wetsteen

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Afgelopen week mijn eerste set beitels binnen gekregen. Stanley Sweetheart 750 een set van 8 beitels in een suède foedraal.
Ik heb al een paar beitels gebruik en ben hier erg tevreden mee.

Om deze beitels te onderhouden wil ik en paar wetstenen aanschaffen. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer:confused:.
Kunnen jullie mij adviseren in een goede maar ook betaalbare set?

bij voorbaat dank
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Igor, heb toevallig ook deze set cadeau gekregen 2 weken terug. Ze zien er op het eerste gezicht heel kwalitatief uit, maar ze zijn niet scherp uit de doos. Aangezien je nog wetstenen zoekt, denk ik dat je ze zo gebruikt ondertussen? Als je er nu al tevreden mee bent, ga je echt versteld staan van wat een vlijmscherpe beitel kan doen. Er bestaan verschillende systemen om te slijpen. De belangrijkste zijn: oliestenen, waterstenen (al dan niet japanse) en diamantstenen. Het belangrijkste is dat je bij 1 systeem blijft, want ze werken allemaal. Het ene is ook niet per se beter dan het andere, en elk hebben ze voor- en nadelen. Op het forum zijn hier al verhitte discussies over geweest omdat het systeem waarmee je slijpt voor sommigen bijna een geloof is, en ze geen ander geloof aanvaarden.

Ik gebruik zelf diamantstenen van Eze-lap. Voordelen: ze nemen veel materiaal weg, en blijven altijd vlak. Nadelen: de fijnste korrel is meestal niet fijn genoeg (dan gebruik je nog een strop) en ze zijn duur.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf ook dit setje beitels. Verdienen zo uit de doos zeker aandacht. Achterkant vlakken en daarna slijpen.

Voor de wat grovere ingreep een dubbelzijdige diamantsteen 400/1000 waarvan voornamelijk de 1000. Voor fijne afwerking waterstenen van Shapton 1000-5000-8000.

Zou je sowieso aanraden om goede waterstenen aan te schaffen omdat ze ook nodig zijn voor je schaafbeitels enz. Zelf gebruik ik als hobby kok deze stenen ook om mijn Japanse messen te onderhouden.

De keuze voor Shapton heeft te maken omdat de schaafbeitels van Veritas PM-V11 staal zijn en de Japanse schaaf en messen allemaal boven de 63 Rockwell zitten.

Er zijn ook alternatieven als Belgisch steen etc. maar dat heb ik geen ervaring mee.

Knive and tools heeft een groot assortiment en zeker betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi,

Je zal veel verschillende adviezen krijgen.
Ik heb via AlieExpress hele goedkope stenen aangeschaft. En ik krijg mijn beitels superscherp! Zullen ongetwijfeld niet de beste stenen zijn, maar ik weet niet waar dat verschil dan in zou zitten. ik heb twee dubbele stenen gekocht 600/1500 en 3000/8000. Daarbij nog een diamant met 180/400 geloof ik.
Kosten bijna niks.
Van het geld dat ik heb bespaard heb ik de Veritas slijphulp gekocht. Vooral als wetten niet je hobby wordt werkt die verschrikkelijk goed.
Ik kan mij, zoals in al die YT filmpjes, er mee scheren. Met beitels als de schaaf beitels.

Groet Roelof
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zeker voor zo’n eerste set is beginnen met schuurpapier op een (echt) vlakke ondergrond Een prima start. Zoek maar een op “scary sharp” en je vindt genoeg info.

Het heeft weinig zin om voor een set beitels van < €100 een set stenen van €300 aan te schaffen..... dat kan altijd nog als je regelmatig meer te slijpen hebt.
 
Laatst bewerkt:

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Bedankt voor alle tips. Het grootste stuikelpunt voor mij is de korrel. Ik zal ook eens op aliexpress kijken. Dat zal voor nu prima zijn.

Ik wil ook de veritas mk2 kopen. Ziet er mooi uit en heeft volgensmij een hoop opties voor de toekomst.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Veritas slijp hulp is mi nooit een verkeerde investering. Mocht je uiteindelijk uit de hand leren slijpen is die altijd weer goed verkoopbaar.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mee eens alles in verhouding, echter kan je een set beitels van <100 met de juiste bewerking hetzelfde laten doen als een set van >300. Mits je de juiste tools en skills bezit.

In dat opzicht vind ik de vergelijking met schuurpapier -hoe fijn ook- een beetje krom t.o.v. waterstenen etc. Het verschil zit niet in zo even zo scherp mogelijk maar om zo lang mogelijk scherp.

Haal ik mijn messen -voor beitels uit den boze- langs een schraapstaal dan zijn ze even scheermes scherp maar zijn evenzo snel weer minder. Met als gevolg een hoop slijtage en snel weer nieuw kopen. Goed geslepen op waterstenen blijven ze langdurig vlijmscherp. Dat komt omdat de eerste methode vooral heeft te maken dat je op je snijvlak een soort braam zet die ook snel weer verdwijnt. Voor het bewerken van veel houtsoorten absoluut onwenselijk. Voor doorsnee bijtel werk valt dit wel mee.

Om de discussie te vermijden wat is goed of slecht. Wat jou goeddunkt.

Mijn ervaring is dat na verloop van tijd je steeds kritischer wordt en ieder gereedschap het beste verdient om optimaal te presteren. Ook minder dan 100.

Onderstaand een favoriet die wordt onderhouden op waterstenen.takamura_totaal.jpg

Wat ik met scherp bedoel. Vergeet even gevaarlijk want bot is gevaarlijk en als je niet weet hoe ermee om te gaan.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Ik ben voor een set wetstenen val Aliexpress gegaan. Ik heb drie dubbele stenen besteld van 300-600, 400-1000 en 2000-5000. Nu nog opzoek naar de beste deal van de verritas mk2
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In dat opzicht vind ik de vergelijking met schuurpapier -hoe fijn ook- een beetje krom t.o.v. waterstenen etc. Het verschil zit niet in zo even zo scherp mogelijk maar om zo lang mogelijk scherp

Je bent duidelijk niet bekend met slijpen met schuurpapier.... door dat op een vlakke ondergrond (glas/steen/enz) te bevestigen kan je met verschillende grits exact hetzelfde bereiken als met een steen. Alleen, op korte termijn welliswaar, veel goedkoper en zonder een grote investering.

En het gebruik van een scherpe beitel bepaald hoe lang die scherp blijft, niet de methode van slijpen (en een aanzetstaal heeft er al helemaal niets mee te maken, dat is slechts het vouwen van de braam...)
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
De methode met schuurpapier heb ik inderdaad ook gezien. Op de korte termijn inderdaad redelijk voordeliger maar op de lange termijn niet.

Ik heb voor de drie stenen 54 euro betaald. Dat moet voor nu voldoende zijn. hoop ik.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik ben voor een set wetstenen val Aliexpress gegaan. Ik heb drie dubbele stenen besteld van 300-600, 400-1000 en 2000-5000. Nu nog opzoek naar de beste deal van de verritas mk2

Hoi Igor, heb je toevallig nog de link naar alie, ik moet er ook eens aan geloven om beitels te gaan leren slijpen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De methode met schuurpapier heb ik inderdaad ook gezien. Op de korte termijn inderdaad redelijk voordeliger maar op de lange termijn niet.

Ik heb voor de drie stenen 54 euro betaald. Dat moet voor nu voldoende zijn. hoop ik.

Nou kan je voor €50 best wat schuurpapier kopen hoor.... maar dat is inderdaad het grote nadeel.
Uitdaging met stenen gaat wel worden om ze vlak te houden.
 
P

Pel

Guest
Knives & Tools verkoopt deze stenen ook, alleen een stuk duurder, of ze goed zijn weet ik niet maar ze zullen denk ik heus wel voldoen.

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Je bent duidelijk niet bekend met slijpen met schuurpapier.... door dat op een vlakke ondergrond (glas/steen/enz) te bevestigen kan je met verschillende grits exact hetzelfde bereiken als met een steen. Alleen, op korte termijn welliswaar, veel goedkoper en zonder een grote investering.

En het gebruik van een scherpe beitel bepaald hoe lang die scherp blijft, niet de methode van slijpen (en een aanzetstaal heeft er al helemaal niets mee te maken, dat is slechts het vouwen van de braam...)

Laten we dingen niet door elkaar halen.

Heb inderdaad geen ervaring met schuurpapier en zal dat voor mijn kostbare materiaal ook nooit gaan gebruiken. Verdere twijfel ik ook of je met schuurpapier een goed resultaat krijg op staal rockwell >63

Leg ook uit waarom ik Shapton stenen gebruik voor mijn Veritas PM-VI1 staal en Japanse schaafbeitels. Die ga ik echt niet vernaggelen op schuurpapier.

Een kwalitatief Japans mes -in mijn geval de takamura r2 mikagi gyuto-, gemaakt door vaklui die eeuwenoude tradities en vakmanschap in ere houden ga je toch echt niet verkrachten op schuurpapier. Ik hoop dat je mijn reactie ook in deze context kan lezen.

Een aanzetstaal gebruik ik voor mijn goedkope keukenmessen. Wellicht maakt dit het iets duidelijker voor je.

Zoals eerder vermeld. Doe wat je goeddunkt en voldoet je methode, gewoon blijven doen.

Wat blijft is dat ik een investering in goede stenen in zinvolle investering vind.


 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik snap nooit zo goed dat als je onbekend met iets dat je er dan zo stellig iets over gaat roepen.... gewoon even wat zoeken op internet (en natuurlijk jezelf openstellen voor nieuwe dingen) en je weet in 10minuten wel beter.

Schuurpapier is er in allerlei soorten denk dus niet dat mensen slijpen met alleen 80grit. Geen probleem om met schuurpapier tot 1200 of tot 2000 te gaan. Vaak gewoon gemaakt met dezelfde schuurcomponenten die ook in stenen zitten, nu alleen gebonden op papier. Grote voordeel van deze methode is dat als je het bevestigd op een echt vlak oppervlak je daar in ieder geval geen problemen mee gaat hebben. En het vergt amper een investering... zelfs het hele fijne papier kost nog steeds niet veel. Nadeel is de slijtage waardor je relatief vaak moet wisselen en de lange termijn kosten alsnog oplopen.

Gewoon even zoeken op “scary sharp” dus en je ziet vanzelf dat het werkt en ook door velen tot tevredenheid gebruikt wordt. Het blijft tenslotte gewoon metaal wat je met een schuurcomponent aan het slijpen of polijsten bent. Daar zijn vele oplossingen voor... van simpel tot duur, het is gewoon een industrie met marketing die je wat wil verkopen.

Zelf slijp ik met Atoma’s en Shaptons.... dat is vooral voor het gemak (en ik ben ook gevoelig voor marketing). Maar het kan ook gewoon een stuk simpeler en goedkoper, vaak met een even goed resultaat.

Verder zal het me een zorg zijn hoe iedereen slijpt. Maar een keuze begint wel bij objectieve informatie.
 
Laatst bewerkt:

mrt-6

Nieuw lid
5 mrt 2018
11
1
De methode met schuurpapier heb ik inderdaad ook gezien. Op de korte termijn inderdaad redelijk voordeliger maar op de lange termijn niet.

Ik heb voor de drie stenen 54 euro betaald. Dat moet voor nu voldoende zijn. hoop ik.

Als je voor "voordeliger" gaat kom je bedrogen uit want als je de stenen gebruikt heb je ook weer een "dress steen" nodig om je steen vlak te houden, natuurlijk kun je dit ook op schuurpapier doen maar dan word het zo'n kip en ei verhaal want indeze hier geld ook weer alle waar naar zijn geld de synthetische Japanse waterstenen zijn veel duurder maar gaan ook veel langer mee.

Het maakt niet uit wat je voor schuur medium gebruikt als je gereedschap maar scherp word, geld kost het toch wel.

Mits je zelf gaat experimenteren met stenen uit de natuur, ik las een paar maanden op een engels forum dat een ''woodworker'' daar het al zat was om steeds dure synthetische slijpstenen te kopen (die jij ook gekocht heb) met leistenen is gaan experimenteren en daar zeer goede resultaten mee heeft bereikt.
Dit leek mij ook wel wat ik ben naar het dichtbijzijnste tuincentrum gegaan en van de drie soorten leisteen die ze daar verkochten een stuk meegenomen. Deze heb ik gevlakt en het resultaat viel mij niet tegen. De korrel verschilde van 5000 tot 10.000 denk ik dus geweldige polijst stenen voor €0,50 per stuk.

Ik heb toch even op eBay gekeken wat verschillende leistenen (slate) kosten, nou dat was niet mals, dus een goed alternatief; Ga naar de tuin centrum's en probeer het uit, want voor het geld hoef je het niet te laten.

Ook diverse afval stukken steen gebruikt die ik bij een graf steen bedrijf uit de container heb geplukt maar hier waren de uitkomsten nog al verschillend, ook dit is het proberen waard
 

mrt-6

Nieuw lid
5 mrt 2018
11
1
Laten we dingen niet door elkaar halen.

Heb inderdaad geen ervaring met schuurpapier en zal dat voor mijn kostbare materiaal ook nooit gaan gebruiken. Verdere twijfel ik ook of je met schuurpapier een goed resultaat krijg op staal rockwell >63


Het maakt niet uit Huib wat voor hardheid het staal is, het medium is dezelfde korrel op papier of gebonden in "resin" kunsthars.

Zacht staal zal sneller slijpen, hard staal zal langzamer slijpen. Stenen en schuurpapier slijten alle twee hoe je het ook went of keert
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Hallo Igor, vorig jaar heb ik een cursus slijpen gevolgd in het MOT (Museum voor oude technieken) in Grimbergen (Belgie). Zeker aan te raden. Ook als je wat rondkijkt naar bv. houtdraai cursussen zijn die dikwijls gecombineerd met een slijpcursus (waar je je ook alleen kan voor inschrijven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.