Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: te laat?

te laat?

nu heb ik op het forum gelezen dat je stammetjes 'af moet sluiten' tegen de scheurvorming/barsten.
    ik heb hier sinds twee maanden stammetjes liggen (30 cm lang en 12 t/m 23 cm breed, verschillende soorten hout) en ging even kijken, je raad het al: scheuren.
    kan ik dit als nog behandelen, en wat is de beste manier? kan het helemaal door scheuren, de hele 30 cm lang?
    vind het wel zonde moet ik zeggen, vooral om dat het zo moeilijk is om aan stammetjes te komen. maar ach,al doende leert men.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Re: te laat?

Jammer genoeg blijven de scheuren. Als hout ( terug ) nat wordt gaan de barsten dicht , maar leg je ze droog dan komen ze onvermijdelijk terug :cry: , Spijtig maar helaas
    gr,
    Danny

ja Danny daar moest ik ook aan denken, even nat maken....en als ik ze daarna meteen 'afsluit' zeg maar? komen de scheuren dan ook terug?
    iemand hier evaring mee?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Weet ik niet. Ik heb planken liggen die 10 jaar buiten gedroogd zijn , niet behandeld - dat kende ik niet - en er zijn kopbarsten in tot 15 cm. Zonde hé :cry:
    gelukkig heb ik een houtkachel
    gr,
    Danny

oe dat is inderdaad zonde, gelukkig is het nog winter....

Hang van het type hout af of het verder scheurt. Bv ik heb Eiken van kop tot staart zien scheuren omdat het zo weinig meegeeft. Zachtere houtsoorten scheuren vaak alleen een eindje in vanaf het kopshout. Kan in elk geval geen kwaad om de einden alsnog in te smeren met verdunde houtlijm. Wat de huidige scheuren betreft, wie weet kan je die prima verwerken hoor. Houten objecten met scheuren 'leven' meer naar mijn mening. Bv een decoratief scheurtje op de rand van een schaal, prima hoor.

Voor toekomstig hout de einden insmeren (doe ik overigens zelden tot nooit..), en het hout buiten opslaan. Geen zon en geen regen. De stam alvast splijten kan ook, maar daarvoor moeten je stammen groot genoeg zijn.

[quote="mootje"]nu heb ik op het forum gelezen dat je stammetjes 'af moet sluiten' tegen de scheurvorming/barsten.quote]

Het insmeren van de kopse kanten is geen wondermiddel. Het gaat het scheuren alleen wat extra tegen. En zoals al gezegd, het is heel afhankelijk van de houtsoort. Mijn eigen ervaring is dat esdoorn heel stabiel droogt, maar peren daarentegen, als je dat op stam laat drogen kun je er na verloop van tijd alleen nog maar tandenstokers van draaien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door degele
    Jammer genoeg blijven de scheuren. Als hout ( terug ) nat wordt gaan de barsten dicht , maar leg je ze droog dan komen ze onvermijdelijk terug :cry: , Spijtig maar helaas
    gr,
    Danny
    Het is niet omdat de scheuren door zwelling onzichtbaar worden dat ze ook terug aan elkaar verbonden zijn. Eens de scheur er is blijft ze er...
    Je moet groeiringen van hout bekijken als allemaal cilinders waarbij de ene perfect in de andere past. Bij droging krimpen de cilinders, bij de ene houtsoort al wat meer dan de andere.
    Alleen wordt deze krimp verhinderd door de cilinders die er zich in bevinden. Gevolg is dat ze gaan scheuren zodat ze kunnen krimpen. Wat ik al is doe is met een kettingzaag over de langse richting van de stam inzagen tot in het hart van de boom. Zo laat je het hout toe om te krimpen door er een gecontroleerde "scheur" in te zagen.

Prima methode als je daarna toch de stam gaat verzagen in planken en/of balken, maar vrij nutteloos als je wil gaan draaien. Of zie ik dat verkeerd?

Als het gaat over kleinere stammetjes heb ik eens een andere methode gehoord.
    Je hout nat draaien en nadien drogen met behulp van een microgolfoven.
    Je weegt dan eerst je werkstuk met een nauwkeurige weegschaal en zet dan het hout in de microgolf op ongeveer 600 watt gedurende enkele minuten. Daarna terug wegen. Dit procédé herhalen tot er geen gewicht meer afgaat. Ik heb er geen ervaring mee maar zo kan je volgens een bevriend houtdraaier kleine werkstukken drogen zonder scheuren. Afwerken kan nadien. Je kan er ook voor kiezen om eerst de vorm ruw te draaien, dan te drogen en dan verder fijn te draaien en af te werken want kleine vervormingen zijn mogelijk.

Naar het schijnt is het wel zeer gevaarlijk om dit te doen zonder overleg met vrouwlief...
    Het risico bestaat dat je de (zelfgedraaide?) deegrol tegen je hoofd krijgt...

Forum Rechten