stofafzuiging vraagje

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
ik heb begin dit jaar een record dml 250 gekocht om mee te beginnen;)
en ben nu zoekende naar een stofafzuiging en denk daarbij aan een record cx 2500 met microfilter
voor gebruik met de draaibank en mogelijk een cirkelzaag en een van dikte bank
is die record een goeie optie of zeggen mensen hier van nou in de zelfde prijs categorie zijn er betere
apparaten op de markt(zie alleen maar duurdere en heb daar niet echt het budget voor)

mvg Jelle
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Dat toestel heeft een vermogen van 0.75 pk. Ik heb er eentje gehad met een vermogen van 1pk. Dat was al héél weinig... Ik zou de 2dehandsmarkt bekijken en zoeken naar een toestel met minstens 2pk. Je vindt dit type afzuigers regelmatig aan mooie prijzen: in een professionele omgeving mogen ze niet meer gebruikt worden i.v.m. normering in stofuitstoot.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Staar je overigens niet blind op die microfilter. Het grote probleem met dit type van machines is dat ze in overdruk draaien (is al veel over geschreven). Door ieder spleetje (je hebt er sowieso waar de zak aansluit op de machine) wordt stof naar buiten geblazen. Een microfilter laat minder door door de filter zelf, maar het principe van de overdruk en het rondstrooien blijft bestaan. Deze machines geven een aanvaardbaar resultaat als je er spanen mee afzuigt, maar bij een fijner type stof is (b.v. zaagtafel, schuurmachine) blazen ze heel wat in het rond. Een budgetvriendelijke oplossing kan er in bestaan een dergelijke machine in een andere ruimte dan de werkplaats, of buiten, op te stellen, zodat je in de werkplaats geen last hebt van de luchtvervuiling. Dit moet wel mogelijk zijn i.v.m. de aanzuig van verse lucht (afkoeling.... zorg zeker dat er geen verwarmingsinstallatie in de werkplaats staat die naar buiten moet ventileren...). De opstelling in een andere ruimte kan je echt wel vergeten bij het vermogen van dat cx 2500 toestel....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Klopt inderdaad. Ik heb net een fijnstoffilter gekocht voor mijn Tendotools TT3000 en ik ben nu van plan om te gaan testen met een soort tochtstrip tussen machine en zak. Eventueel nog een tweede (rubber) strip tussen spanband en zak. Daarmee hoop ik toch het probleem op te lossen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat toestel heeft een vermogen van 0.75 pk. Ik heb er eentje gehad met een vermogen van 1pk. Dat was al héél weinig... Ik zou de 2dehandsmarkt bekijken en zoeken naar een toestel met minstens 2pk. Je vindt dit type afzuigers regelmatig aan mooie prijzen: in een professionele omgeving mogen ze niet meer gebruikt worden i.v.m. normering in stofuitstoot.

Is de DX1000 van Record Power dan misschien een oplossing voor Jelle?

mvg
klaas
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Zonder te weten welke vermogens de diverse machines vragen en welk vermogen de electrische installatie aankan is het moeilijk te adviseren omtrent het wenselijke vermogen van de afzuiger. En omdat stofzuigers vaak ook stofblazers zijn zou ik er de voorkeur aan geven dat ding buiten of in een andere ruimte te zetten. Maar het is natuurlijk ook de vraag of dát kan.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
bedankt voor alle snelle reacties overigens heb ik ook geen haast met kopen zal wel rond mei gaan worden(verjaardag) maar tot 400 is ongeveer wat ervoor wil uitgeven

@brt ik sta bij een bevriende kunstenares in haar atelier en heb helaas niet echt de mogelijkheid om buiten iets neer te zetten denk ik maar zal het binnenkort is vragen waar ze mee akoord gaat
heb ook niet superveel ruimte en hij zal voornamelijk gebruikt worden voor mijn draaibank en vind dan zo'n micro filter wel een fijne gedachte omdat een zak vaak ook nog 30micron doorlaat
en heb ook qua hoogte niet veel schat ergens rond de 2,10m

@klaas0639 heb ik ook naar gekeken maar dat ding maakt nogal een flinke pokke herrie als je hem dicht in de buurt heb staan

@petrolhead hoe bevalt je tendotools?

@hubert vlakbank 2000 watt en draaibank 375watt het vermogen dat de installatie aankan weet ik niet zo maar kan ik navragen als het nodig is geloof trouwens dat ze ook krachtstroom heeft want volgens
mij staat de compressor op krachtstroom
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
In plaats van écht buiten plaatsen zou je het hele afzuigapparaat ook in een omkasting kunnen zetten. En dan maak je een buis of afvoerslang vanuit de kast door de muur of het dak naar buiten. De kast moet natuurlijk wel behoorlijk sluiten, want er ontstaat wat overdruk en bij lekkage krijg je nog altijd stof terug in je werkruimte. Op deze manier raak je dus het fijnstof kwijt en bovendien maakt het apparaat door de kast minder lawaai. Je zou zelfs nog geluiddempend bekleding aan de binnenkant kunnen aanbrengen.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
ja heb ik ook aan zitten denken maar ik ben bang dat als hij er flink voor moet werken of voor langere duur dat hij dan wel erg warm wordt.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
Zou het bij zo'n dx1000 bijvoorbeeld dan ook nodig zijn om de kist compleet afsluitbaar te maken en de lucht naar buiten af te voeren? Want er zit een fijnstof filter (0,5 micron) in dus waarom die moeite nemen dan denk ik zo.
zeker als de wanden van de kist met geluid isolatie gevoerd zouden zijn of zie ik dat verkeerd?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nou heeft mijn vader een Scheppach afzuiger staan waar ik een fijnfilter voor heb aangeschaft.

Deze is aan de bovenzijde dicht en aan de onderzijde zit deze met de rubber rand over de stalen rand heen met een stalen spanband.
Als technicus zou ik dan graag van de experts willen weten waar in godsnaam al dat stof uit al die kieren dan vandaan moet komen.

Dat zou dan de motorbehuizing moeten zijn, die toch ook behoorlijk netjes dicht is. Veel meer zit er niet aan zo'n apparaat waar kieren in kunnen zitten.

Dat deze zuigers niet professioneel gebruikt mogen worden heeft met blootstelling gedurende volle werkdagen het hele jaar door te maken.
Binnen het hobbybereik moet je altijd afwegen hoever je bereid bent te gaan voor die paar uur per week. Een afzuiger met microfilter is een prima oplossing om het hobbywerk te doen.
Ga je wel professioneel werken, verdien je er ook je geld mee en is bezuinigen op deze veiligheid een slecht idee.

Vermogen zegt niks. Staat er één vlakbank op die afgezogen moet worden, heb je geen 2pk nodig. Bovendien moet je naar onderdruk en volume kijken. Een slechte zuiger kan met 10 pk nog te kort komen, met 1000pk zuig je nog niks als je de impellor eruit haalt.

Op één 230v groep kun je zo'n 3600 watt verbruiken, met een vlakbank van 2000 watt hou je 1600 watt over.
Een 2pk(+1600watt) zuiger is dan op het randje, en zou ik niet adviseren.
Heb je meerdere groepen beschikbaar, geen probleem.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Aan de fijnstoffilter ontsnapt er helemaal niets inderdaad, bij mij is het tussen opvangzak en stalen rand dat er op een paar plaatsen wel eens een kanaaltje durft ontstaan waar stof gespuwd wordt. Dit weekend ga ik een soort isolatieschuim met één klevende zijde tegen de stalen rand plakken, en hetzelfde aan de binnenkant van de spanband. Zo vermoed ik wel dat dit probleem opgelost zal zijn.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@petrolhead

hoe bevalt je tt3000? heb een beetje rond zitten kijken en ze hebben best redelijke prijzen maar heb wat wisselende dingen gelezen over het merk dus ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.
en hoe hoog is hij met het fijnfilter erop ben namelijk wat beperk in ruimte tussen vloer en plafond
en wat doet hij qua geluid ?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb er eigenlijk niets slechts over te zeggen! Doet het overal goed op. Volgende week ga ik je kunnen zeggen of hij het ook goed doet op 120mm afzuiging, maar daar twijfel ik niet aan. Met de H610 fijnstoffilter is hij aanzienlijk lager dan met de standaard stoffilter. Ik schat ongeveer 175cm oid. Hij is niet stil, maar dat zijn de machines die je erop aansluit ook niet....

*edit: bij vlakken van minstens 20 breed eiken or whatever, durft hij wel eens te verstoppen aan de ingang van de machine. Maar dat ga je met elke afzuiging hebben die daar een kruis heeft zitten om grote onderdelen uit de motor te houden.

Verder zou ik in jouw geval zeer geneigd zijn om deze snel te kopen:

https://www.2dehands.be/doe-het-zel.../stofzuiger-tendotools-tt3000s-399689596.html

Leuke extra's zoals de stofzuigkit, stofkap, afzuigdarm... En vooral: de fijnstoffilter. Die alleen al kost 240€ nieuw.
 
Laatst bewerkt:

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
ja zie hem staan probleem is dat het ruim 200km bij me vandaan is en ik graag dingen zie voor ik ze 2ehands koop en red het niet zover te rijden op het moment dus laat het wel gaan
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Nou heeft mijn vader een Scheppach afzuiger staan waar ik een fijnfilter voor heb aangeschaft.

Deze is aan de bovenzijde dicht en aan de onderzijde zit deze met de rubber rand over de stalen rand heen met een stalen spanband.
Als technicus zou ik dan graag van de experts willen weten waar in godsnaam al dat stof uit al die kieren dan vandaan moet komen.

Dat zou dan de motorbehuizing moeten zijn, die toch ook behoorlijk netjes dicht is. Veel meer zit er niet aan zo'n apparaat waar kieren in kunnen zitten.

Dat deze zuigers niet professioneel gebruikt mogen worden heeft met blootstelling gedurende volle werkdagen het hele jaar door te maken.
Binnen het hobbybereik moet je altijd afwegen hoever je bereid bent te gaan voor die paar uur per week. Een afzuiger met microfilter is een prima oplossing om het hobbywerk te doen.
Ga je wel professioneel werken, verdien je er ook je geld mee en is bezuinigen op deze veiligheid een slecht idee.

Vermogen zegt niks. Staat er één vlakbank op die afgezogen moet worden, heb je geen 2pk nodig. Bovendien moet je naar onderdruk en volume kijken. Een slechte zuiger kan met 10 pk nog te kort komen, met 1000pk zuig je nog niks als je de impellor eruit haalt.

Op één 230v groep kun je zo'n 3600 watt verbruiken, met een vlakbank van 2000 watt hou je 1600 watt over.
Een 2pk(+1600watt) zuiger is dan op het randje, en zou ik niet adviseren.
Heb je meerdere groepen beschikbaar, geen probleem.

Ik ben noch expert,noch opgeleid technicus, maar ik heb toch een paar bedenkingen hierbij. Hoop daarbij niet te ver off-topic te gaan.


Over waar het zou lekken:


Als je een goed aansluitende fijnstoffilter hebt, is er nog de aansluiting tussen zaken machine die de lekken levert. Een zak is altijd iets groter dan de hoepel van de machine en zit wat gefronst rond deze hoepel. Rond de plaatsen waar deze dubbel zit, blaast de machine stof naar buiten.Bij de ene machine al wat meer dan de andere. Ik heb zelf een Felder AF 22 staan. Hier is een alternatief systeem gebruikt, dat de zak aanduwt tegen een soort tochtstrip, maar ook dit geeft in de hoeken wat lekken.




Over een hobbywerkplaats vs een professionele omgeving en daarbij horende normering:


Ik kan je redenering i.v.m. die paar uur per week slechts tot op beperkte hoogte volgen.


Vooreerst zijn de meeste professionele werkplaatsen vel tientallen keren groter dan een hobbywerkplaats, wat maakt dat de concentratie schadelijke stoffen bij eenzelfde uitstoot in een hobywerkplaats vele tientallen malen hoger zal zijn.


Als je de foto's op het forum bekijkt zie je heel wat werkplaatsen in garages, bergingen,en zelfs binnenshuis. In elk geval in ruimtes die meerdere functies vervullen en die regelmatig rechtstreeks in verbinding staan met het woongedeelte. Fijn stof dat een zuiger uitstoot slaat overal neer in de omgeving en dwarrelt opnieuw op bij elke daaropvolgende luchtverplaatsing van betekenis. Dus je bevuilt je werkplaats, wat later loop je erdoor of je bent gewoon met handgereedschap, en je hebt een nieuwe blootstelling.
Hou dan ook nog even in het achterhoofd dat houtstof bij heel wat soorten (o.a. eik) in min of meerdere mate carcinogeen is, en dat de meeste lijmen bij plaatmateriaal ook niet gezond zijn (o.a. formaldehyde).Schijnwerkers hebben meer longaandoeningen en meer carcinomen van de neusholte dan andere beroepsgroepen.
In een werkplaats die volledig is afgescheiden van de woning, en voor niets anders gebruikt wordt, volg ik al wat meer…


Over het vermogen:


Het spreekt voorzich dat een toestel met meer vermogen beter afzuigt dan eenzelfde toestel met minder vermogen. Men neme eenzelfde toestel in eenzelfde installatie met een zwakkere en een sterkere motor. Zonder belasting (dat is een relatief begrip: er is altijd belasting door de weerstand van de lucht in het buizenstelsel en over de filter) kunnen die toestellen met dezelfde ventilator die aan eenzelfde toerental draait MISSCHIEN dezelfde onderdruk en hetzelfde luchtdebiet opbouwen. Naarmate de belasting oploopt (buizenstelsel, filter, bochten,hoeveelheid aangevoerde spanen) zal een toestel met minder vermogen véél sneller heb debiet en de onderdruk laten zakken.


Uiteraard moet de installatie het vermogen aankunnen. Ik ken de situatie in Nederland niet, maar in België hebben de meeste 220 volts installaties meer dan 1x20 ampere….


Ikzelf hebachtereenvolgens de volgende afzuigers gehad:


Vynckier 1pk, 1zak
Contimac – kopie,3pK, 2 zakken
Felder AF 22, 3pK,,2 zakken
Recent: Felder RL160, onderdruksinstallatie.


1 pk voldeed hier niet om, opgesteld naast de vlak-vandikte met breedte 310mm, de vandiktebank af te zuigen als je een paar mm afneemt bij een plank van een 15cm breedte. We spreken dan alleen nog maar over de spaanafzuiging, niet over stof of fijnstof. Hiervoor is een debiet nodig dat een stuk hoger ligt.


Overigens de bemerking dat je in geen enkele hobby- of semiprofessionele een ideale situatie zal bekomen… Zelfs die RL 160 geeft een redelijke hoeveelheid stof af op het ogenblik dat je de zakken moet wisselen.


Ikzelf heb een werkplaats in een kelder en ben beperkt in de mogelijkheden om te ventileren.


Je zal altijd moeten kiezen in functie van budget en praktische mogelijkheden… Ik zou met een budget van 400 euro, in de eerste plaats de 2dehandsmarkt goed in de gaten houden. Je vindt hier heel wat, en als je aan een corrrecte prijs kan kopen, kan je meestal voor dezelfde prijs verder verkopen indien niet bevredigend. In die zin is die Tendotools nooit een risico… Je vindt regelmatig gelijkaardige aanbiedingen. Heel af en toe vind je eens een onderdrukafzuiging rond de 500 euro (zoek naar ALKO en Electra beckum).


Als je kan opstellenbuiten de werkplaats (buiten / bijgebouwtje) koop je prijs/kwaliteit gewoon een toestel met voldoende vermogen indien de elektrische installatie dit toelaat. En als de afzuig van warmte in de winter geen te groot probleem vormt…


Overige factoren die mee de luchtkwaliteit in de werkplaats bepalen: ventilatie, eventuele luchtfiltering, mogelijkheden om te poetsen (vloeren, open kasten)…








Een respectvolle en vriendelijke groet naar eenieder op het forum.




Ik heb zelf lang in een vuile werkplaats, met een rondblazende stofafzuiger gewerkt… in het begin en bij beperkt budget is dit niet het eerste waar je oplet…. Heb bij de verbouwing de muren van de werkplaats 2x afgespoten met een hogedrukreiniger… Er komt nog altijd houtstof uit…. Vandaar de beslissing dat dit op lange termijn niet kon blijven duren…
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het grootste nadeel van je afzuiger in een andere ruimte zetten is de extra luchtstroom die erbij komt. Zeker als dit koude buitenlucht is, daar is niet tegenop te stoken.
Als ik bij de zaag kijk, dan ontsnapt daar meer stof dan via de afvalzak die niet strak genoeg geklemd wordt.
 

jellevK

Actieve deelnemer
26 feb 2018
62
1
Veenendaal
@brt

nee hoor dit is niet off topic ben juist blij dat dit soort dingen opgebracht worden want dat zet mij ook aan het denken:D dank daarvoor en zal inderdaad marktplaats e.d. in de gaten houden
heb helaas niet de mogelijkheid voor buiten in verband met o.a. warmte verlies
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb er eigenlijk niets slechts over te zeggen! Doet het overal goed op. Volgende week ga ik je kunnen zeggen of hij het ook goed doet op 120mm afzuiging, maar daar twijfel ik niet aan. Met de H610 fijnstoffilter is hij aanzienlijk lager dan met de standaard stoffilter. Ik schat ongeveer 175cm oid.

Hij is niet stil, maar dat zijn de machines die je erop aansluit ook niet....

Wat moeten we ons inbeelden bij niet stil? Hoe groot is de geluidsdruk van die tt3000?

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.