Eettafel

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Hallo,

Momenteel zijn we bezig met een grondige verbouwing
en als deze gedaan is wilt men vrouw graag een nieuwe eettafel.

Met wat inspiratie uit 'Anarchist design book' van Chris Schwarz kwam ik uit op volgende ontwerp.
Ik ben wat aan het prutsen in fusion360 en kan jullie dus een mooie render en technische tekening tonen :D

Denken jullie dat er met dit ontwerp, 4 personen per zijde kunnen plaatsnemen? De tafel is 2m60 lang.
Ook ben ik niet 100% zeker dat het blad niet gaat doorhangen in het midden. Het blad zou 32mm dik zijn in eik.

Tafel v19.jpg

Bedankt alvast voor de input!


Korneel
 

Bijlagen

  • Tafel_tekening.pdf
    35 KB · Weergaven: 22

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Mooi ontwerp.
Ik dacht in eerste instantie: dat gaat nooit passen. Maar ik heb hier een ovale tafel staan waar ik 110cm tussen de poten meet (aan de bovenkant, net als in jouw ontwerp). Met niet al te brede stoelen zonder leuning gaat dat best goed. Soms zitten er tien man aan de tafel. Dat is behoorlijk knus maar het gaat wel.
Ik zou mij wel wat zorgen maken over hoe het blad recht blijft. Vooral die overhangende delen lijken mij een zwak punt. Of zogezegd het feit dat het hele blad maar op twee punten ondersteund wordt. Maar er zijn vast experts die iets meer zekerheid over die drie cm dikke planken kunnen geven.

Groet,
CC
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Zo'n 110 à 120cm ruimte tussen de poten is voldoende voor twee eetstoelen met nog een beetje ruimte tussen de stoelen. Als er buiten de poten ook nog iemand kan zitten dan is deze tafel dus zeker geschikt voor zes personen.
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de enorme overhang: als er tijdens een druk bezochte verjaardag iemand zonder nadenken even met zijn zitvlak op de 'kopse' kant van de tafel leunt, kan deze kiepen. Daar gaat de mooie vaas met net gekregen bloemen :)
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mooi idee. Ik ben zelf ook een tafel aan het tekenen en had mij laten vertellen dat je tussen de poten op 45cm hoogte tussen de 60cm en 65cm breedte moet rekenen per stoel. Dus dat lijkt op jouw tekening tussen de poten te gaan lukken, maar misschien wat krap links en rechts van de poten waar je op bladhoogte slechts 60cm hebt?
Ben benieuwd hoe je het blad gaat afschuinen aan de randen. Ikzelf had het idee een jig te maken zoals Timothy van Benchworks hier laat zien : https://www.youtube.com/watch?v=Z24EU_1M_fI
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
@Rob De tafel zou iets van 65-70kg moeten wegen en de afstand van onderkant poot naar einde blad is 48cm, zou dat dan nog snel kiepen? Iedereen zal het natuurlijk ook maar 1 keer doen :D

@Fluo hoe ik het blad ga afschuinen weet ik nog niet precies. Ik had gedacht om er eerst met een elektrische schaaf over te gaan en bij te werken met een handschaaf. Maar de jig van Timothy ziet er ook handig uit.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) en de afstand van onderkant poot naar einde blad is 48cm, zou dat dan nog snel kiepen?
Ik heb het even nagemeten, maar mij lijkt gevoelsmatig dat een overhang van een kleine vijftig centimeter wel degelijk een 'omkieprisico' inhoudt. De tafel is mooi van verhoudingen, maar kun je de poten niet iets verder uit elkaar zetten zonder het ontwerp geweld aan te doen??
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Het leuke aan Fusion360 is dat je simulaties kan uitvoeren. Je kan dus een blok staal (hier van 94kg) op de rand van je tafel zetten en dan het zwaartepunt laten bepalen.

Schermafbeelding 2018-02-23 om 14.39.27.jpg

Volgens die berekening zou het dus moeten lukken. Mensen die meer wegen hou ik dan wel tegen :p

Zelfs 115kg zou nog moeten lukken. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.