stofafzuiging vraagje

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Het probleem is dat ik niets heb om te vergelijken.. Ik heb even een DB-meter app gedownload. Als ik er morgen aan denk, meet ik het op die manier. Dan hebben we toch ietwat indicatie van het geluid.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Petrolhead,
staat het niet in de handleiding bij de specificaties?

Groeten
Ornament
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb er een met 0,5 pk motor, met 1000m3/h volgens het plaatje.
Die produceert 69 dba.
Mja, alles wat ik er op aansluit produceert wel iets meer geluid.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een elektra beckum, tegenwoordig metabo, en is een broertje van een scheppach.
Ik heb er wel een fijnstoffilter opgezet, en die is van scheppach en past perfect.
Bouwjaar 1985 en de 2e set lagers beginnen herrie te maken.
Er is altijd maar 1 machine op aangesloten, voor 2 is de capaciteit te laag.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Je ziet duidelijk wanneer ik hem inschakel, ik ben vervolgens een 15tal seconden rond de machine blijven wandelen. De piek van 80 is van wanneer ik het toestel vlak aan de motor hield. De rest werd gemeten op ongeveer een meter afstand.

Screenshot_20180304-151226.jpg
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@Ronald oud beestje maar zolang het werkt alleen maar mooi. Fijn dat je er nog een filter voor kon krijgen en qua geluid zeker respectabel
@petrolhead heb net nog even gekeken naar wat het oor mag hebben op een dag en dat is 80db 8uur lang 5 dagen per week en gezien mijn 1dag en het feit dat ik niet naast de motor ga liggen is dit na nog even doorsparen ook wel een optie denk ik thnx voor het controleren
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
geloof dat dat ook te maken heeft met de kwaliteit van de speaker dus vraag me af of de meting uberhaupt zuiver is maar denk wel dat je in zo iedergeval een indicatie heb
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn zelfbouw fijnstof filter produceert 60 dba, die hoor je ook.
Jij wilt de spaanafzuiging gebruiken icm met een houtdraaibank, en inderdaad die produceert minder herrie als de gemiddelde afkortzaag. Weet je toevallig hoeveel dba je produceert als je aan het draaien bent?
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Geen flauw idee Ronald heb er niet bij stilgestaan omdat het geen storende hoeveelheid is zal het is een keer meten volgende week
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Er komen onder tussen best wat bruikbare tips voorbij. Maar ik heb een maar...
Help, ook ik zoek een goede afzuiging.

Nergens lees ik iets over het goed/slecht opzuigen van mdf stof tijdens het zagen en frezen?
Waarschijnlijk gebruiken jullie dit niet bij jullie werkzaamheden, maar ik wel.

Ik heb een combinatie machine met een rond 100mm spaan afzuiging, en bij het zagen komt daar nog een rond 45mm bij. Met mijn huidige 750watt afzuiger is het alsnog een grote stof bende in de schuur, en daar wil ik vanaf.

ik zit met al te verlekkeren aan een cycloon versie op gereedschappro.nl maar kan iemand mij vertellen of deze WEL MDF stof afzuigen en ik niet meer in de mist sta ???

dit is een mooie maar erg duur. https://www.gereedschappro.nl/stofz...llector-230v-complete-set-poten-drumkit/18093

deze is al beter te betalen, maar weet niet of dat de diameter ingang een probleem wordt? https://www.gereedschappro.nl/stofz...-cycloon-stofzuiger-230v-extra-compleet/17967
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb deze https://www.sorotec.de/shop/Super-Dust-Deputy-Kunststoff-XL.html?language=de zelf aan een 3pk dubbelfilter afzuiging geknutseld - deze https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/stofafzuiginstallaties/hbm-300-profi-stofafzuiginstallatie. Dat kost samen al een stuk minder dan jouw laatste. Ik heb er 160 mm pijpen aan, zuigt als een tierelier.

Je bent van harte welkom om met een flinke schuurmaschine eens een paar kilo mdf op te schuren en te kijken waar het stof blijft. Mijn ervaring met schuurstof van hardhout is dat ik de 15 liter voerton al vaak leeggegooid heb en in jaren nog nooit een volledige bodem stof in de 2 zakken verzameld heb. Dat geeft m.i. wel aan dat het stof door de cycloon afgescheiden wordt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Heb je hier al eens iets over geplaatst Jurriaan? Ik ben wel benieuwd naar wat meer info/foto's van je afzuigcombinatie. Ik ben van plan met dezelfde cycloon en de afzuigventilator van de HBM set een nieuw systeem te bouwen. Zoals ik er nu naar kijk ga ik met 15 cm buis werken. Hoe ben jij op 16cm gekomen. Mag ook wel in een ander topic op gereageerd worden bijvoorbeeld hier: https://www.woodworking.nl/showthre...oon-spaan-stofzuiger-voor-de-werkplaats/page2

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.