(Dewalt) DW707 bijstellen? Wegens schuinzagen

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Beste Allen,

Ik ben in bezit van een Dewalt DW707 afkortzaag. Op zichzelf een prima ding (natuurlijk geen Festool of dure dewalt), maar er zit na mijn idee na een heel aantal jaren te veel speling op het uittrek mechanisme.
Daardoor zaagt hij bv niet helemaal 45 of 90 graden...er zit zeg maar 1mm verschil over 10cm ofzo. Nu heb ik in het verleden volgens mij hier gelezen dat er iets aan te doen is, maar ik kan het nergens meer terug vinden...

Iemand toevallig een idee? Voordat ik er echt klaar mee ben en toch veel centjes uit ga geven om een DWS708 of een Kapex 80 of 120 aan te schaffen (ben daar overigens ook nog niet over uit, maar dat terzijde.)

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Dank

gr

Hendrik
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Volgens mij zit er bij de geleiders eem plastic dop die eraf kan en hieronder zit een schroef om de geleiders weer strak op de rollen te zetten. Ik kan er vanavond wel een foto van maken van de mijne. Maar opzich is het wel goed te vinden.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
ooo dat zou top zijn Jelmer. Hopelijk kan dit hinderlijke probleempje dan toch nog snel verhelpen...voordat ik me spaargeld echt weer zwaar aanspreek.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou toch eerst kijken of de zaag wel gewoon haaks staat. De maatschaal aan de voorzijde waar de vaste standen in zitten is verstelbaar, en voor het kantelen heeft de zaag aanslagen op 0 en 45 graden.

In jouw geval spreek je van niet haaks zagen op de uittrekfunctie. Mijn eerste gedachte is dat de zaag een tik heeft gehad en de maatschaal is verschoven, mits de zaak niet ernstiger is beschadigd, een beschadigde vaste stand bijvoorbeeld.

Kijk hier eerst naar voordat je het ding uit elkaar haalt. Op het stangenmechanisme komt niet zo snel speling.

De DW707 is overigens een prima en nauwkeurige machine, die hoef je echt niet gelijk voor een Kapex in te ruilen.
Zou ik nooit doen althans.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hi William,

Ik snap je punt. Enige manier hoe ik het kan meten na mijn idee is leggen van haakse hoe langs de zaag en hoe je zeg je dat goed...tegen de achterkant van de zaag. En dat is recht bij 90 graden.
Daarom vermoed ik dat het in uittrek mechanisme zit.

Ik heb nu een aantal keren zeg maar een kistje of doosje willen zagen in verstek. En loopt de boel gewoon af, als ik zeg maar planken pak van 22cm. Hij kan max 25cm als ik het goed heb. En zeker als ik hem in verstek zet. Het verschilt gewoon zeg maar een paar mm. Misschien ben ik wel te precies hoor.. maar ik heb het idee dat het met de tijd erger wordt.

Het liefst zou ik hem graag nog aantal jaren mee willen laten gaan. Want Kapex of een nieuwe Dewalt is toch beste aanslag op me budget. Die ik liever aan iets anders uitgeef.

gr

Hendrik
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
20180223_204944.jpg

Gelukkig hoeft voor deze stelknop de machine niet uit elkaar William. Enkel de stekker uit het stopcontact en het zaagblad even verwijderen. Dan zie je achter waar het zaagbad zit een zwart dopje. Deze haal je weg en je ziet weer een zwart plastic dop zitten met een schroeffunctie. Draai deze voorzichtig vaster tot de speling op de geleider weg is, maar niet zo vast dat hij niet meer wil uittrekken.
Als het goed is, heb je dan dat probleem opgelost. En kijk ook gelijk even de tips van trilliwilli na. ;)
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Thx Jelmer ik ga morgen de boel ff checken en goed bekijken. En natuurlijk nog eens met haakshoek er langs. Laat de uitkomst nog wel weten
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Op de machine van mijn vader (heb zelf een Bosch) heb ik de maatschaal na enige "mishandeling" wel eens recht moeten zetten. De stangen nog nooit nagesteld. Het is wel een gevoelig punt als die niet mooi spelingvrij zijn.

Ook een oorzaak van scheefzagen, een botte zaag. Dus ook deze controleren. Wanneer je bijvoorbeeld een spijker of nietje aan één kant heb geraakt, is de zaag ook bot aan één kant en zal die wegtrekken.

Het hoeft hier niet het geval te zijn, maar kan wel een oorzaak zijn.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Gaan we ook nog checken. Ik heb wel gewisseld, met blad dat nog niet zo lang geleden geslepen was. Zelfde probleem. Maar ik ga daar ook nog naar kijken. Bedankt voor het mee denken in iedergeval
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Sorry voor de late reacties, maar vorige week niet wat kunnen doen. Was ook te koud, heb helaas geen binnen werkplaats op dit moment.

Maar heb gisteren alles schoongemaakt en gesmeerd met (prof) siliconenspray... moet wel zeggen dat het beter loopt. Heb nog steeds wel het idee dat hij in soort bocht zaagt.
Maar minder dan eerst. Heb de boel ook allemaal iets gesteld.

Heb bij de bouwmaat de Festool en Metabo bekeken en de duurdere dewalt...moet wel zeggen dat meer gecharmeerd ben van die manier geleiden...dus twee geleider naast elkaar, i.p.v. boven elkaar.
Maar goed gaat het eerst nu weer zo proberen.

Mocht ik echt denken van het wil niet...Dan ga ik denk toch maar eens voorzichtig kijken naar Metabo, Makita of Dewalt... voor 300-400 euro. Festool is wel heel mooi, maar ook ontzetten duur en ik weet niet of ik dat er ooit uit ga halen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.