verlichting werkplaats

mot

Actieve deelnemer
29 jul 2015
33
1
Brecht, Antwerpen
Nieuwe werkplaats aan het inrichten. Deze is 4m90 breed en 8m lang met een hoogte van 3m10. Ik ben nu aan het kijken welke verlichting ik best neem.

Hoeveel lampen en wattage om de ruimte voldoende te verlichten? LED TL? Kleurtemperatuur?

Wat is jullie advies? Alvast bedankt !
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik moet even diep in mijn geheugen graven want deze berekeningen heb ik eind jaren 80 voor het laatst regelmatig gedaan. Gelukkig is mijn externe harde schijf het gehele www.:o
Wil je uitstekend kunnen lezen heb je op 1 meter hoog ongeveer 500 lux nodig (=lumen per m2) voor een magazijn is 150 lux genoeg.
Dus 4.9x8x500=19600lumen dit delen door het aantal lumen van de lamp en je weet het aantal. Als voorbeeld https://www.elektrohandelsprijzen.nl/LED-paneel-30x60cm-AS-4000K dit armatuur geeft 1800 lumen zou je dus op 11 stuks uitkomen.
In dit verhaal is even geen rekening gehouden met verouderingsfactoren vervuilingsfactoren en reflectiefactoren van de ruimte. Ook de hoogte is niet geheel juist berekend. Dit is een grove indicatie. Ik zou er 10 inzetten goed verdeeld als je veel licht wil en een stuk of 6 als je minder (150 lux) wil. Je kunt op je telefoon een lux meter installeren dan weet je ongeveer hoeveel 150 lux en 500 lux is. Wil je een spuitruimte verlichten heb je weer veel meer nodig.
 

banaan

Nieuw lid
29 apr 2017
1
0
Ik moet even diep in mijn geheugen graven want deze berekeningen heb ik eind jaren 80 voor het laatst regelmatig gedaan. Gelukkig is mijn externe harde schijf het gehele www.:eek:
Wil je uitstekend kunnen lezen heb je op 1 meter hoog ongeveer 500 lux nodig (=lumen per m2) voor een magazijn is 150 lux genoeg.
Dus 4.9x8x500=19600lumen dit delen door het aantal lumen van de lamp en je weet het aantal. Als voorbeeld https://www.elektrohandelsprijzen.nl/LED-paneel-30x60cm-AS-4000K dit armatuur geeft 1800 lumen zou je dus op 11 stuks uitkomen.
In dit verhaal is even geen rekening gehouden met verouderingsfactoren vervuilingsfactoren en reflectiefactoren van de ruimte. Ook de hoogte is niet geheel juist berekend. Dit is een grove indicatie. Ik zou er 10 inzetten goed verdeeld als je veel licht wil en een stuk of 6 als je minder (150 lux) wil. Je kunt op je telefoon een lux meter installeren dan weet je ongeveer hoeveel 150 lux en 500 lux is. Wil je een spuitruimte verlichten heb je weer veel meer nodig.

1 ding dat je bent vergeten en dat is de RA waarde(kleur echtheid), dit wil je zeker op 90+(liever 95+) hebben(succes met je china armaturen). daarnaast is de veroudering van led wat anders als de jaren 80tld's.
wat mij betreft wil je ook minimaal 600lux op je werkvlak(+/-1mtr) zonder schaduw met een minimale gelijktijdigheid van 0.7(laag voor detail/houtbewerking).
gratis programa's waar je dit mee kan uitrekenen is bv. dialux(4,13 is voor een leek makkelijker als de EVO versie) , maar alsnog, voor een leek is dit vrij gecompliceerd.
qua lux per m2 kom je er vaak wel met +/- 8a10W per m2.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Hier een schuur van 30m2, ga ik eerst nog even schilderen (wit) en daarna 4x een LED paneel ophangen van 30x120cm.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Had een aantal oude 1.20m TL bakken voor in vochtige ruimtes over. Hier Van philips led balken in geplaatst. 2500lumen per lamp in daglicht 6500k.
https://www.lampdirect.nl/philips-l...master-daglicht-incl-led-starter-vervangt-36w

heb er 3 van deze in een 4 bij 3m ruimte. Heel helder en rustgevend licht voor je ogen. Nadeel je hebt niet door dat het buiten avond is, dus als je vrouw belt scha tik ga slapen en het 00:00 denk je wel even ow.......

wel even kijken of je een magneet (starter) of elektronische starter hebt. hiervoor heb je 2 soorten retrofit modellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.