Kier tussen twee planken wegzagen.

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik ga binnenkort weer aan de slag om met goed gedroogd nieuw steigerhout (dus gewoon vuren) wat meubels voor binnen te maken. Sommige planken hebben de neiging om wat krom te zijn, dus vlak tegen elkaar gelegd toch enigszins te kieren. Nu wil ik met invalzaag en liniaal door de kier heen zagen om de planken mooi strak tegen elkaar te krijgen.

Wie heeft er tips hoe ik de planken dan het best kan klemmen tijdens het zagen?
Ik heb op dit forum gezocht of dit al een keer gepubliceerd is (tekening, foto of filmpje) maar kon het niet vinden, misschien heb ik niet de juiste zoekwoorden gebruikt.

Iemand tips? Dank!

Kappie.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Met een houten lat aan de onderkant en met lijmklemmen vastzetten aan beide planken. Of als het kan met tijdelijke schroeven. Zet daarna je invalzaag zo diep dat deze wel door het steigerhout zaagt, maar het onderliggende latje niet helemaal doorzaagt. Zo hou je beide delen tijdens het zagen onderling verbonden.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Met een houten lat aan de onderkant en met lijmklemmen vastzetten aan beide planken. Of als het kan met tijdelijke schroeven. Zet daarna je invalzaag zo diep dat deze wel door het steigerhout zaagt, maar het onderliggende latje niet helemaal doorzaagt. Zo hou je beide delen tijdens het zagen onderling verbonden.

Aha ik zie de mogelijkheden. Dank!
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Klemmen wordt best lastig, de zaagliniaal is 18cm breed, een steigerplank 20cm. Een randje van 2cm is smal om lijmtangen op te zetten.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Toevallig afgelopen weekend hetzelfde gedaan. In mijn geval waren het eiken planken van 4cm dik en 2 meter lang en die hoefde ik niet te klemmen, door het gewicht. Maar kan mij voorstellen dat steigerhout enigzins wil verschuiven.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Hallo Jelmer,

Ik zie dat je de liniaal gewoon mee klemt, dat kan bij mij ook en dan heb ik zeker voldoende ruimte. Beide uiteinden kan ik in ieder geval ook schroeven, die worden uiteindelijk toch afgezaagd. de tussenliggende plaatsen is alleen klemmen voldoende. Je opmerking dat een beetje afwijking niet geeft omdat de delen tegelijk gezaagd worden en dus altijd passen snijdt hout!
Dank voor je bijdrage.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ga je de planken wel verlijmen? Als je dat niet doet en de planken dmv een onderbalk aan elkaar bevestigd dan zullen die kieren waarschijnlijk weer terug komen. Wou ik er even bij vertellen, mocht je dit willen doen
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Dank voor je tip.
Ja de planken worden verlijmd en expres niet met een dwarsbalkje verbonden. Ik wil ze zelfs ook met deuvels verbinden (ik heb geen domino/lamello's).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.