Verslag kasten bijkeuken in massief eiken

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo iedereen,

In dit draadje wil ik een 'live' verslag doen van de bouw van enkele eikenhouten kasten in onze bijkeuken. Het worden paneeldeurtje bevestigd met keukenkastscharnieren.

Hier begon het allemaal mee:

IMG_1190.jpg

Dat werd dit;
IMG_1219.jpg

Alles wordt van eiken vloerplanken gemaakt, die vastgeniet en gelijmd zaten op een ondervloer. Wel wat werk aan dus :)
Eerst twee zijden 'bekantrechten'
IMG_1207.jpg

Daarna doormidden op ongeveer 65mm voor de stijlen en de regels van de paneeldeuren. Netto worden die 60mm. Ik lijm er twee op elkaar om straks een dikte van ongeveer 24mm te hebben.

Lijmpers gereed gemaakt :))
IMG_1215.jpg

En lijmen maar.

IMG_1216.jpg

En aandrukken
IMG_1217.jpg

Wordt vervolgd. Op- en aanmerkingen, tips en trics van harte welkom!
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
UPDATE

Planken voor de panelen.
Groeven zaag ik eraf, door twee keer halve hoogte te schulpen. Scheelt weer een gang of drie a vier door de vandiktebank.
IMG_1238.jpg

Net voor het lijmen de lijmkanten nog een keer strijken op de vlakbank
IMG_1242.jpg

Verlijmen 1e paneel:
IMG_1243.jpg

IMG_1245.jpg


Vlakken en vandikken opgelijmde delen voor de stijlen en regels.
IMG_1246.jpg
IMG_1248.jpg

En weer één vol;
IMG_1247.jpg

Tot zover. Wel lekker op kunnen schieten omdat ik een paar dagen voorjaarsvakantie genomen heb :)
 
P

Pel

Guest
Ik ben ook altijd voor zoveel mogelijk hergebruik Corné, het is dan misschien wel wat meer werk, maar aan het uiteindelijke resultaat zie je echt niet dat het vloerplanken zijn geweest.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Leuk om te zien en te volgen!
Ik heb ook veel gebruikte vloerplanken gebruikt om meubels mee te maken. Het is soms wat meer denkwerk, maar het resultaat is hetzelfde als met nieuw hout.

Maar die lijmpers wekt wel mijn nieuwsgierigheid. Is dat zelfbouw? Het ziet er erg degelijk uit.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de link. Ik heb hier ook een lijmpers staan, maar deze is gedeeltelijk van hout. Deze houd ik in mijn achterhoofd, mocht ik ooit weer eens tijd over hebben. :)
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
mooi werk zeg. als je straks deuren maakt ben je niet bang voor kromtrekken van het hout?
zelf heb ik 2 jaar geleden bedden gemaakt ook van eikenhouten vloerdelen en kerkbanken. het is wel geschilderd �� maar zie toch op een enkele plek scheuren komen.

met vriendelijke groet van
peter
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
IMG_1343.jpg

IMG_1344.jpg

IMG_1362.jpg Ultramatte lak erop.

IMG_1369.jpg

IMG_1388.jpg verbindingen gelijmd met constructielijm, omdat de verbinden niet allemaal superstrak aansluiten. Het vullende vermogen van de lijm komt zo goed van pas.

IMG_1389.jpg

Tot zover. binnenkort beginnen met installeren.
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Even ter zijde: ik zie dat je poetsmiddelen "opsluit" in deze kast. In mijn bergingkast zijn de scharnieren helemaal weggevreten in de poetsmiddelenkast. Ik weet eigenlijk niet welke doos/fles het is die (zuur)gas zit te lekken, maar het gebeurt wel.

Jij hebt er twee machines in staan, dus ik zou hier toch een beetje mee opletten naar roestvorming toe (enfin ja, zijn er uberhaupt roestbare onderdelen aan wasmachines en droogkasten, toch zaken die met water in aanraking durven komen :) ).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat een gave lijmpers en ook toffe deuren die vuren balkjes doen dan wel weer een beetje goedkoop aan achter die deur, die zou je voor het mooie nog even moeten vervangen, dat maakt het écht af
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.