorm, mogelijk is deze speciaal ergens voor gemaakt.
Rechtsboven de 'kleine' kant van mijn huls.

IMG_20180301_160135_2.jpg
En de 'grote' kant.

IMG_20180301_160206_HDR.jpg
Ver uitstekende punt

IMG_20180301_160238_HDR.jpg
minder ver uitstekende punt

IMG_20180301_160314_2.jpg
IMG_20180301_160344_2.jpg
en met een ring er achter ook aan de kleine kant een nauwelijks uitstekende punt.

Vergeleken met de schets hierboven is mijn huls veel korter en een stuk dikker. De diameter van de basis van de punt zoals die uit het center komt is een 24 mm (ik heb niet precies gemeten, het was 1.3 graden in mijn werkplaats :mad:)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey Jurriaan, bedankt....
Tja vaker, je zei het zelf al eens he, je doet zoiets omdat het kan, maar het is niet iets dat dagelijks voorbij zal komen
zo eens in de tijd is het wel leuk om te doen
De as ga ik voorlopig niks aan doen, maar als ik het doe, heb ik wel ideeen van wat ik wil :)
Voor nu is een steviger live center het doel en meer niet
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heb je zo een ding wel eens in je handen gehad ? ik denk dat die niet écht geschikt is op een blokje hout van ca 175 kg beetje te iel :)

Zelf maken kwam voornamelijk voort uit de kop die ik er op wil hebben, bij een metaaldraaibank (althans die ik ken) zijn ze kegelvormig

Heb je ooit zo’n ding zien gebruiken, ziet er misschien wel niet groot en lomp uit, maar kan meer dragen dan jij en een helper erbij :D.

groot genoeg ?.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.