te laat?

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
nu heb ik op het forum gelezen dat je stammetjes 'af moet sluiten' tegen de scheurvorming/barsten.
ik heb hier sinds twee maanden stammetjes liggen (30 cm lang en 12 t/m 23 cm breed, verschillende soorten hout) en ging even kijken, je raad het al: scheuren.
kan ik dit als nog behandelen, en wat is de beste manier? kan het helemaal door scheuren, de hele 30 cm lang?
vind het wel zonde moet ik zeggen, vooral om dat het zo moeilijk is om aan stammetjes te komen. maar ach,al doende leert men.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Jammer genoeg blijven de scheuren. Als hout ( terug ) nat wordt gaan de barsten dicht , maar leg je ze droog dan komen ze onvermijdelijk terug :cry: , Spijtig maar helaas
gr,
Danny
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ja Danny daar moest ik ook aan denken, even nat maken....en als ik ze daarna meteen 'afsluit' zeg maar? komen de scheuren dan ook terug?
iemand hier evaring mee?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Weet ik niet. Ik heb planken liggen die 10 jaar buiten gedroogd zijn , niet behandeld - dat kende ik niet - en er zijn kopbarsten in tot 15 cm. Zonde hé :cry:
gelukkig heb ik een houtkachel :D
gr,
Danny
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hang van het type hout af of het verder scheurt. Bv ik heb Eiken van kop tot staart zien scheuren omdat het zo weinig meegeeft. Zachtere houtsoorten scheuren vaak alleen een eindje in vanaf het kopshout. Kan in elk geval geen kwaad om de einden alsnog in te smeren met verdunde houtlijm. Wat de huidige scheuren betreft, wie weet kan je die prima verwerken hoor. Houten objecten met scheuren 'leven' meer naar mijn mening. Bv een decoratief scheurtje op de rand van een schaal, prima hoor.

Voor toekomstig hout de einden insmeren (doe ik overigens zelden tot nooit..), en het hout buiten opslaan. Geen zon en geen regen. De stam alvast splijten kan ook, maar daarvoor moeten je stammen groot genoeg zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
mootje zei:
nu heb ik op het forum gelezen dat je stammetjes 'af moet sluiten' tegen de scheurvorming/barsten.quote]

Het insmeren van de kopse kanten is geen wondermiddel. Het gaat het scheuren alleen wat extra tegen. En zoals al gezegd, het is heel afhankelijk van de houtsoort. Mijn eigen ervaring is dat esdoorn heel stabiel droogt, maar peren daarentegen, als je dat op stam laat drogen kun je er na verloop van tijd alleen nog maar tandenstokers van draaien.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
degele zei:
Jammer genoeg blijven de scheuren. Als hout ( terug ) nat wordt gaan de barsten dicht , maar leg je ze droog dan komen ze onvermijdelijk terug :cry: , Spijtig maar helaas
gr,
Danny

Het is niet omdat de scheuren door zwelling onzichtbaar worden dat ze ook terug aan elkaar verbonden zijn. Eens de scheur er is blijft ze er...
Je moet groeiringen van hout bekijken als allemaal cilinders waarbij de ene perfect in de andere past. Bij droging krimpen de cilinders, bij de ene houtsoort al wat meer dan de andere.
Alleen wordt deze krimp verhinderd door de cilinders die er zich in bevinden. Gevolg is dat ze gaan scheuren zodat ze kunnen krimpen. Wat ik al is doe is met een kettingzaag over de langse richting van de stam inzagen tot in het hart van de boom. Zo laat je het hout toe om te krimpen door er een gecontroleerde "scheur" in te zagen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Prima methode als je daarna toch de stam gaat verzagen in planken en/of balken, maar vrij nutteloos als je wil gaan draaien. Of zie ik dat verkeerd?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als het gaat over kleinere stammetjes heb ik eens een andere methode gehoord.
Je hout nat draaien en nadien drogen met behulp van een microgolfoven.
Je weegt dan eerst je werkstuk met een nauwkeurige weegschaal en zet dan het hout in de microgolf op ongeveer 600 watt gedurende enkele minuten. Daarna terug wegen. Dit procédé herhalen tot er geen gewicht meer afgaat. Ik heb er geen ervaring mee maar zo kan je volgens een bevriend houtdraaier kleine werkstukken drogen zonder scheuren. Afwerken kan nadien. Je kan er ook voor kiezen om eerst de vorm ruw te draaien, dan te drogen en dan verder fijn te draaien en af te werken want kleine vervormingen zijn mogelijk.

Naar het schijnt is het wel zeer gevaarlijk om dit te doen zonder overleg met vrouwlief...
Het risico bestaat dat je de (zelfgedraaide?) deegrol tegen je hoofd krijgt... ;)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jokke zei:
Als het gaat over kleinere stammetjes heb ik eens een andere methode gehoord.
Je hout nat draaien en nadien drogen met behulp van een microgolfoven.

Ik heb daar een paar keer mee geexperimenteerd. Dat wil aardig, maar kleine barstjes blijven onvermijdelijk (prima voor mij). De grote 'killerbarsten' heb ik er wel mee vermeden.
Idd dmv wegen in de gaten houden wanneer het object droog is (stabiel gewicht).
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank allemaal voor de tips

ik weet niet wat voor hout het is, zal er eens een foto van maken, volgt nog..

buiten drogen is geen optie hier. is de (koude)schuur ook goed? en moet ik ze dan staand of liggend drogen?
nu heb ik ze weer nat gemaakt en ga ze insmeren met lijm.okee de grote barsten/scheuren blijven maar wie weet wat er overblijft. ;)

hout nat draaien en in de microgolf... mmm het overwegen waard, wel oppassen dus

citaat jokke;"Naar het schijnt is het wel zeer gevaarlijk om dit te doen zonder overleg met vrouwlief...
Het risico bestaat dat je de (zelfgedraaide?) deegrol tegen je hoofd krijgt... ;) "
niks vrouwlief, ....baas over eigen magnetron..... :lol:
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Re: te laat? edit> foto houtsoort

hierbij de foto, om uit te zoeken wat voor houtsoort het is.
- de bovenste is nat, de kleur is rozig/rood, bast donker en 'korte streepjes'
- links heeft een gladde bast, ook korte streepjes, beuk? zwaarder dan stuk rechts (kleine stukje er boven op, zelfde hout? lijkt erop, alleen lijkt het lichter/zachter hout te zijn)
- rechts heeft een grove bast, en schimmel...helaas

graag jullie suggesties, bij voorbaat dank.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Boven in het midden met de rode tint doet mij sterk denken aan Prunus.
Linksonder lijkt me ook eik te kunnen zijn.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Woodworker zei:
Als het echt walnoot is, heb je alleen wel de pech dat het alleen spinthout is.

:eek: Spinthout zijn de buitenste jongste jaarringen van een stam, dat zijn die jaarringen die realtief ver van elkaar afstaan tov van de rest. Ergo als je een hele stam hebt, heb je nooit alleen spinthout maar ook kernhout. Of wordt ik nu zot?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik had een keer een walnootstam van 40 cm dikte, en dat had maar 10 cm kernhout :!:

Zoals je kunt zien op de foto, heeft het stammetje alleen rond het hart een donkere houtsoort. Dat komt goed overeen met de stam die ik toen had. In combinatie met de dikte en structuur van de bast dacht ik direct aan walnoot.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank voor de antwoorden

die prunus soort lijk mij een leuk effect te geven bijhet draien, ik heb de soort nog opgezocht en zie dat er heel veel soorten zijn.

die stam op de foto; lijkt er inderdaad op. enne ik heb meteen de link maar even in mijn favorieten gezet, kan ik die site later ook even raadplegen. dank voor de tip

ik ga het gewoon draaien en zie wel wat het wordt
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
zuma zei:
Woodworker zei:
Als het echt walnoot is, heb je alleen wel de pech dat het alleen spinthout is.

:eek: Spinthout zijn de buitenste jongste jaarringen van een stam, dat zijn die jaarringen die realtief ver van elkaar afstaan tov van de rest. Ergo als je een hele stam hebt, heb je nooit alleen spinthout maar ook kernhout. Of wordt ik nu zot?

Je hebt 3 type bomen:
spintbomen, rijphoutbomen en kernhoutbomen.
Spintbomen zijn bv berk, els en esdoorn. Bij sommige bomen blijft de gehele stam aan het groeiproces deelnemen en is geen onderscheid tussen buiten en binnenste lagen.
Rijphoutbomen zijn bv de beuk, linde en perebomen. Deze bomen vormen rijphout. De cellen in het oudere deel van de stam sterven geleidelijk af, zonder dat zich dit zichtbaar van het spint onderscheidt.
Kernhoutbomen zijn bv eiken, noten en mahonie. Hier is wel duidelijk spint en kernhout van elkaar te onderscheiden, doordat de cellen in de kern bij het afsterven gepaard gaan met duidelijke verschijnselen. Denk aan de kleur, vastheid en vochtgehalte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.