De Bosch schaafmachine PHO 3100 of de Bosch GHO 26-82?

Ricky

Nieuw lid
28 sep 2010
13
0
Ik wil één van de twee aan gaan schaffen maar kan op internet eigenlijk geen overtuigend argument vinden waarom die blauwe beter zou zijn behalve dan dat het verondersteld wordt.
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
Voor alle duidelijkheid, ik wil in deze prijsklasse blijven zitten, zo rond de 150 euro dus.
Goede, beargumenteerde alternatieven zijn ook welkom :)
 
A

Athanor

Guest
Da's dan makkelijk de prijsgrens beperkt je tot de groene.....


Fons
 

Ricky

Nieuw lid
28 sep 2010
13
0
Hoi Rudolf,

Ja, de prijzen ken ik, op dezelfde site is de groene 144 euro.
Voor de prijs hoef ik het dus niet te laten.
De groene is volgens de beschrijving iets sterker en iets lichter.
Deze kwalificaties zouden dus gunstiger kunnen zijn.
De PHO3100 is ook de zwaarste uit de groene klasse.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De blauwe Bosch machines zijn bedoeld voor continu profesioneel gebruik.
en de groene worden gemaakt voor hobby gebruik.
Het grootste verschil zit binnen in de machine, zoals lagers en dergelijke.
Het zijn totaal verschillende machines.
Ik zelf heb alleen ervaring met blauwe Bosch, decoupeerzaag, vlakschuurmachine. pneumatische boorhamer en schroefmachine. hier ben ik zeer tevreden over.
Er zitten machines tussen die ik al meer als 10 jaar gebruik, het is niet alleen Festool die goede machines maakt.
 

Ricky

Nieuw lid
28 sep 2010
13
0
Ik heb zelf ook al twee machines (boortol en excentrische schuurmachine) uit de blauwe serie. Maar omdat ik er niet continue gebruik van maak kan ik ook niet zeggen of ze veel beter zijn, al heb ik met het boortolletje al duizenden gaten geboord.
Het zal dus wel die blauwe worden.

Even over die opmerking over Festool: daar heb je helemaal gelijk in, je hoeft je niet 'blauw' te betalen om een goede machine te bezitten. (of in dit geval juist wel)

Ik zie op dit forum nogal wat mensen schermen met peperdure machines. Allemaal leuk en aardig, en het zal het werk zeker iets gemakkelijker maken, maar het maakt je geen betere vakman.
Soms krijg ik het idee dat je niet helemaal serieus wordt genomen als je niet het allerbeste gereedschap bezit. (of wilt aanschaffen)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Ricky,

dat laatste ben ik zeker niet met je eens. Er is op het forum ook genoeg te vinden over goedkoper/2e hands gereedschap en zelfs zelfbouwgereedschap. Daarnaast zie je ook veel startersprojecten waarbij de pro's adviseren etc.. Het gaat er wel om welke reactie je zelf geeft en hoe je je opstelt. Daarnaast kun je iemand die fulltime met houtbewerking bezig is niet kwalijk nemen dat ie enthousiast is over zijn nieuwe (dure) gereedschap.. en ja de praktijk leert nou eenmaal dat goedkoop vaak duurkoop is... maar er zijn altijd uitzonderingen... Verschil tussen bosch blauw en festool is overigens vaak niet zo heel groot.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Nog over Festool, en het duurste wil ook niet zeggen het beste.

Ikzelf heb geen voorkeur voor een Merk, het ene merk maakt betere schaafmachines,
het ander betere zaagmachines, enz
En vanuit dit standpunt koop ik mijn gereedschap.

Ps ik heb niets tegen Festool, alleen ik zou er geen schaafmachine van kopen.
 

Ricky

Nieuw lid
28 sep 2010
13
0
@ avos Ik neem helemaal niemand kwalijk als men enthousiast is over nieuw duur gereedschap. Zou ik ook doen. Maar dat zei ik ook niet.

@designer-john Ik probeer een zo goed mogelijke machine te krijgen voor zo min mogelijk geld.
Merk is dan inderdaad ondergeschikt.
En Festool is niet heilig, hallelujaa.... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.