Hout drogen.

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
20180225_165453-4.jpg

Stammetje kastanjehout aan het vormen.
Hout is nat.
Wanneer deze ruw klaar is hoe kan ik deze het beste laten drogen?
In huis (cv), onder een afdak buiten bij het haardhout?
In de muurverf zetten, inpakken in plastic, houtlijm.
Graag advies daar er meer stammen gaan volgen en ik de juiste werkwijze wil volgen.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Denk dat ik de kopse kanten maar insmeer met paraffine of houtlijm, de ruw gedraaide schaal in een papieren zak stop en in een onverwarmde kamer leg.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Al vele malen besproken, even de zoekfunctie gebruiken of gewoon even lekker door het forum struinen, kom je van alles tegen
Muurverf haalt het geen barst uit, droogt net zo snel met als zonder
parafine of houtlijm, kopse kanten
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Zie ik het goed dat de kern er nog in zit? dan zal ie toch wel barsten denk ik. Maar misschien vind je dat wel helemaal niet erg.... Of is het stuk hol?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zie ik het goed dat de kern er nog in zit? dan zal ie toch wel barsten denk ik. Maar misschien vind je dat wel helemaal niet erg.... Of is het stuk hol?

Wat Ronald denk ik bedoeld is dat het de kern van de boom tussen de centers gespannen zit.... meestal worden schalen of holle vormen anders gedraaid. namelijk het hout 90 gedraaid.

als dit niet duidelijk is, is het misschien raadzaam op google een eental afbeeldingen van gedraaide schalen op te zoeken en te kijken hoe de vezels van het hout georiënteerd zijn. Waarschijnlijk kom je weinig draaiwerk tegen waar de kern nog in zit
succes!
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Dit is ook wat ik van plan ben Jurriaan.
Kern er verder uit en wegleggen.
Hoe zal ik deze laten drogen? Was de oorspronkelijke vraag.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
kopse kanten (dus rand boven en onder) insmeren met witte houtlijm, en dan in een niet te warme of te droge of te veel tochtende ruimte wegzetten, waar het desondanks warm/droog/tochtig genoeg is om het hout net niet te laten schimmelen. :cool:

En als je kans ziet de wanddikte nog te halveren, nemen je kansen op probleemloos drogen toe.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Kijk, daar heb ik wat aan.
Morgen draai ik de kern er verder uit en maak de wand dunner.
Even kijken of we de door jou beschreven kamer kunnen vinden!
Bedankt voor de reactie en de anderen uiteraard ook!
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik dacht dat kastanje ook altijd mee viel hoeveel het scheurde?
Is daar trouwens een lijstje van hoeveel elke houtsoort scheurt?
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
De "mislukte tussen de centers gedraaide"schaal afgewerkt.
Mijn vrouw is er blij mee en ik ook wel.
Op de bodem zie je dus de endgrain
DSC_5557.jpg

DSC_5559.jpg

DSC_5560.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.