Net als je denkt dat het bijna niet groter kan....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Woody wilde wel een schaaltje, maar het zou als tafel gaan dienen ipv een schaal
Hij had zelf een stukje hout geregeld, de keuze was gevallen op een stukje eiken (100+ cm)

Op plaats delict aangekomen zijn Woody en een maatje van hem bezig om het stukje hout vakkundig om te toveren tot bruikbare 'bowl blank' ;)
20180226_111345.jpg

Eenmaal thuis trimmen we het stuk hout nog even tot min of meer rond.
IMG-20180227-WA0007.jpg

Helaas missen er wat foto's tijdens dit deel, maar dat maken we goed met een filmpje

Als de achterkant (min of meer) in vorm is, word het geheel omgekeerd en kan de binnenkant uitgehold worden
Even een check aan de onderkant, het kan nog iets groter
IMG-20180227-WA0004.jpg

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren later is de schaal zover klaar om opgeslagen te worden totdat deze droog is en afgewerkt kan worden
Bij aanvang was het stuk hout 93cm en woog ruim 175 kg, als de schaal klaar is is er nog 88cm van over en weegt 58kg
20180226_221903.jpg

Wat me vooral opviel was hoe plakkerig de sappen waren, de bijtel plakte echt aan je handen
Het is met een dergelijke zwaar stuk hout niet te adviseren om een centimeter of 10 over je leunspaan heen te steken (door gebrek aan een langere leunspaan) de schalenguts kon hier niet tegen :(

20180226_205909.jpg

Voor het opslaan gaat Woody nog even kliederen met houtlijm ;)
IMG-20180227-WA0023.jpg

Het live centre dat ik heb (oneway) is niet geschikt voor dergelijke stukken hout, maatje Spinningwheels gaat dus even wat anders voor mij fabrieken (even een conisch lager bestellen)
Een wat grotere opspanplaat (staal) is misschien ook wel een handig idee, al is het live centre even belangrijker
De draaibank is (nog) niet tegen zijn grenzen aangelopen, de vloer kon je wel voelen bewegen (ook terug te zien in de video) maar dat is niet zo gek, de vloerdelen liggen op latten en daar staat de draaibank op
Al met al.... Leuk (heb ik al de titel grootste schaal verdiend ?)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik moet even meten, maar ik ben bang van niet. Sorry.

Of je een geharde schalenguts moet terugbuigen en daarna nog kunt vertrouwen vraag ik me af. Als je beitel krom raakt, ben je ook niet subtiel bezig, wel? Ik heb nog wel een 1" schalenguts die je kunt kopen - misschien kun je dan je leunspaan verbuigen :confused:
 
P

Pel

Guest
Ik zou hem zo krom laten Jeroen, door hem terug te buigen maak je hem m.i. zeker niet sterker maar zwakker op die plek? Mooie schaal van 58 kilo schoon aan de haak, ben benieuwd wat hij weegt als hij klaar is?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Subtiel....nou gek genoeg viel dat best mee, ik denk dat de grote overhang icm flinke afname parten heeft gespeeld (gevalletje eigen schuld dus)
Terugbuigen is al gebeurd, let wel, het wat maar enkele mm
er komt iig een nieuwe schalen guts
1 inch bedankt voor het aanbod, maar de reden dat hij er nog ligt.... :)
Ik heb vorig jaar een mooie 22mm gekocht (na een tip van jou)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
rollen, dan van het ene naar het andere blok totdat we het op de bedsbanen konden rollen
Daarna steeds een stapje hoger
Eigenlijk ging het reuze eenvoudig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.