Kubus tafeltjes

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hallo medeforummers,


na lang rondkijken zal ik ook een werkstuk van mij laten zien. Ik kwam een paar jaar geleden op een woonbeurs in Utrecht kubussen van eikenhout tegen op wieltjes. Het leek me leuk om zelf ook zoiets te maken, maar dan wat lichter.

Ik heb hieraan gewerkt tussen begin 2015 en augustus 2017. Het was een hele reis!

De tafeltjes zijn 35cm langs alle zijden. In het midden is het eiken ongeveer 22mm en langs de zijkanten ongeveer 7mm. Je ziet op andere fotos beter hoe dat zit. Allereerst het resultaat:

IMG_4456.jpg


De opa van mijn vriendin kon bij een vriend met een houtzagerij een partij eikenhout kopen wat al jaren (20+) lag te drogen. De planken die ik nodig had gingen mee, de rest kon bij opa in de schuur.

IMG_7374.jpg

Hier zijn de eerse planken op dikte gebracht in de stadswerkplaats in Utrecht. Ik vond twee planken die gespiegeld (bookmatched) waren.

IMG_7384.jpg

Lijmen

IMG_7494.jpg

En verzagen

IMG_7509.jpg

Om een vellingkant te maken heb ik verschillende methodes geprobeerd. De eerste kubus heb ik op een slede gereden.

IMG_7612.jpg

De houtverbinding in nummer 1 is in verstek met lamello's ter versteviging.

IMG_7726.jpg

Voor nummer twee had ik een hoger doel: verborgen zwaluwstaartverbindingen. Poe, wat een werk. Ik heb geleerd dat je de pinnen moet doen voor de staarten, anders kun je niet aftekenen!

IMG_20170301_212258.jpg

Het is lastig om de verbinding pas te maken, zeker als de planken een beetje bol zijn gaan staan omdat je niet doorwerkt...

IMG_20170308_193453.jpg

Ik heb een mal gemaakt om te helpen bij het schaven en goed op verstek maken van de vlakke kantjes. Dat hielp om de 45* hoek goed te krijgen.

IMG-20170305-WA0013.jpg

Test-assemblage

IMG-20170308-WA0003.jpg

Na nummer twee was ik zat van ingewikkelde verbindingen. Waarom niet gewoon koud in verstek op elkaar? Bij nummer drie kwam ik achter het antwoord. Omdat lijmen dan heel lastig is!

IMG-20170319-WA0009.jpg

Ik had rond deze tijd uitgevonden dat de vellinghoek ook te maken is door de plank aan de zijkant langs mijn werkbank te bevestigen en dan met een invalzaag op een kleine hoek er langs te zagen.

IMG_20170508_203602.jpg

Ik ben heel tevreden met het resultaat.


IMG-20170324-WA0005.jpg

Nummer vier heeft verborgen penverbindingen in de hoeken. Dat werkt een stuk makkelijker.

IMG-20170326-WA0003.jpg

Kinderen van een vriendin kwamen er achter dat je allemaal leuke spelletjes kunt doen met vier kubussen!

IMG_3708.jpg

En nog een close-up.

IMG_4457.jpg

Als volgende op de lijst staat een tafelblad van kwartiers eiken op een dun frame, maar dat topic komt later :)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Okke, mooie kubussen en tevens ook een mooie reportage.

Groet Pel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
gaaf! een naamgenoot. kom ik niet vaak tegen. En mooie kubussen! vooral de verborgen zwaluwstaarten zijn tof gedaan!
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik ben zeker een Sellers fan! Mijn werkbank is naar zijn ontwerp.

Eigenlijk moet nog een keer het blad en voorkant goed haaks maken want dat was niet direct gelukt. Eerst maar eens sparen voor een goede schaaf om dat te doen. De schaaf die ik nu heb is een vrij moderne stanley met plastic instelwieltje die vooral op noesten e.d. behoorlijk hapt en buigt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dacht ik al :) Ik ben ook fan. Heb ook onlangs zijn werkbankserie gevolgd, met als resultaat een werkbank waar ik trots op ben. Wat die schaaf betreft: moderne schaven hebben meestal wel wat mankementjes, maar niks dat niet opgelost kan worden. Dus ik zou toch nog eens proberen 1 en ander te corrigeren aan de hand van dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Als je zegt dat de schaaf teveel hapt kan ik 3 redenen verzinnen:
- beitel is niet scherp genoeg
- je wil teveel ineens afnemen (beitel steekt te ver uit)
- zool is niet vlak (waardoor je ook de beitel teveel moet laten uitsteken zodat hij hout raakt)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Het zijn mooie tafeltjes geworden, leuk om te zien dat je verschillende technieken heb geprobeerd. Werkbank is inderdaad herkenbaar ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.